جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

حرکات موزون در رحم!

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 102917
با سونوگرافی مادران بارداری که در حال تماشای فیلم‌های شاد یا غم‌انگیز بودند، مشخص شد جنین مادران شاد دست و پای خود را بیشتر تکان می‌دهد. این نخستین آزمایش از تاثیر احساسات زودگذر مادر بر جنین است. جنینی که درون رحم مادر رشد می‌کند، غذا و اکسیژن را به سادگی از مادر دریافت می‌کند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که شادی و غم نیز از مادر به جنین منتقل می‌شود.
 به گزارش جهان نيوز از خبرآنلاین و به نقل از نیوساینتیست، پزشکان به‌شدت توصیه می‌کنند که مادران بادار از استرس و افسردگی دوری کنند، چراکه چنین شرایطی به جنین آسیب می‌رساند. اما در مورد تاثیر احساسات گذرایی مثل شادی یا غم بر جنین، اطلاعات بسیار اندکی در دست است. به همین دلیل، کازویوکی شینوهارا و همکارانش در دانشگاه ناگازاکی ژاپن با آزمایش روی 24 مادر باردار، تاثیر این احساسات زودگذر را بررسی کردند.

مادران به دو گروه تقسیم شدند و برای هریک، یک کلیپ 5 دقیقه‌ای نمایش داده شد، کلیپ اول، نمایشی شاد از فیلم موزیکال اشکها و لبخندها (The Sound of Muisc) بود و کلیپ دوم، بخشی گریه‌آور از فیلم قهرمان (The Champ). هر دو کلیپ در میان کلیپ‌هایی خنثی و بی‌تاثیر پخش شد تا بتوان معیاری برای مقایسه بین شرایط احساسی و شرایط بی‌تفاوت بدست آورد.

برای افزایش دقت آزمایش، مادران از هدفون برای شنیدن صدای فیلم استفاده کردند، چراکه جنین در 3ماه آخر بارداری می‌تواند بشنود و پخش صدا از بلندگوی سالن می‌توانست تاثیر صدا را نیز به نتایج آزمایش بیافزاید.

پژوهشگران در تمام طول آزمایش، حرکت‌های دست، پا و بدن جنین را با امواج فراصوتی زیرنظر گرفتند و متوجه شدند که در طول پخش کلیپ شاد، جنین دستان خود را به شکلی معنی‌دار بیشتر از وقتی کلیپ بی‌تفاوت پخش می‌شود، تکان می‌دهد. به همین ترتیب، در طول پخش کلیپ‌های غم‌انگیز، جنین دستان خود را کمتر تکان می‌داد. (برای مطالعه مقاله کامل این گروه در نشریه علوم فیزیولوژی، اینجا را کلیک کنید)

این‌که چه چیز باعث می‌شود جنین‌های مادران شاد بیشتر حرکت کنند هنوز مشخص نیست؛ اما واضح است که چنین حرکت‌هایی نشان از سیستم‌های فعال عصبی، قلبی-عروقی و استخوانی-ماهیچه‌ای دارد و با آزمایش‌های بیشتر، می‌توان به تاثیر عوامل خارجی بر جنین پی برد.

شینوهارا حدس می‌زند که در زمان غم و اندوه، بدن مادر مقادیر بیشتری از هورمون متناظر را ترشح می‌کند که مقدار خون ارسالی به رحم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، جنین هم خون را از اندام‌هایش به قلب و مغز هدایت می‌کند و حرکت دست و پا کاهش می‌یابد.

اما هنوز خیلی زود است که بتوان در مورد چگونگی این فرایند اظهار نظر کرد و از آن مهم‌تر، بر اساس تنها یک آزمایش نمی‌توان توصیه‌ای برای تماشای فیلم‌های شاد یا غم‌انگیز به مادران باردار ارایه کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *