شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

چرا همه احکام دین در قرآن نیامده است؟

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 377814
دین ما فقط قرآن نیست، حدیث و عقل هم جزیی از اسلام است. قرآن می‌گوید: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(حشر/۷) هر چه پیامبر اعظم(ص) می‌گوید، بگیرید و به آن گوش دهید بنابراین لازم نیست هر چه داریم در قرآن باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از ۳۰ سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس خبرگزاری فارس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزید و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازد.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ ۹ تیرماه سال ۱۳۶۱ در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

رابطه توجه به سنت پیامبر(ص) و عمل به قرآن

نکته ۱) درباره‌ پیروی از پیامبر(ص) قرآن می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»(نساء/۸۰) هرکس سنت پیغمبر(ص) را گوش بدهد مثل این است که به قرآن عمل کرده است.

چرا بسیاری از دستورات اسلام در قرآن نیست؟

نکته ۲) ما خیلی از چیزها را داریم که در قرآن نیست؛ قرآن می‌گوید:«وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(حشر/۷) هرچه پیغمبر می‌گوید بگیرید و به آن گوش دهید. بنابراین لازم نیست که ما هر چه داریم در قرآن باشد.

نکته ۳) در قرآن گفته شده است که هر کس مستطیع است به مکه برود. حاجی به مکه می‌رود و هفت بار دور خانه‌ خدا می‌چرخد. این هفت‌بار در قرآن نیست. اگر گفتند: چطور جز دین است، می‌گوییم: دین ما فقط قرآن نیست. حدیث و عقل هم جزیی از دین ما است.

مراحل یادگیری قرآن

نکته ۴) ما برای یادگیری قرآن باید پنج مرحله را بدانیم: ۱- اسمش را بدانیم. ۲- بتوانیم بخوانیم. ۳- آن را بفهمیم. ۴- به آن عمل کنیم. ۵- به جای دیگر صادر کنیم.

نکته ۵) مهم‌تر از ختم قرآن فهم قرآن است. «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ»(نساء/۸۲) یعنی اینکه آدم یک آیه از قرآن را بخواند و روی آن فکر کند.

توصیه خدا به ادامه تحصیل

نکته ۶) خدا به پیغمبر می‌گوید: خیال نکن فارغ التحصیل شده‌ای، تو پیغمبر هستی و به خدای بی‌نهایت علم وصل هستی. «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْماً»(طه/۱۱۴) باید ادامه تحصیل بدهی؛ این آیه دلیل بر ادامه تحصیل است.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *