جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شهرستانی که خانه سالمندان ندارد

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 458319
اهر با جمعیت ۱۳۰ هزار نفری یکی از شهرستان های بزرگ آذربایجان شرقی است که خانه سالمندان ندارد و در این دیار فرزندان، پدر و مادرها را به خانه های سالمندان نمی سپارند و خود از آنها مراقبت می کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هر چند ساخت خانه سالمندان و ایجاد بسترهایی برای نگهداری سالمندان در کلانشهرها فراهم شده ولی در شهرستان اهر خانه سالمندان وجود ندارد و این جای بسی خوشحالی است چراکه خانواده ها خود راغب هستند که مادران و پدران را نگهداری کنند.

شهرستان اهر یکی از شهرستان های بزرگ آذربایجان شرقی است که با جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر به یکی از پرجمعیت ترین شهرستان های استان تبدیل شده که ۹۰ هزار نفر در شهر اهر و ۴۰ هزار نفر نیز در روستاهای این شهرستان زندگی می کنند.

عصر امروز شنبه نخستین جلسه شورای سالمندان شهرستان اهر باحضور روسای ادارات مختلف اهر و همچنین معاون فرماندار اهر برگزار شد و اعضای این شورا بر ضرورت رفع مشکلات سالمندان این شهرستان تاکید کردند.

* ۸۰ درصد بازنشستگان سالمند اهر فرهنگی هستند

معاون فرماندار شهرستان اهر در این جلسه گفت: نزدیک به ۸۰ درصد بازنشستگان شهرستان اهر متعلق به آموزش‌وپرورش و مابقی از سایر ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی این شهرستان است.

مدد سمندری اظهار داشت: جامعه ما روزبه‌روز به سمت پیری و سالمندی کشیده شده و در اولویت قرار دادن رفع مشکلات قشر عظیم سالمندان این شهرستان قرارگرفته و از طرفی شهرداری با ایجاد نیمکت‌های متعدد در امکان پرتردد شهر اهر به یاری سالمندان شتافته است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد بازنشستگان شهرستان اهر متعلق به آموزش‌وپرورش و مابقی از سایر ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی این شهرستان است، افزود: تکریم بازنشستگان و سالمندان که بالای ۶۰ سال سن دارند بیش‌ازپیش کارمندان و رؤسای ادارات مورداحترام قرار دهند.

سمندری نبود خانه سالمندان در شهرستان اهر را نوعی تکریم پدران و مادران مسن توسط فرزندان دانست و ادامه داد: سالمندان ما همانند سنت‌های دیرینه منطقه و شهرستان دوران پیری خود را در کنار فرزندان و نوادگان می‌گذرانند و از سوی دیگر اگر کسی هم بدون سرپرست باشد نهادهای مردمی همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون فرماندار شهرستان اهر بر لزوم ارائه خدمات بانک‌ها در کمترین زمان به سالمندان تأکید کرد و گفت: برخی از سالمندان اهر براثر کم‌توجهی بانک‌ها به افراد دارای مشکل جسمی در پاسخ به سؤالات و خدمات‌رسانی کوتاهی می‌کنند و همچنین تعداد کثیری از که توان کافی برای استفاده از کارت‌های بانکی را ندارد باید بانک‌ها برای صدور دفترچه اقدام کنند.

وی بابیان اینکه ۲ هزار نفر از بازنشستگان مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی شهرستان اهر سالمند هستند که ماهانه حداقل ۹۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند، اضافه کرد: عده‌ای از مستمری‌بگیران سالمند تأمین اجتماعی به دلیل عدم توانایی جسمی و حرکتی در مواقع دریافت حقوق با کارت‌های عابر بانک نمی‌توانند حقوق خود را یکجا دریافت کنند.

سمندری در پایان با تأکید بر اینکه احداث خانه دوستار سالمندان در شهرستان اهر ضروری است، خاطرنشان کرد: برای احداث خانه و مرکز نگهداری سالمندان شهرستان اهر نیازمند واگذاری زمین بوده و از طرفی افزایش تعداد سالمندان در این شهرستان موجب می‌شود تا احداث خانه سالمندان جزو نیازهای ضروری باشد.

* امکان دسترسی آسان سالمندان به ساختمان‌های اداری اهر ایجاد می‌شود

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه حریم جاده‌های اهر آزادسازی می‌شود، گفت: پیمانکاران موظف‌اند تا در هنگام احداث ساختمان‌های جدیدالاحداث امکان دسترسی آسان را برای تردد معلولین و سالمندان رعایت کنند.

علی سلطانی اظهار داشت: تمامی ساخت‌وسازهای شهری اهر با نظارت راه و شهرسازی انجام می‌شود و وقتی در شهر اهر تخلفات ساختمانی صورت می‌گیرد، شهرداری‌ها خدمات نمی‌دهند چون‌که شهرداری به‌نوعی ارباب‌رجوع راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی در هنگام بازدید از شهر اهر در مورد ساخت‌وسازهای تخلفاتی تذکر داده‌اند، افزود: نباید در کوچه‌ای که بیشتر از دوطبقه منزل مسکونی ندارد مجوز ساخت ۵ طبقه‌ای را صادر کرد و از طرفی شهرداری تنها به درآمد حاصل‌شده آن توجه می‌کند.

سلطانی از آزادسازی حریم جاده‌های شهرستان اهر خبر داد و گفت: شاید برخی از مردم با راه‌اندازی دکه‌های مختلف امرارمعاش می‌کند ولی وجود همین دکه‌های غیرمجاز در حریم جاده‌ها مستقیماً با امنیت مردم سروکار دارد و از طرفی سازمان بسیج سازندگی با حکم‌های صادره و با همکاری راه و شهرسازی اهر حرم جاده‌ها را آزاد می‌کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر به مناسب‌سازی ساختمان‌های ادارات این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: پیمانکاران موظف‌اند تا در هنگام احداث ساختمان‌های جدیدالاحداث امکان دسترسی آسان را برای تردد معلولین و سالمندان رعایت کنند.

وی بابیان اینکه نظام‌مهندسی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در صورت مناسب بودن ساختمان‌های دولتی و غیردولتی شهرستان اهر جهت استفاده سالمندان نسبت به صدور پایان کار اقدام کنند، تصریح کرد: برای تسهیل در حضور معلولان و سالمندان در مکان‌های پر رفت‌وآمد و مناسب‌سازی محیط شهری نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با نیازهای این اقشار در شهرستان اهر است.

سلطانی ضمن اشاره به اینکه فرهنگ نگهداری از پدران و مادران سالمند همچنان جزو سنت‌های دیرینه و غیرقابل‌انکار در شهرستان اهر جایگاه خود را حفظ کرده است، بیان داشت: فرزندان این منطقه تحویل دادن والدین را به مراکز نگهداری سالمندان بهزیستی، را برای خود ننگ می‌دانند ولی بعضاً برخی از سالمندان بدون داشتن سرپرست در این مراکز نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر در پایان با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد سالمند شهر اهر جزو نیروهای فرهنگی آموزش‌وپرورش بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در پارک‌های شهرهای بزرگ کشور تمامی امکانات متناسب با هر سنین وجود دارد و اکنون اگر همین طرح که متولی آن شهرداری بوده نسبت به تجهیز پارک‌های به امکانات استاندارد در راستای بهره‌مندی نسل‌های جوان و سالمند اقدام کند.

* ترویج فرهنگ ورزش همگانی بین سالمندان ضروری است

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر نیز در ادامه این جلسه گفت: به‌جای اینکه فضاهای عمومی را زمینه‌ساز تردد سالمندان کنیم بایستی آن‌ها را پیش از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف فرهنگ ورزش را در بین قشر سالمند شهرستان اهر ترویج دهیم.

جابر اسدی سپس اظهار داشت: هر نفری که از زمان کودکی تحت آموزش‌های جسمانی و بهداشتی قرار گیرد در زمان سالمندی از توانایی بالایی برخوردار خواهد بود و انجام فعالیت‌های ورزشی نه‌تنها برای حفظ سلامتی سالمندان مفید بوده بلکه روحیه شادابی و جوانی را نیز تجربه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سالمندان بیش‌ازپیش نیازمند توجه به مشکلات روحی و روانی هستند، افزود: برگزاری همایش‌های سالمندان در راستای نقد و بررسی و شناسایی نیازهای جامعه سالمندی مؤثر و مفید خواهد بود.

