پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تعطیلی موسسه کودتاگر آمریکایی در روسیه

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 436610
فعالیت یک موسسه مردم نهاد آمریکایی که بشدت از سوی قانونگذاران این کشور در آن سرمایه گذاری می‌شود، در روسیه متوقف شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، موسسه موسوم به «بنیاد ملی برای دموکراسی» که از سازمان‌های مردم نهاد مستقر در واشنگتن است، اخیرا از سوی دادستانی کل روسیه ممنوع فعالیت شد.

بنوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» موسسه بنیاد ملی برای دموکراسی جزو اولین سازمان‌های مردم نهادی است که بر اساس قوانین روسیه به عنوان «اولین موسسه ممنوع و نامطلوب» در این کشور شناخته شد.

در اهداف درج شده در وبگاه این موسسه آمریکایی آمده است: «این سازمان در تلاش برای رشد و تحکیم موسسان و مروجین دموکراسی در جهان فعالیت داشته و در بیش از ۹۰ کشور جهان سازمان‌های غیر دولتی ایجاد کرده است.»

هفته گذشته دفتر دادستانی کل روسیه اعلام کرد که این موسسه تهدید علیه قانون اساسی فدراسیون روسیه و بخش دفاعی و امنیتی این کشور است.

در بخشی از بیانیه دادستان کل روسیه آمده است: «موسسه بنیاد ملی برای دموکراسی با استفاده از سازمان‌های تجاری و غیر تجاری روسیه تحت سیطره خود در تلاش برای برپایی گردهم آیی‌های غیر قانونی بعد از انتخاباتی و سازمان دهی فعالیت‌های سیاسی و تلاش برای اثر گذاری در مقام‌های کشور و بی اعتبار ساختن نیروهای مسلح روسیه بر آمده بود.»

گفته می‌شود موسسه مردم نهاد بنیاد ملی برای دموکراسی در جریان بلواهای اوکراین ۱۴ میلیون دلار هزینه کرد تا «ویکتور یانکویچ» رییس جمهور سابق این کشور در سال ۲۰۱۴ در پی اعتراض‌های گسترده مجبور به ترک قدرت شود. یانکویچ در ٢٢ فوریه ٢٠١۴ در پی اعتراضات خیابانی علیه دولت و وخیم شدن اوضاع داخلی اوکراین با رای پارلمان از سمت ریاست جمهوری برکنار شد و اکنون در روسیه به سر می برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *