جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مشکلات زنان در حوزه نشر و کتاب

شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 421715
ما ۵ سال در نمایشگاه کتاب غرفه داشتیم، اما امسال این غرفه کمی با تأخیر به ما تعلق گرفت و جای خیلی مناسبی هم ندارد. در این فرصت برای این‌که کارهای دوستان از دست نرود، با یکدیگر تشریک مساعی داشتیم و ناشران با هم همکاری کردند تا هیچ کتابی زمین نماند. در واقع، یکی از تعهدات ما همین است که همه کتاب‌ها در غرفه‌های مختلف عرضه شود، اما امسال به دلیل این تأخیر، سعی می‌کنیم گذشته از نمایش و ارائه کتاب دوستان، از هم‌فکری‌های داخلی و بین‌المللی در غرفه استفاده کنیم.
به گزارش جهان، مریم‌السادات ظهوریان؛ مدیرعامل «انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر» در گفتگو با  مهرخانه گفت: فرآیند نشر کتاب، فرآیند ثابتی است که بسیاری از مشکلات آن مانند گرفتن مجوز، مسائل اجرایی و فنی یا کمبود کاغذ بین زنان و مردان ناشر مشترک است، اما معذوریتی که زنان دارند این است که مأخوذ به حیاتر هستند و به دلیل چارچوب‌هایی که برای خود دارند، محدوده فعالیت‌ آن‌ها در حوزه پخش کتاب محدودتر است.

مدیرعامل انجمن زنان ناشر در خصوص تاریخچه تأسیس این انجمن گفت: انجمن زنان ناشر از سال ۸۹ با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرده است. البته، قبل از آن هم این انجمن فعالیت‌هایی داشت، اما پروسه گرفتن مجوز برای آن چند سال طول کشید. انجمن زنان ناشر تنها مجموعه مختص زنان است که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده است.

وی در رابطه با اعضای انجمن زنان ناشر بیان داشت: انجمن ما ۸۳ عضو ناشر دارد که همگی مدیران مسئول انتشارات مختلف هستند. ۶۰ نفر از فعالان حوزه نشر مانند ویراستاران، مؤلفان، مترجمان، طراحان و ... نیز عضو انجمن زنان ناشر هستند.

فراهم‌کردن زمینه امنیت و آرامش‌خاطر برای زنان ناشر

مدیرعامل انجمن زنان ناشر در خصوص هدف از تأسیس این انجمن اظهار داشت: در حوزه نشر همیشه این مسئله را داشتیم که زنان وقتی کتابشان را چاپ می‌کردند در پخش آن مشکل داشتند. همچنین مؤلفانی بودند که به دنبال ناشر می‌گشتند و کتاب‌های آن‌ها سردرگم‌ می‌ماند. ما در انجمن شرایطی را فراهم کردیم که برای زنان فعال حوزه نشر امنیت و آرامش‌خاطر به وجود بیاید. مثلاً کسی که مؤلف است ناشر به او معرفی می‌شود، کسی که ناشر است مؤلف به او معرفی می‌شود، مترجمین کار خود را به هم ارائه می‌کنند یا طراح و ویراستار به هم معرفی می‌کنند. در نهایت، هدف اصلی ناشر پس از نشر کتاب، پخش آن است که در این حوزه در نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوستانی که نمی‌توانند خودشان غرفه بگیرند، می‌توانند کتاب‌های خود را در غرفه انجمن ارائه کنند.

