پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

اظهارات نوه «ملک فیصل» علیه ایران

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 448815
نوه «ملک فیصل» پادشاه اسبق و برادرزاده وزیر خارجه سابق سعودی‌ها در نشستی در کنگره آمریکا گفت که عربستان سعودی آماده رهبری خاورمیانه در برابر تجاوزها و دخالتهای ایران در امور دیگر کشورها است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقام ارشد سابق نیروی دریای عربستان و نوه پادشاه اسبق این کشور در نشستی به میزبانی کنگره آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات ریاض درباره تهران گفت که عربستان سعودی آماده مقابله با تهدیدات منطقه‌ای ایران است.
 
به گزارش پایگاه المانیتور، در ادامه اظهارات ضد ایرانی سعودی‌ها، این بار یک فرمانده سابق ارتش عربستان سعودی و نوه پادشاه اسبق این کشور طی سخنانی در کنگره آمریکا، ایران را آماج انتقادات بی اساس خود قرار داد.
 
شاهزاده «سلطان بن خالد»، نوه «ملک فیصل» پادشاه اسبق و برادرزاده وزیر خارجه سابق عربستان سعودی گفت که ریاض آماده رهبری خاورمیانه در برابر مجموعه تهدیدات ایران از قبیل «افزایش تاخت و تاز ایران در امور داخلی» دیگر کشورها است.
 
شاهزاده سعودی 48 ساله همچنین مدعی شد که نیروهای سعودی تعدادی نیروی ایرانی و حزب‌الله لبنان را در یمن دستگیر کردند.
 
وی که ژنرال بازنشسته نیروی دریایی عربستان است، مدعی شد که در جریان جنگ سال 2009 عربستان سعودی علیه شیعیان حوثی نیز عربستان سعودی تعدادی نیروی ایرانی و حزب‌الله را بازداشت کرده بودند.
 
شاهزاده سعودی و برادرزاده سعود الفیصل با بیان آنکه برداشت نادرستی از نقش ریاض در جامعه بین‌المللی و برخی از «برادران ما در کشورهای اسلامی» درباره بحرانهای منطقه وجود دارد، تصریح کرد: «ما به دنبال جستجو برای تبدیل شدن به کشور توسعه طلب و صدور انقلاب نیستیم».
 
او در این نشست گفت: «در صورتی که منافع ملی عربستان سعودی تهدید شوند، عربستان سعودی هیچ تردیدی در استفاده از نیروهای مسلح خود ندارد. ما تجربه زیادی در جنگ داریم و ما از شکیتهایمان درس گرفتیم. ما رهبری جوان و انگیزه و تحرک زیادی داریم».
 
مقام پیشین نظامی سعودی با انتقاد ضمنی از ساقط کردن صدام توسط آمریکا در سال 2003 تاکید کرد سقوط رژیم بعث در عراق سبب  «ده برابر شدن سطح خشونت‌ها» در منطقه شد.
 
او در ادامه ادعاهای بی اساس ضد ایرانی خود، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مدعی شد: «ایرانیها 10 سال وقت دارند که پول جمع کنند و دوباره (حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای را) شروع کنند».
 
این مقام پیشین سعودی با تکرار ادعاها درباره بحران یمن، تایید کرد که عربستان سعودی و ایران در موضوعات منطقه به ویژه مسائل مربوط به سوریه و لبنان اختلاف نظر دارند.
 
برادرزاده سعود الفیصل وزیر خارجه سابق سعودیها در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر احتمال عدم دخالت و حضور قدرتهای غربی در منازعات و بحرانهای منطقه‌ خاورمیانه گفت: «ما قادر به مراقبت از خود هستیم. ما در حال حرکت و سوق نیروهای مسلحمان به سطح مورد نیاز امروزه برای رهبری خاورمیانه هستیم».
 
وی همچنین درباره روابط عربستان سعودی و ایران اینطور تصریح کرد: «ما برای سر میز نشستن و صحبت کردن با ایران مایل هستیم چون ایران همسایه ما است و نمی‌توانیم برای همیشه با عصبانیت از یکدیگر انتقاد کنیم. البته بدین منظور باید از سوی دو طرف وجود داشته باشد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *