جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۸
در پاسخ به تحریم ایران؛

اولین تهدید اروپائی ها توسط بانک مرکزی ایران

يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 126317
مقام مسؤول در بانک مرکزی روز گذشته صراحتاً اعلام کرد که سیاست نظام در برخورد با کشورهای محدود کننده ایران، خروج دارائی ها از آن کشورها است.
اولین تهدید اروپائی ها توسط بانک مرکزی ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان، ایران پیش از این نیز یکبار دیگر توسط رئیس جمهور، کشورهای اروپائی را به خروج دارائی های ایران از بانک هایشان تهدید کرده بود.

این خبر بلافاصله در صدر رسانه های خارجی قرار گرفت. پیش از این معاون اقتصادی وزیر امورخارجه نیز این کشورها را تهدید کرده بود. این تهدید برای برخی از کشورهای اروپائی بسیار جدی است. تا آنجا که برخی از کشورهائی که به دلائلی نسبت به بلوکه کردن دارائی های ایران اقدام کردند، با این تهدید به سرعت مجبور به عقب نشینی شدند. در همین رابطه چندی پیش روزنامه های انگلیسی گاردین و تلگراف نسبت به اقدام ایران واکنش نشان دادند.

با این حال روز گذشته حميد برهانی درباره انتقال دارائی های ايران از بانکهای اروپايی به آسيايی گفت: دارائی های کشور بايد به شيوه ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگی بالا نيز داشته باشد و ريسک و خطری متوجه اين دارائي ها نشود. 

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکيد بر اينکه اين دارائي ها بايد متناسب با بازارها و پولهای مختلف از انعطاف پذيری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنين بايد اجازه فعاليت با دارائي های ما داده شود، با اين شرايط دارائي های ايران نيز به همان سمت سوق خواهد يافت. 

وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای دارائي های ايران محدوديت ايجاد کند، دارائي های ما از آن بازار خارج خواهد شد و اين امر پديده ای کاملاً طبيعی و منطقی است. 

وی با بيان اينکه بانک مرکزی متناسب با تحليل شرايط، استراتژی خود را نيز تغيير می دهد و دارائي ها را منتقل می کند، ادامه داد: با توجه به اين امر هر کشوری که برای دارائي های ايران محدوديت ايجاد کند، ايران نيز دارائي های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد. 

محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی پيش از اين درباره دارائی های خارجی ايران با بيان اينکه متوسط رشد دارائی های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا ۸۷ معادل ۳۲.۱ درصد افزايش يافته است، گفته بود: با دارائي های خارجی می توانيم شرايط بحران را به خوبی پشت سر بگذاريم. به گفته وی، بيش از ۵۰ درصد سبد ارزی ايران، يورويی است.
 
وی با بيان اينکه طی سالهای گذشته نرخ ارز را مديريت کرديم و برای پوشش ريسک آن پيش بينی هايی صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهای حاصل از تغيير سبد ارزی کشور گفته بود: در برخی رسانه ها مطرح شد که بانک مرکزی ۴۵ ميليارد دلار از ذخاير يورو خود را به ساير ارزها تبديل کرده است که چنين چيزی اصلاً صحت ندارد.
 
بهمنی با بيان اينکه بانک مرکزی سياستهايی که هم اکنون در دست اجرا دارد را اعلام نمی کند، افزوده بود: نتايج اجرای سياستهای فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد، اما اطمينان می دهم که بانک مرکزی به قدری هوشيار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظيم کرده و هيچ ضرری متوجه آن نشود. زيرا يکی از وظايف اصلی بانک مرکزی نيز تنظيم سبد ارزی است.
 
محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهوری نيز با انتقاد از ذخيره منابع و سرمايه های ايرانی با سود کم در بانکهای اروپايی و قراردادن آن در جيب دشمنان گفت: اگر اين سرمايه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد، می تواند در پارس جنوبی هزينه و سرمايه گذاری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مثل كدام كشور؟ چين ،ژاپن، كره جنوبي و يا امارات؟!
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر دولت مقتدر و نظام شجاع جمهوری اسلامی ایران
Iran, Islamic Republic of
بلوف نزنید
Iran, Islamic Republic of
از ابتدا هم نباید پولمان را در این کشورها می گذاشتیم.حالا هم جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعته.
Iran, Islamic Republic of
این اقدام بسیار ارزشمندانه است به خصوص که این کشورها عمدتا در بحران اقتصادی به سر میبرند و خروج دارایی ها ی ایران از آن کشورها که کم هم نیست باعث ضربه بدی به آنها می شود .آنها به پول ما نیاز دارند.
Iran, Islamic Republic of
امید که آخر کارها خیر باشه.
واقعا مردم تو زحمتند
Iran, Islamic Republic of
-و لن بجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا-
Iran, Islamic Republic of
بانك مركزي ايران درحدي نيست كه اتحاديه اروپاراتهديدكند پس بيهوده شعارندهيد .