زنان ناشر در پخش کتاب‌های خود مشکل دارند

ظهوریان با اشاره به مشکلات زنان ناشر گفت: فرآیند نشر کتاب، فرآیند ثابتی است که بسیاری از مشکلات آن مانند گرفتن مجوز، مسائل اجرایی و فنی یا کمبود کاغذ بین زنان و مردان ناشر مشترک است، اما معذوریتی که زنان دارند این است که مأخوذ به حیاتر هستند و به دلیل چارچوب‌هایی که برای خود دارند، محدوده فعالیت‌ آن‌ها در حوزه پخش کتاب محدودتر است. یک آقا به هر شکلی می‌تواند کتاب خود را پخش کند، اما یک خانم به هر حال چارچوب‌هایی برای عرضه کتاب دارد وگرنه شاید کار او با سلیقه و دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد. یکی از اهداف انجمن ما همین است که در این حوزه به ناشران زن کمک کنیم. گاهی بعضی از دوستان می‌خواهند کتابی ارائه کنند که می‌بینیم این کتاب در بازار بسیار وجود دارد و بازار از آن اشباع شده است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که اگر آن را چاپ نکنید خیلی بهتر است چون بحث کاغذ و انبارکردن و برگشت اقتصادی آن هم وجود دارد.

وی در خصوص سایر فعالیت‌های انجمن زنان ناشر بیان داشت: در انجمن گاهی تشکیل جلسه می‌دهیم و از نظرات ناشران استفاده و آن‌ها را عملیاتی می‌کنیم. در مجامع و جلسات مختلف هم شرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم نماینده زنان ناشر و صدای رسای آن‌ها باشیم و مشکلات را مطرح کنیم. همچنین، تلاش می‌کنیم خود زنان ناشر نیز در مجامع مختلف حضور پیدا کرده و مشکلات خود مانند مشکل کاغذ، نحوه توزیع کتاب، تعلق نگرفتن یارانه و غیره را بیان کنند. از سوی دیگر، در تمام نمایشگاه‌های استانی با حمایت وزارت ارشاد این امکان برای ما وجود داشته است که کتاب‌های دوستان ناشر را عرضه کنیم.

حوزه‌هایی که زنان در آن کتاب منتشر می‌کنند

ظهوریان با اشاره به حوزه‌هایی که زنان ناشر در آن حوزه‌ها به نشر کتاب می‌پردازند، گفت: در تمام حوزه‌ها اعم از حوزه کودک، ادبیات، روانشناسی، دانشگاهی، مذهبی، قرآن و ... کتاب داریم. بسیاری از اعضای ما زنان فرهیخته‌‌ای هستند که برخی از آن‌ها دکترای رشته‌های خاص دارند یا استاد دانشگاه هستند. ازاین‌رو، زنان در حوزه‌های مختلف پزشکی، خلاقیت، هنر و غیره فعالیت‌های بسیار خوب و گسترده‌ای دارند.

استفاده از هم‌فکری‌های داخلی و بین‌المللی در نمایشگاه کتاب

مدیرعامل انجمن زنان ناشر در رابطه با حضور این انجمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تصریح کرد: ما ۵ سال در نمایشگاه کتاب غرفه داشتیم، اما امسال این غرفه کمی با تأخیر به ما تعلق گرفت و جای خیلی مناسبی هم ندارد. در این فرصت برای این‌که کارهای دوستان از دست نرود، با یکدیگر تشریک مساعی داشتیم و ناشران با هم همکاری کردند تا هیچ کتابی زمین نماند. در واقع، یکی از تعهدات ما همین است که همه کتاب‌ها در غرفه‌های مختلف عرضه شود، اما امسال به دلیل این تأخیر، سعی می‌کنیم گذشته از نمایش و ارائه کتاب دوستان، از هم‌فکری‌های داخلی و بین‌المللی در غرفه استفاده کنیم.

وی در خاتمه گفت: زنان به دلیل این‌که ستون اصلی خانواده هستند و مسیر فکری آن‌ها مسیر خانواده و جامعه را مشخص می‌کند، هرچه آرامش بیشتری داشته باشند، خانواده و جامعه را بیشتر به سمت آرامش سوق می‌دهند. ما دوست داریم در مسیر درستی از این زنان حمایت شود تا این آرامش هم به خودشان و به‌تبع به خانواده و جامعه هم انتقال پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *