چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۲۲
حکم "قمه زنی" از دیدگاه مراجع عظام شیعه؛

لزوم پرهیز از کارهایی که موجب وهن تشیع است/ قمه‌زنی سابقه‌ای در دوران ائمه ندارد

سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب: 389514
آیت‌الله سیستانی: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود... آیت الله مظاهری: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند... آیت‌الله جوادی آملی:چیزی که در شرایط کنونی مایهٴ وهن اسلام است مانند قمه زدن و.. جایز نیست....
لزوم پرهیز از کارهایی که موجب وهن تشیع است/ قمه‌زنی سابقه‌ای در دوران ائمه ندارد
گروه فرهنگی جهان‌نیوز: بی‌شک آنچه بر حضرت سیدالشهد (ع) و یارانش ایشان در کربلا گذشت، آن‌چنان داغی بر پیکر بشریت و بر جگر مؤمنین گذاشته که هیچ گاه از میان نخواهد رفت.

در این میان هر یک از اقوام مختلف بنا به فراخور فرهنگ و آداب و رسوم خود، نوعی از عزاداری را دارد. "قمه زنی" یکی از رسومی است که علیرغم آنکه هیچ سندیتی بر صحت آن ندارد، از سوی شماری بسار زیادی از مراجع نیز مورد نهی قرار گرفته است.

در ادامه نطرات هشت از مرجع عظام تقلید عصر حاضر درباره جواز این مسئله را می‌خوانید:

۱) استفتاء از آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
سؤال ۱۴۶۰: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار می‏‌شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‌‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد می‏‌کند و همچنین موجب توهین به مذهب می‏گردد، نظر شریف حضرتعالى در این‌باره چیست؟

پاسخ: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفى نیست که بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت(علیهم‌السلام) می‏شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت‌هاست.

سؤال ۱۴۶۱: آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟

پاسخ: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‏‌شود و سابقه‏‌اى در عصر ائمه (علیهم‌السلام) و زمان‌هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.

۲) استفتاء از مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره
سوال ۲۱۷۳: آیا قمه‌زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

پاسخ: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام) به گونه‌اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

۳) استفتاء از آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... چیست؟ لطفا نظر خود را راجع به سینه زنی، زنجیر زنی و قمه زنی به طور مجزا و شفاف بیان کنید.

پاسخ: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند.

۴) استفتاء از آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)
نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟

پاسخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود

۵) استفتاء از آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سؤال ۵۹۷ –  آیا قمه زدن جایز است چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسخ: اشکال دارد.

۶) استفتاء از آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
سؤال: قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجلس عزای اهل‌بیت چه حکمی دارد اگر خصوصی باشد و عمومی چه حکمی دارد؟

جواب۱: چیزی که در شرایط کنونی مایهٴ وهن اسلام است مانند قمه زدن و.. جایز نیست.
جواب۲: چیزی که مایهٴ تعظیم شعائر اسلام یا سبب هتک نیست مانند زنجیر زدن جایز است

۷) استفتاء از آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)
سؤال: آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

پاسخ: جایز نیست. والله العالم

۸) استفتاء از آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

سؤال: آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟

پاسخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود

سؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


SAABER
Canada
...اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ ...
جوان مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
برای شیعیان روش و مکتب اهل بیت مهمه
باید ببینیم ائمه چگونه عزاداری می کردند ما هم به ایشان تمسک کنیم
شیعه از امامان خودش جلو و عقب نمی افتد
مهدی313
عمدا هر مرجعی که ممنوعش کرده را ذکر می کنید هر مرجعی که جایز کرده نمی آورید.ببینید.فقط این مساله نیست.ما نباید اینطور رفتار کنیم که فقط پاسخ هایی را که به مذاق ما خوش می آید بگوییم.بیایید از خدا بترسید و همه آنچه از مراجع نقل شده را بیان کنید.شما نظر حضرات وحید و.صافی را که بزرگ و شیوخ فقهای فعلی هستند را نیاورده آید..حالا نظر شیرازی یا روحانی به کنار.از خدا بترسید و مطابق میل خود دین را تفسیر نکنید.تا حالا یادم نیست نظرم را تایید کرده باشید.
بحث سر اینه که کلا مراجع چه نظری دارند
زینب
دوست عزیز شما فکر نمیکنی انهایی که قمه میزنند دارند دین را مطابق میل خود تفسیر میکنند.کدام یک از معصومین قمه زده انند که شما کاسه داغتر از اش شده ای.یترسید از این افراط گرایی.با خامنه ای کسی نگردد گمراه...
آقای مهدی به ظاهر 313جوابت را آیت الله مظاهری داده اند
چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند.
آقامهدي نظرآيت الله سبحاني رو يه بارديگه بخون.نظر ولي فقيه برنظرساير مراجع در اين خصوص ارجحيت داره.چرا تلاش ميكنيد عزت تشيع رو كه به واسطه فرمانبرداري از ولايت بدست اومده به پاي نفسانيات فدا كنيد؟چرا مكر دشمن رو نميبينيد؟حالا از مولا و مقتدا اصرار واز شما انكار.قمه زني امروز شايد كم از قرآن روي ني ديروز ندارشته باشه.ياللعجب!يعني واقعا چيز به اين وضوح رو متوجه نميشيد؟
يونس اروجي
نظر حضرات وحيد و صافي نيز با قاطعيت مخالف قمه زدن است اما نكته اينجاست كه حتي اگر مرجعي هم نظرشان بر عدم حرمت اين فعل باشد مگر انسان مكلف بايد هر كار مستحب با مباهي را انجام دهد؟؟ مگر حالا همه شيوه هاي عزاداري راه شان بسته است و همين يكي مانده؟ مراجع استنباط خود و اجتهاد خود را بيان مي كنند ولي چه كسي است كه رساله را بردارد و به همه ي آنچه حرام نيست عمل كند؟ ليكن شيعه آگاه هميشه نگاه مي كند ببيند چه كاري اولا مجاز و حلال است ثانيا در شرايط فعلي آثار سو و ضد ديني ندارد. اين يعني دينداري آگاهانه.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری شود
توضیحات آیت‌الله وحید خراسانی درباره قمه زنی و عزاداری
آیت الله وحید خراسانی گفت: برای حفظ شعائر حسینی، باید از ورود بدعت‌ها و كارهای خلاف به نام عزاداری، جلوگیری كرد
ایا حضرات ایات که نام ایشان رابردید خودشان در ملا عام یاخفا دست به چنین کاری می زنند؟ یعنی درعزای امام حسین علیه السلام به خود لطمه می زنند وکار غیر عقلانی انجام میدهند؟اگر این کارهارا دردهه محرم انجام دهند وبه خوداسیب برسانند خوب بقیه سال هم که باید به معالجه خود بپردازند پس کی بایدفرصت کنند به امورات ومشکلات مردم ودرس وحوزه ودانشگاه بپردازند.ایا امام حسین علیه السلام لطمه زن به خود می خواهد یاانسانهای عالم ودانشمند که مردم راازجهل ونادانی نجات دهد می خواهد؟لطفا کمی بیاندیشیدخطاب به اقامهدی313
مهدی عام
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم، حالا شما ها که مدعی اسلام هستید نمی فهمید دارن از این موضوع علیه شیعه استفاده می کنن. خوب حتی اگر یک یا دو مرجع از میان حضرات مراجع تحلیل اجتماعی نداشته باشن و صرفا به مساله از یک دریچه نگاه کنن، تو که اهل رسانه ای از این مستحب دست بکش و به نفع آن سخن پراکنی نکن.برو خبر 1 yahoo ملعون را بخوان.
برو عکس های سایت های مختلف را ببین چگونه رقاصی می کنن در میان عکس های مسلمانان جاهل با قمه های انگلیسی.اسم اون ملعون انگلیسی را هم لطفا در میان مراجع تقلید دیگر نیاور.
اونوقت دقیقا عقلت چی میگه با سواد.علمایی که ذکر شده منباب اتمام حجته . عزا داری کردن هدف نیست حالا به خودت ضرر بزنی امام شهید نمیشه.اهل بیت اسیر نمیشن.اسلام دو قدم پیشرفت میکنه.چهار نفر به اسلام متمایل میشن .مساله ریاضی: عزاداری در بهترین شرایط مستحبه ولی آزار مخلوق خدا از جمله تن حرام حالا خودت قضاوت کن.
امیر
اقا جون اینجا حرف فقط حرف رهبری والسلام
همین امروز یورو نیوز خبر عزاداری عاشورا رو با تصاویر و خبر قمه زنی شروع کرد. اونها از شیعه خبر پخش نمی کنن وقتی هم که خبر و گزارش میدهند اینطور خبرها را میگذارند تا وجه شیعه را خراب کنند.
خاک بر سر کسانی که به حرف مراجع گوش نمی کنند و در واقع جلوتر از رهبران دینی خود قدم بر میدارند و افراط را ترویج میدهند.
مرگ بر دشمنان اسلام
فارض
برادر عزيز! اولاً : حضرت حافظ فرموده است:
هر آنكه بى هنر افتد نظر به عيب كند ، بنابراين آنها كه از اين منظر به مذهب شيعه مينگرند مريضند.ثانياً: عقلاء عالم و آنها كه در قلوبشان مرضى نيست به خوبى ميدانند كه حقانيت يك مذهب هيچگونه ارتباطى با اينگونه مسائل ندارد خصوصاً موضوعاتى كه مورد اختلاف بزرگان مذهب است مثل همين قمه زنى كه مورد تائيد برخى از مراجع هم هست
مرتضی
سخن ایت الله سیستانی وجه عام دارد و نظر ایشون درمورد قمه زنی را تبیین نمیکند برداشت ها متفاوت میشود در این جمله ضمنا ایت الله سیستانی دراین مورد نظری نداده وبنا به مصلحت بیان نکرده.لذا این سخنتان معتبر نیست. ضمنا مراجعی را که به مستحب بودن آن فتواداده اند اشاره ای کنید یا به عدم حرمت آن فتوا داده اند اشاره کنید که حرفتان منطقی شود نه این که بخواهید این مباحث هم سیاسی شود .باتشکر از زحماتتان
ان از طاغوتاما
United Kingdom
آیا زنجیرزنی در زمان معصومین سابقه داشته?
آیا قصاص که باعث وهن اسلامه رو میشه تعطیل کرد?
حبیب
Iran, Islamic Republic of
لطفا اخبار خود را موثق بیان کنید
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک حرف صحیح را طوری بیان کنید که مطلب ضایع نشود.
حسین
این نظریات را بیشتر تبلیغ کنید. شندم در تلویزون خارج از کشور "فارسی وان" فیلم قمزنی در ایران را نشان داده و گفته شده رهبر ایران موافق آن است!
دیگر اینکه امسال بایستی از سوی مسئولین برای برائت از داعش به هیات بخشنامه میشد که با شمشیر در خیابانها و معابر عمومی ظاهر نشوند. .. متاسفانه برخی تحت تاثیر رسانه های خارجی قرار می گیرند.باید بیشتر مراقب دشمنان بود...
با تشکر