اسدی همچنین گفت: با توجه به اینکه حفظ سلامتی در بیشتر به تحرک جسمی و ورزش‌های متناسب باسن‌وسال بستگی دارد و اگر کودکان را در دوران سنین پایین به سمت ورزش سوق دهیم برای سلامتی آن‌ها در دوران سالمندی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر بابیان اینکه تنها ۳۰ درصد سالمندان این شهرستان تحرکات جسمی و ورزش می‌کنند، اضافه کرد: توجه سالمندان بخصوص به ورزش نه اینکه موجب مبتلا نشدن به افسردگی شده بلکه باعث اعتمادبه‌نفس، مانع از دچار بیماری‌های قلبی و غیره نیز می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مناسب‌سازی در فضاهای ورزشی و تربیت‌بدنی جهت استفاده سالمندان از امکانات کاملاً رعایت شده است، تصریح کرد: باوجوداینکه برخی از سالمندان هنگام حضور در سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها و حتی اداره ورزش و جوانان رمپ دسترسی آسان سالمندان ایجاد و ازنظر فنی رعایت شده است.

اسدی فراهم کردن و زمینه‌سازی فضاهای قابل‌دسترسی آسان سالمندان به جهت استفاده از خدمات عمومی را تنها راه حضور افراد سالمند در جامعه برشمرد، بیان کرد: پیری زودرس برگرفته از عدم تحرک جسمی بوده و هر قدری که در جوانی ورزش‌هایی از قبیل فوتبال توجه کنیم نه‌تنها در سنین بالا سالمندی احساس نخواهد شد بلکه عامل اصلی و بیماری‌های متعدد برگرفته از عدم تحرک است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر در پایان با تأکید بر اینکه برخی از سالمندان ورزشکار اهری هرساله قله‌های بالای ۴ هزار متر را صعود می‌کنند، خاطرنشان کرد: به‌جای اینکه فضاهای عمومی را زمینه‌ساز تردد سالمندان کنیم بایستی آن‌ها را پیش از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف فرهنگ ورزش را در بین قشر سالمند شهرستان اهر ترویج دهیم.

* محل پارک خودروهای سالمندان باگذشت ۲ سال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اهر نیز در حاشیه این جلسه به خبرنگار مهر گفت: بیشتر از دو سال است که تلاش برای ایجاد مکان محل پارک برای خودروهای جانبازان، معلولین و سالمندان در خیابان‌های اهر بی‌نتیجه مانده است.

احمد ابراهیمی اظهار داشت: اقدامات و تمهیدات بنیاد شهید و امور ایثارگران اکثراً با خدمات اداره‌های بهزیستی و کمیته امداد شهرستان اهر همخوانی داشته و درمجموع نزدیک به ۵ هزار نفر از افراد سالمند تحت پوشش خدمات این ادارات هستند.

وی با اشاره به اینکه عموم مردم افراد سالمند را بیکار و بی‌فایده می‌دانند و باید همین نگاه‌های غلط به قشر سالمندان تغییر یابد، افزود: مردان و زنان بیش از ۶۵ سال، ازنظر بهداشت، رفتار و گفتار کاملاً عادی هستند و حتی شاید سالمندی با سنین بالاتر توانایی جسمی و فکری بالایی داشته باشد.

ابراهیمی اصلی‌ترین مشکلات سالمندان را روحی، بینایی و شنوایی دانست و ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات سالمندان شهرستان اهر کاهش درآمد و بیکاری بوده و سوال اینجاست که آیا برای رفع مشکلات این قشر تاکنون برنامه‌ریزی انجام‌شده است.

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اهر اضافه کرد: بیش از ۶۰۰ نفر افراد سالمند از خدمات مشاوره‌ای بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند می‌شوند و همچنین آموزش‌های خود مراقبتی که با همکاری اداره بهزیستی اهر در سنین و جنسیت‌های مختلف و خدماتی ازاین‌دست برای سالمندان شهرستان اهر ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه بیمه خدمات درمانی برای ایثارگران سالمند وجود دارد که با مراجعه به طرف‌های قرارداد به‌طور رایگان درمان می‌شوند، اضافه کرد: مناسب‌سازی محیط و ایجاد رمپ برای معابر و اماکن عمومی، پارک‌ها و ساختمان‌های ادارات دولتی شهر اهر باید مورد توجه قرار گیرد چراکه متأسفانه در برخی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی رمپ در ساختمان‌ها اجرایی نشده است.

بدون شک بی‌توجهی به سالمندان موجب بروز مشکلات روحی و روانی در این قشر عظیم می‌شود، هر قدر که فرهنگ غربی در جامعه ما گسترده شود، سالمندان ما روبه منزوی شدن خواهند رفت ولی اگر به نیازهای این قشر توجه‌ لازم داشته باشیم قطعاً بخش اعظمی از مشکلات آن‌ها رفع خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *