پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۲۰

علت شکست مذاکرات/ تغییر ناگهانی مواضع آمریکا در دقیقه 90

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 393014
تیم مذاکره کننده امریکا صبح روز دوشنبه مطالباتی را مطرح کرده که حتی با مواضع آن در مسقط هم کاملا در تناقض بوده است.
علت شکست مذاکرات/ تغییر ناگهانی مواضع آمریکا در دقیقه 90
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، برخی منابع به «ایران هسته ای» گفتند امریکا صبح روز دوشنبه مذاکرات را به شکست کشانده و مذاکرات را ترک کرده است.

به گفته این منابع، تیم مذاکره کننده امریکا صبح روز دوشنبه مطالباتی را مطرح کرده که حتی با مواضع آن در مسقط هم کاملا در تناقض بوده است.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «امریکایی ها در دقیقه ۹۰ میز بازی را کاملا به هم زدند. مذاکرات شکست خورده بود. امریکایی ها همه چیز می خواستند بدون اینکه حتی حاضر باشند یک وعده روشن بدهند. امتیاز که مطلقا در کار نبود».

دیپلمات ها می گویند امریکا تنها پس از آن به میز مذاکره بازگشت که پیشنهادهایی جدید مطرح شد.

فیلیپ هاموند و لوران فابیوس این موضوع را که اکنون پیشنهادهای جدیدی روی میز وجود دارد که ارزش بررسی دارد تایید کرده اند.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم گفته است متاسف است که با وجود پیشنهادهای جدید، امکان پیش روی بیشتر در وین فراهم نشد.

روشن نیست که این پیشنهادهای جدید را تیم ایرانی مطرح کرده یا کشورهای دیگر.

کارشناسان در این باره که علت مانور عجیب روز آخر امریکا چه بوده تردید دارند.

برخی کارشناسان در تهران می گویند این نوعی تاکتیک از سوی امریکا برای وادار کردن تیم ایرانی به واگذاری امتیازهای بیشتر بوده است.

برخی دیگر عقیده دارند این مسئله به پیچیدگی مسائل داخلی امریکا مربوط است.

چاک هاگل وزیر دفاع امریکا امروز استعفا داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما
Iran, Islamic Republic of
کاغذ پاره های دیروز، گرانبهاترین اوراق امروز گشته اند.
Iran, Islamic Republic of
نتانیاهو از عدم دست یابی توافق هسته ای میان ایران و 1+5 ابراز خوشحالی کرد.
غح -ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : هر چند که آقای ظریف همین نتایج را هم که معلوم نیست چیست!!! بزرگ کرده وتماما به نفع "تدبیر و امید"مصادره میفرمایند اما باید مواظب بود که نرمش قهرمانانه تبدیل به "چرخش قهرمانانه" نشده باشد وباید متذکر شد که این حالت برای آمریکابهترین حالت است وطرحهای ارائه شده ایرانی در جمع جبری نرمشهای مداوم ،تبدیل به چرخش نشده باشد و از نرمش قهرمانانه برای مقاومت و استواری و پایداری بر اصول و فن حریف را با بدل جبران کردن استفاده شود نه اینکه "نرم ،نرم و آهسته" نرمش نشان دهیم و به خواست آمریکا تن دهیم که این دیگر اسمش همان چرخش است و نرمش ، نه نرمش قهرمانانه
Iran, Islamic Republic of
اونام مثل شما خوشحالند
منافع مشتركتان درچيه

نتانیاهو از عدم دست یابی توافق هسته ای میان ایران و 1+5 ابراز خوشحالی کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
امریکا بازیچه صهیونیست ها شده است .
Iran, Islamic Republic of
شکست مذاکرات؟؟؟ از کجا چنین نتیجه ای را گرفتید؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
یادتان هست زمانی که نمایندگان اروپا به ایران اومدن خاطرات جک استراو که می گفت ما گفتیم هواپیما آماده است و ما میرویم یک مرتبه با نا باوری آقای روحانی آمدند و گفتند هرچی شما بگین
من این خبر را که خواندم همان حرف جک استراو یادم آمد حتما باز آقای ظریف پیشنهاد داده اند هرچه شما بفرمائید !!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقاي !!! ظريف، الان وقت اون لبخند قشنگته!!!
Iran, Islamic Republic of
شايد اين كار آنان به علت تركي بوده است كه در تحريم ها بوجود آمده بود و مي خواستند آن را ترميم كنند تا مبادا سقف آن بر سر كسي فرو بريزد ؟!!!

هههههههههههههههه
دبير جاد
Iran, Islamic Republic of
از ظريف و تيمش مچکريم.
زحمت زيادي کشيدن
اميدواريم کمرشون ديگه درد نگيره،چون از نظر رواني فوق العاده در فشار بودن
آقاي ظريف دم شما گرم.
اما الان ديگه برسيم به برنامه هاي خودمومن.
لطفا به جاي نفت به جوون هاتون اعتماد کنيد
فراموش نکنید آمریکا و ایران مثل گرگ و میش است و دارند با ما بازی می کنند. بقول حضرت آقا تمواظب باشید ....تذبذب .....
Australia
هر جوری هاست دارد دست و پا میزنید تا فرزندان ملت را شکست خورده و ناکارامد جلوه دهید
شما همان کسانی هستید که علی (ع) را از پشت خیمه معاویه برگرداندند
- تا دیروز با ذوق زدگی -همانند آن رئیس جمهوری که رفته است- تیتر می زدند که تحریم ها کاغذ پاره است و امروز داد و قال راه انداخته اند که چرا نتوانستید تحریم ها را لغو کنید؟
تکلیف تان را مشخص کنید! اگر تحریم ها کاغذ پاره است، به خاطر مشتی کاغذ پاره، این قدر خودتان را اذیت نکنید ولی اگر بالأخره شما هم فهمیده اید که تحریم ها، نه کاغذ پاره که گلوله باران پیکر اقتصاد ایران است، اصلاح مواضع تان را صریحاً اعلام کنید چرا که مردم ، حرکت های شتر مرغی را خوب می شناسند: یا مرغ باش و بپر ، یا شتر باش و ببر!

