پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

عتيقه آمريكايي در خليج فارس چه مي كند؟

يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 216515
در آستانه مذاكرات تازه ايران و ۵+۱ نيز چنين فضايي ترسيم شده است. از چند روز گذشته خبر اعزام «اينترپرايز» بزرگ ترين ناو هواپيمابر دنيا كه در اختيار نيروي درياي ارتش ايالات متحده است به خليج فارس، با جنجال هاي زياد رسانه اي همراه بوده و همزمان برخي تحليل ها به سوي ماموريت ضد ايراني اين ناو ۸۵ هزار تني سوق پيدا كرد.
روزنامه تهران‌ امروز: قاعده بازي غرب در مواجهه با كشورمان تقريبا به معادله اي ثابت بدل شده است كه پيش بيني حركات و گزينه هاي پيشنهادي و تحميلي هر دو سوي اين ماجرا را تقريبا آسان مي سازد. معمولا در آستانه يك رويكرد تعاملي و آغاز مذاكرات ديپلماتيك، موج عظيم تبليغاتي و تحرك خصمانه رسانه اي كه معمولا با غلو،‌گزافه گويي و بعضا دروغ نيز همراه است،‌عليه اين كشور به راه مي افتد. فضاي سنگين رسانه اي مبني بر پايان يافتن مهلت ايران براي اجابت خواسته هاي بين المللي و متعاقب آن طرح گزينه قريب الوقوع بودن حمله نظامي ايالات متحده و برخي از هم پيمانانش و يا اقدام راسي اسرائيل، به محل گمانه زني هاي بي شمار رسمي و رسانه اي بدل مي شود.

در آستانه مذاكرات تازه ايران و ۵+۱ نيز چنين فضايي ترسيم شده است. از چند روز گذشته خبر اعزام «اينترپرايز» بزرگ ترين ناو هواپيمابر دنيا كه در اختيار نيروي درياي ارتش ايالات متحده است به خليج فارس، با جنجال هاي زياد رسانه اي همراه بوده و همزمان برخي تحليل ها به سوي ماموريت ضد ايراني اين ناو ۸۵ هزار تني سوق پيدا كرد.

گذشته از اين موضوع،‌ گزارشات ادعايي مطبوعاتي نظير واشنگتن پست، نيويورك تايمز، گاردين و.. كه اغلب در تحليل هايي فضاي جنگي منطقه خاورميانه و احتمال وقوع برخورد نظامي غرب و ايران را مطرح مي سازند، جزو سناريو هاي رسانه اي مذكور مي باشد.

در برخي موارد ديگر هر چند روز يك بار معمولا گزارش محرمانه اي از آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا،‌اروپا و اسرائيل به اين مطبوعات رسيده و توانمندي قريب الوقوع هسته اي ايران را گزارش داده و يا از طراحي هاي خاص نظامي و پدافندي اين كشورها براي حمله به ايران پرده بر مي دارند.

در اين راستا و در تكميل پازل پيچيده رواني و تبليغاتي مزبور، ‌برخي مقامات مهم نظامي و ديپلماتيك اين كشور ها به بيان تهديداتي عليه تماميت ارضي كشورمان پرداخته و شيپور جنگ را مي نوازند. نقش رژيم اسرائيل نيز در اين سير كاملا مشخص است. اين رژيم به مهمترين پايگاه تهديد زايي عليه كشورمان تبديل شده و هر از چند گاهي، حمله نظامي به تاسيسات هسته اي ايران را طرح مي كند.

هدف از اين سناريو چيني ها چيست؟ آيا واقعا حمله نظامي ايالات متحده و هم پيمانانش به ايران گزينه اي جدي است و يا سناريويي دست نيافتني؟ تجربه نشان مي دهد كه در تاريخ روابط ايران و غرب و در آستانه انجام مذاكرات ديپلماتيك، تهاجمات شديد رسانه اي و تبليغاتي براي تحت تاثير قرار دادن فضا و نتايج احتمالي به وجود آمده و هدف نهايي تنها معطوف به فضاي عملياتي رواني و نه ميدان جغرافيايي مي باشد. ورود ناو فرسوده آمريكايي كه مطابق با گزارش منابع خبري در حال سپري كردن آخرين ماه هاي عمر خود مي باشد، ‌نشانه قابل قبولي براي مواجهه احتمالي به شمار نمي رود! همچنين تهديدات و لفاظي هاي نظامي و تبليغات غلو انگيز رسانه اي مبني بر طراحي‌هاي خاص عملياتي و نظامي نيز براي حمله به ايران در اين راستا قابل تبيين است و ضروري است كه تصميم گيران و سياستگذاران نظامي و ديپلماتيك كشورمان چه در عرصه مذاكرات ديپلماتيك و چه در عرصه گزينش‌هاي خاص نظامي، اهداف اين سناريو ها را در نظر داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین ناو را باید بزنیم که بزرگترین آنهاست . و می توانیم اگر باور ندارند از افسران عراقی که موانع چند صد متری برایمان می گذاشتند و با توپ 23 بجای تیر بار بچه ها را می زدند سوال کنید . می زنیم خوب هم می زنیم .