جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
استاد انستیتوی تاریخ جمهوری ارمنستان:

پیامد‌ نسل‌کشی ارامنه قابل جبران نیست

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 423812
استادیار انستیتوی تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان گفت: هرچند پیامد‌های نسل‌کشی ارامنه قابل جبران نیست اما مسئله احقاق حقوق همه ارامنه و مسئله بسیار مهم تامین امنیت ملی ارمنستان می‌تواند بخشی از پیامدها را جبران کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آرمن ماروکیان ظهر امروز در همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه با اشاره به بیانیه رئیس جمهور ارمنستان پیرامون نسل‌کشی ارامنه اظهار داشت: رئیس جمهور ارمنستان در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ و در مجتمع یادبود قربانیان نسل‌کشی ارامنه بیانیه عمومی یکصدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه را قرائت کرد.

وی افزود: با این سند کارگروه‌های محلی در دیاسپورا به نمایندگی از همه ارامنه جهان اعلام کردند که از آن لحظه به بعد مبارزه مشترک ارامنه به‌منظور شناسایی جهانی واقعه نسل‌کشی و برای جبران عواقب آن آغاز شده است.

استادیار انستیتوی تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان با بیان اینکه باید درک درستی از منظور عواقب نسل‌کشی ارامنه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در بسیاری مواقع زیان‌های مستقیم ناشی از نسل‌کشی را با عواقب این جنایت برابر می‌شماریم در حالی که این دو با هم متفاوت هستند چرا که ارامنه زیان‌ها و خسارات نسل‌کشی را هم در جریان این جنایات و هم بلافاصله پس از آن احساس کردند.

وی بیان کرد: اثرات منفی عدم محکومیت نسل‌کشی ارامنه و عدم جبران زیان‌های وارده بر آنها غیر قابل انکار است و این مسئله سبب شده که ارامنه یک قرن سنگینی این بار را در ارمنستان بر شانه‌های خود تحمل ‌کنند.

ماروکیان با اشاره به رویکرد برخی از محققان پیرامون تدوام نسل‌کشی گفت: برخی محققان معتقد هستند که مادامی که دولت مجرم یعنی ترکیه نسل‌کشی به رسمیت نشناسد، ما با تداوم نسل‌کشی روبه‌رو هستیم.

وی اظهار داشت: خسارات وارد بر ارامنه که معلول نسل‌کشی بوده و عواقب ناشی از عدم جبران آنها به تلفات انسانی، محرومیت از وطن، نابودی میراث فرهنگی، خسارات مادی، آسیب‌ها و مشکلات روحی روانی تقسیم می‌شود که محرومیت از وطن مهمترین انگیزه ترتیب دهندگان نسل‌کشی از انجام این جنایت بوده بنابراین باید عواقب و اثرگذاری این امر روشن شود.

استادیار انستیتوی تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان تصریح کرد: با وقوع نسل‌کشی فشارهای روانی وارد بر ارامنه نیز بدون پیامد نمانده و بر زندگی آنان اثر گذاشته‌ و ارامنه پس از نسل‌کشی دست‌خوش ترس‌ها و مشکلات روانی بسیار و مسائلی که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم نه تنها بر نجات یافتگان بلکه بر نسل‌های بعدی نیز اثر گذاشته‌ شدند.

ماروکیان با بیان اینکه جبران پیامدهای نسل‌کشی ارامنه مسئله احقاق حقوق همه ارامنه و مسئله بسیار مهم تامین امنیت ملی ارمنستان است، گفت: جبران پیامدهای نسل‌کشی ارامنه وظیفه مقدس ما در پیشگاه قربانیان بی‌گناه نسل‌کشی نیز هست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *