جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سند فیلترینگ درانتظار شورای عالی مجازی

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 378318
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: توصیه‌ام به مسئولان این است که سه پروژه کلیدی شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت در فضای مجازی و پالایش محتوای فاسد را انجام دهند سپس به جای ۳G، فناوری ۱۰G را بیاورند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در نشستی با خبرنگاران درباره الزامات توسعه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کشور اظهار داشت: فن‌آوری هم صنعت، هم علم و توانمندساز است و موظف شده‌ایم فناوری را در برابر دشمنان دین به کار ببریم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: در دین اسلام فناوری از نوع ارزش دوم است یعنی گاهی می‌تواند به ضد خود تبدیل شود به این معنا که استثنائاتی پیش می‌آید که فناوری تبدیل به ضدارزش می‌شود.

وی گفت: حوزه علمیه قم با فناوری مخالف نیست؛ اموری از جمله مکالمه تصویری، ۳G و پهنای باند جنس اقتضایی دارند و ذاتاً خیر و برکت و ارزشمند هستند اما موتورهای جستجو و شبکه‌های مبادله پیام و اموری از این دست می‌تواند پیرامون آنها شرایطی شکل بگیرد که به ضدارزش تبدیل شود.

شهریاری با اشاره به شرایطی که امر خوب، خیر و آسمانی تبدیل به ضد ارزش می‌شود گفت: ۵ مورد را می‌توانیم نام ببریم و بیشتر که فناوری تبدیل به ضدارزش می‌شود.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: نخست کاربرد فناوری در ترویج فحشا، منکرات است برای مثال وقتی شبکه‌ای در بندرعباس شروع به اشتراک عکس و فیلم مستهجن می‌کند و بعد از دستگیری مشخص می‌شود که این شبکه داخلی بوده است و حتی از خارج هم نبوده است. اگر یک آدم فاسد در کنار خیابان خودفروشی را کسب و کار خود قرار می‌دهد پس می‌تواند در شبکه اجتماعی نیز کسب و کار خود را راه بیندازد.

وی ادامه داد: دومین مورد ترویج فساد، دزدی، رباخواری و اموری از این دست است که برای مثال از حساب کسی پول برداشته و به حساب دیگری منتقل شود.

شهریاری گفت: سومین شرایط ضربه به امنیت ملی و نظام اسلامی است؛ اگر غفلت کنیم چیزی شبیه داعش در خیابان‌های شهر گریبان ما را خواهد گرفت یک غفلت در عراق باعث شد این بلا سر موصل بیاید زیرا به آنها اخطار داده شده بود که داعش در حال ساماندهی است اما اقدامات لازم را انجام ندادند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: چهارمین مورد ساخت بمب‌های دست‌ساز و پنجمین مورد ساخت مواد مخدر است که از موارد فساد به شمار می‌آیند در مقطعی نیز استفتاء کرده‌ایم که موارد فساد به ۳۸ قلم رسید.

وی توضیح داد: اگر صدایی از حوزه علمیه قم بلند می‌شود به دلیل بخش دوم فناوری است که همان مستثنائات آن است.

شهریاری گفت: در حال حاضر شبکه فعلی ایران مشکل دارد، اکنون به هر سایت مخربی در موتورجستجوی گوگل می‌توان با حربه‌ای دسترسی داشت با دوستانی که اکنون متصدی فناوری اطلاعات در کشور هستند رفیق هستم و آنها را صدا کردم و این موضوعات را با آنها مطرح کردم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: امروز با قطعیت به مسئولان اعلام می‌کنم اگر می‌خواهید فناوری در ایران توسعه پیدا کند روش آن این است که در کنار توسعه راه‌حلی برای استثنائات و مشکلاتی که برشمردم ارائه شود اگر تاکنون نیز فناوری اطلاعات در ایران توسعه پیدا نکرده زیرا عده‌ای دنبال حل این استثنائات نبودند و عده‌ای نخواستند این مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: هیچ عاقلی با فناوری مخالف نیست بلکه با ترویج فحشا و فساد مخالفیم.

شهریاری با بیان راه‌حل اجرای پیشنهادات خود گفت: توسعه فناوری اطلاعات توأمان با حل استثنائات بیان شده در گرو اجرای سه پروژه است؛ نخست شبکه ملی اطلاعات، دوم احراز هویت با حفظ حریم خصوصی و سوم پالایش محتوای فاسد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در رابطه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: وقتی دادگاهی در آمریکا به درخواست اسرائیلی‌ها حکم ضبط دامنه آی‌آر ایران را می‌دهد و مرکز ثبت دامنه آی‌آر این موضوع را پیگیری می‌کند آیکن تا ۲۰ روز به ایران جواب هم نداد. ما نگرانیم اگر فردا اینترنت قطع شد چه اتفاقی برای ارتباطات ما خواهد افتاد. در شرایطی که آدرس‌های اینترنتی در مصر روت می‌شود.

وی تأکید کرد: بنابراین باید شبکه‌ای داشته باشیم که بر مبنای فناوری مقاومتی مستقر باشد این تنها نگرانی ما نیست بلکه چین، آلمان و حتی روسیه نیز این نگرانی را به شدت احساس می‌کنند.

شهریاری افزود: اخیراً در خبر خواندم که گفته‌اند شبکه ملی اطلاعات به راه افتاده است چرا اذیت می‌کنید؟ من به عنوان عضو حقیقی فضای مجازی اعلام می‌کنم که باید ببینیم چه طراحی کرده‌اید آیا این طراحی اهداف نظام را تأمین می‌کند؟ آیا اینکه جلوی حملات DOS را در گت‌وی (دروازه ورودی اینترنت) کشور گرفتید یعنی شبکه ملی اطلاعات راه انداخته‌اید.

وی در خصوص بخش دوم صحبت خود مبنی بر لزوم احراز هویت با حفظ حریم خصوصی گفت: باید بتوانیم شبکه را مجهز به ابزارهایی کنیم که اگر فردی فاسد خواست از طریق سبکه کار خلافی انجام دهد با حکم قانون و قاضی قابل پیگیری باشد.

وی تأکید کرد: در اسلام تجسس حرام است و حریم خصوصی ارزشمند هم اکنون سامانه ثنای قوه قضاییه و توکن بانک مرکزی با سیستم تشخیص هویت کار می‌کنند.

شهریاری در خصوص پالایش محتوای فاسد توضیح داد: تاکنون در کشور نه فیلترینگ کارآمد داشته‌ایم، نه احراز هویت کارآمد در شبکه و نه شبکه ملی اطلاعات.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: بعضی‌ها مایلند از این کلمات پهلوان پنبه بسازند و بگویند این افراد با فناوری مخالفند بگویند این افراد با ایمیل، شبکه اجتماعی و اینترنت مخالفند سپس استدلال مخالفت با فناوری را زمین بزنند و به حساب خود پهلوان پنبه را شکست دهند و خود را اثبات کنند در حالی که ما با کسانی که خود را به غفلت زده‌اند مخالفیم.

وی ادامه داد: جواب این سؤال که با ۳G مخالفید یا خیر، بله و نه و صفر و یک نیست جواب این است که شما مقام مسئول یا غافل هستید یا خود را به غفلت زده‌اید. اکنون با دو نوع شخصیت طرف هستیم آنها که غافل بوده‌اند با این صحبت‌ها مطلع می‌شوند و آنها که خود را به غفلت زده‌اند ما با آنها مخالفیم.

وی تأکید کرد: رفاقت خود را با مسئولان به جا آوردم و از این دلمان می‌سوزد و فریاد می‌زنیم که کسانی به دنبال فناوری بدون قید و شرط هستند یا واقعاً حواسشان پرت شده است.

وی در خصوص انفعال اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره موضوعات روز فضای مجازی گفت: من باید پاسخگوی خودم باشم نه برادرانم. من منفعل نبوده‌ام یک صندلی در شورا دارم و مسئول آن هستم و از این رو امروز خبرنگاران را صدا کردم تا در این باره صحبت کنم اگر اختلاف‌نظری در شورا وجود دارد موجب تضارب آرا است.

شهریاری تأکید کرد: نقش شورای عالی فضای مجازی از زمان تشکیل بر کسی پوشیده نیست این شورا یک مشکل بزرگ به نام تعدد مراکز تصمیم‌ساز حل کرد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: توصیه‌ام به مسئولین این است که سه پروژه کلیدی شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت در فضای مجازی و پالایش محتوای فاسد را انجام دهند سپس به جای ۳G، فناوری ۱۰G را بیاورند.

وی گفت: این همه زحمت نکشیده‌ایم که شورای عالی فضای مجازی به تعطیلی کشیده شود یا شورای عالی فناوری اطلاعات بار دیگر فعال شود. اخباری دارم که دولت به دنبال این سه پروژه است. دولت قبل در این باره کم‌کاری داشته و هیچ فعالیت جدی اثربخشی در این حوزه نبوده است نگرانیم که این کم‌کاری در این دولت نیز ادامه پیدا کند.

شهریاری توضیح داد: درباره شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مجری است، در مورد احراز هویت مجری تعیین نشده و در مورد فیلترینگ سند آماده شده و منتظر تشکیل شورای عالی فضای مجازی هستیم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: یک بار تجربه دولت قانون‌گریز را در کشور داشته‌ایم توصیه می‌کنیم دولت قانون‌گریز نباشد چیزی بیش از اجرای ۳ پروژه اساسی نمی‌خواهیم؛ همانگونه که دولت تاکنون اقدامات بسیار سودمندی در حوزه اقتصاد و فناوری انجام داده این ۳ پروژه را نیز اجرا کند.

وی گفت: دولتی که شعار قانونمداری سر داده و اعلام کرده سرهنگ نیستیم بلکه حقوقدانیم وظیفه دارد به شعارهای خود عمل کند. دولت وظیفه دارد به اصل ۳ قانون اساسی که در آن دولت جمهوری اسلامی موظف است با تمام مظاهر فساد و تباهی مبارزه کند را به اجرا در آ‌ورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *