پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

جمع‌آوری قلیان‌ها از پارک‌ها

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 458913
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان اصفهان از جمع‌آوری چایخانه‌ها و قلیان‌های در سطح پارک‌ها خبر داد گفت: سیگار و قلیان شاه‌ راه ورود به اعتیاد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جهانگیر کریمی پیش ظهر امروز در همایش آسیب‌شناسی مواد مخدر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با اشاره به بررسی و آسیب‌شناسی روزانه جرائم در استان اصفهان بیان کرد: اعتیاد سرپل اکثر آسیب‌ها است به گونه‌ای که سرمنشأ ۹۰ درصد سرقت‌های استان به اعتیاد و مواد مخدر بر‌می‌گردد و بر اساس آمار‌های مرکز مشاوره‌ای نیروهای انتظامی عامل اکثر قتل‌های خشن، خشونت‌های خانوادگی و ۲۵ درصد از طلاق‌هایی که به نیروی انتظامی مراجعه و منجر به طلاق می‌شود، مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه امروز اعتیاد از اعتیاد سنتی به سمت اعتیاد صنعتی در حال حرکت است، اظهار کرد: وجود رفتار‌های پرخطر در جامعه و بعضاً توهم‌هایی که مواد روان‌گردان مانند شیشه برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند، متأسفانه خانواده‌ها را درگیر سوءتغذیه و سو استفاده‌های جسمی و جنسی کرده است.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص اعتیاد زنان گفت: فساد اخلاقی برگرفته از مواد مخدر که خیلی هم پیچیده است از جمله مواردی هستند که زنان را در نهایت به فساد و فحشا می‌کشاند و زن را به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل سازنده جامعه مورد هجمه قرار می‌دهد.

کریمی نقش نزدیکان در ابتلا به اعتیاد را بسیار مؤثر دانست و افزود: ۷۰ درصد اعتیاد توسط نزدیکان فرد فراهم می‌شود که معمولاً هم این نزدیکان از دوستان و یا افرادی هستند که فرد آن‌ها را سرلوحه خود قرار می‌دهد و از آن‌ها الگوبرداری می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که از اولین پک تا آخرین نفس راهی نیست اظهار کرد: سیگار و قلیان شاه‌راه ورود به اعتیاد است و بیش از ۹۰ درصد کسانی که در نهایت به مصرف شیشه، اعتیادهای مهلک و درنهایت مرگ رسیدند از سیگار و قلیان شروع کرده بودند، متأسفانه با این وجود آن قبحی که نسبت به سیگار و قلیان وجود داشت شکسته شده است.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان اصفهان به شرح عواقب اجتماعی مصرف‌کنندگان دخانیات، نحوه عملکرد سیگار و قلیان و مضرات آن‌ها پرداخت و اضافه کرد: افراد سیگاری معمولاً بیشتر از افراد دیگر مریض می‌شوند و عمر کوتاه‌تری را نسبت به دیگر افراد جامعه طی می‌کنند به گونه‌ای که امروز در جهان از هر ده نفر یک نفر به علت اعتیاد جان خود را از دست می‌دهد.

کریمی در شرح مواد تشکیل‌دهنده قلیان گفت: در کارخانه‌های دخانیات، مرغوب‌ترین توتون برای تهیه سیگار به کار می‌رود و تفاله آن را برای تهیه تنباکو استفاده می‌شود که استفاده‌کنندگان از آن و اطرافیان آن‌ها را به ۶۰۰ نوع از امراض گوناگون مبتلا می‌کند.

وی در ادامه گفت: قلیان به مراتب پرخطرتر از سیگار است و هر پک آن چیزی حدود ۱۰۰ نخ سیگار است که قلیان به علت آبی که درون آن وجود دارد برخلاف تصور مصرف‌کنندگان آن خطر جدی را برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد.

کریمی دو امر پیشگیری و مبارزه با دخانیات را مهم برشمرد و افزود: مبارزه با اعتیاد و تولید دخانیات شاید در بازه کوتاهی جوابگو باشد ولی آن چیزی که امروزه در دنیا هم ثابت شده است اهمیت پیشگیری در ابتلا به مواد مخدر است و امروز باید خانواده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در آن وارد شوند.

وی در پایان از جمع‌آوری چایخانه‌ها و قلیان‌های در سطح پارک‌ها خبر داد و اظهار کرد: خواسته‌ای که از مردم به خصوص دانشجویان و جوانان داریم این است که در مقابل تعارف‌ها و تمسخر‌های دوستان دست به دخانیات و مواد روان‌گردان نزنید و سعی کنند قبل از هر عملی عواقب آن را بسنجید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
به جای منع کلی، بگید مثلا اگه دو هفته یه بار قلیون بکشید ضررش قابل اعتنا نیست، مصرف نکنید ولی اگرم مصرف میکنید اینجوری مصرف کنید، واقع بینانه توصیه کنید که تاثیر کنه، این همه گفتید فلان و بهمان درست شد؟!