2 - وقتی رفیق شفیق خودشان رئیس تیم مذاکرات بود، نه تنها هیچ نتیجه ای از مذاکرات عاید کشور نمی شد ، بلکه مرحله به مرحله بر تعداد مصوبات و قطعنامه های ضد ایرانی افزوده می شد و تحریم ها ، نه تمدید که تشدید می شدند.
در آن زمان هیچ کدام تان ، "هیچ" را تیتر نمی کردید و با فونت درشت در صفحه اول روزنامه هایتان نمی نوشتید: تشدید تحریم ها.
نه تنها این ها را نمی نوشتید، که از حماسه هایی که در مذاکرات خلق شده(!) سخن می گفتید و از این که منطق ما بر منطق آنها چربید. گاهی هم می نوشتید که جلیلی در سفرها، چمدان خودش را خودش حمل می کند و خیلی متواضع است.

انصاف باید داشت که کدام یک موفق تر بوده اند: تیمی که نتیجه مذاکراتش تشدید تحریم ها بود یا تیمی که توانسته است بخشی از تحریم ها را بشکند؟ تیمی که نتیجه مذاکراتش این بود که کشورها پول نفت ایران را ندهند یا تیمی که توانسته بخشی از پول بلوکه شده نفت ایران در دوران تیم قبلی را به کشور برگرداند؟
قرار شده است ماهانه 700 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را پس دهند. دلواپسان این دستاورد را هیچ انگاری می کنند و می گویند: از جیب خودشان که نمی دهند، پول خودمان است که دارند به خودمان می دهند.
راست می گویند، پول خودمان است. اما این ها که توانستند پول خودمان را برگردانند کارشان تحسین دارد یا آنان که باعث شدند پول خودمان در حساب های دیگران بماند؟ اگر "بازگرداندن پول" خودمان ، هیچ است، "نگرفتن پول" نفت مان چه بود؟

3 - به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟ اینک اما دیپلماسی توانسته اند جنگ احتمالی را به عقب براند و سخن درباره چگونگی و زمان بندی لغو تحریم هاست نه در این باره که اگر بزنی ، می زنم.
این فضا بهتر است یا فضایی که سایه جنگ بر سر کشور باشد؟ کما این که بود اینک به لطف دیپلماسی جدید، نیست.

4 - نتیجه مذاکرات تیم قبلی چه بود؟ جز تشدید مستمر تحریم ها؟ می گویید در آن زمان زمان انرژی هسته ای داشتیم؟ مگر الان نداریم؟ آن زمان که حتی توان حفاظت از جان دانشمندان هسته ای را هم نداشتید!
وانگهی چه در آن زمان و چه اکنون، این انرژی اتمی که این همه رویش مانور داده می شود و این همه هزینه برایش داده ایم و می دهیم، چه کارکرد ملموسی برای کشور داشته است؟ قطعاً انرژی اتمی حق مسلم ماست اما هزینه هایش را باید سنجید و با توجه به واقعیت ها ، در بازه زمانی مناسبی ، ولو دیرتر ، بدان رسید نه این که همه بخش های کشور را فدای یک بخش کرد و با هزینه ای به مراتب بالاتر، به انرژی هسته ای رسید.
حسین ف
به چه قیمتی ، اینها که همه چیز دادند ولی چیزی نگرفتند ، برای بقیه پولمان فردا میخواهند چه چیز بدهند ، اینها هر چیزی که خرج کردند از جیب دولت گذشته خرج کردند
Iran, Islamic Republic of
این تمدیدشکست است ، البته برای کاسبان تحریمهاواسراییل غاصب و کیهان . درود برتیم مذاکره کننده فعلی باد که امید رابه خانه های کم امید مردم ایران بازگرداند و سیلی محکمی به گوش اجنبی های داخلی و خارجی نواخت و باعث منزوی ترشدن اسراییل دزد و غاصب و نوچه های داخلی اش شد .
حسین
Latvia
کی گفته شکسـت ؟!!؟!؟!؟جو ندید
Iran, Islamic Republic of
مجموعه مذاکرات گامی به جلو بود دوستان باید توجه داشته باشید ما با پسرخاله‌مان صحبت نمی‌گنیم داریم با دشمنانمان مذاکره می‌کنیم. پس صبور باشید و واقع بین.
مرتضی
از اول همه سر کار بودیم الان صنعت هسته ای ما عملا تعطیل هست و این نظر امریکا بوده . تمام اینکارها نمایش و وقتکشی میباشد البته به نفع امریکا وهم پیمانانش ....... برای ما که سودی نداشته اگر بوده بما هم بگید
علی
Latvia
امریکا از اول تا اخر خائن بوده وهست
دکتر ظریف خواهشا ازشمامیخواهیم بی خیال تحریم شو برگرد ایران خیرشو خوردیم
feri
Iran, Islamic Republic of
علت موضع گیری های امریکا به هر چی ربط داشته باشه به ما ربطی نداره ما باید مواظب جیبمون باشیم که نزنند و هم شلوارمون سفت بچسبیم بالاخره داریم با گانگسترهای امریکایی و جیب بر های اروپایی و روسی و چینی معامله می کنیم با چهارتا آدم حسابی و با تقوا و مومن و پرهیزگار که سر یک میز ننشسته ایم.