جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۷
انتظارهای انتخاباتی از رئیس جمهور؛

سخنان نابجای احمدی‌نژاد که تکرار مواضع هاشمی 88 بود

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 206516
دكتر محمود احمدي‌نژاد، رئیس جمهور، روز سه شنبه در همايش استانداران سراسر كشور سخنان سوال برانگیزی درباره انتخابات مجلس نهم و آرای مردم بیان کرد که با توجه به سابقه و جایگاه این نوع ادبیات سیاسی، ابهاماتی درباره این دیدگاه او ایجاد کرده است.
سخنان نابجای احمدی‌نژاد که تکرار مواضع هاشمی 88 بود
سرویس سیاسی جهان نيوز - رئيس‌جمهور در این همایش عنوان كرد: انتخابات متعلق به مردم و پايه حكومت به شمار مي‌رود و بايد طوري به انجام برسد كه راي و نظر مردم آشكارا اعمال شود و چنانچه نظر مديران كشور با نظر مردم در دو سوي مختلف قرار بگيرد، ديگر ادامه راه امكانپذير نخواهد بود.

وی در ادامه اظهاراتش درباره انتخابات، پای استانداران را هم به پیگیری سخنانش باز و تصريح كرد: اگر در جايي مشاهده كرديد كه حقي ضايع مي‌شود بايد قاطعانه و در چارچوب قانون به آن رسيدگي كنيد.

احمدي‌نژاد افزود: بايد برگزاري انتخابات به گونه‌اي باشد تا مردم از عمق جان باور داشته باشند كه راي آنها تاثيرگذار است و آنچه حاكم مي‌شود راي مردم است.

رئيس‌جمهور که گویا بر طرح آنچه "صیانت از آرا" می‌خواند، اصرار داشت، بار دیگر استانداران را ترغیب کرد در این راستا وارد عرصه انتخابات شوند. وی برای بیان مفهوم موردنظرش حتی متوسل به عنوان خبرساز "صیانت از آرای مردم" شد؛ عبارتی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم بسیار به گوش خورد.

عبارت نام آشنای دیروز، کلام امروز شد

احمدی نژاد دراین باره خاطرنشان كرد: "استانداران به عنوان نمايندگان دولت در سراسر كشور، بايد تمام تلاش خود را به منظور صيانت جدي از حق و راي مردم در انتخابات به كار بگيرند و به هيچ كس اجازه تخلف از قانون را ندهند." البته در میان این تاکیدات چندباره بر موضوع صیانت از رای مردم، رئیس جمهور اشاره گذرایی هم به "لزوم مشاركت حداكثري مردم در انتخابات" کرد.

به نظر می رسد سخنان دیروز رئیس جمهور از روی حسن نیت بیان شده اما بی تردید اصرار چندباره برای موضوع صیانت از آرای مردم و تاکید بر ورود استانداران به عرصه انتخابات آن هم در شرایط کنونی که جریان فتنه با شعار تحریم و مبارزه درصدد زیر سوال بردن سلامت انتخابات برآمده،
در واقع انتظار ناظران سیاسی از دکتر احمدی نژاد این بوده و هست که به جای تاکید ویژه بر موضوع سوال برانگیز "صیانت از آرا"، وی بر لزوم حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات 12 اسفند مانور ویژه دهد.
اظهاراتی دور از انتظار، نابجا و نسنجیده است.

سخنان مشابه هاشمی

جالب آنکه مشابه همین تاکیدات چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی آقای هاشمی رفسنجانی بیان شد و با وجود نهی مکرر رهبر معظم انقلاب آنقدر به آن دامن زده شد که دروغ تقلب در درون آن پرورش یافت.

گرچه انتظار می رفت که آقای هاشمی در همراهی با بیانات رهبر انقلاب، ادعاهای ضدانقلاب را بی اساس توصیف و بر صحت انتخابات و اطمینان دهی به مردم تاکید کند اما در عین ناباوری ناظران سیاسی، وی در خطبه های اولین نماز جمعه سال 88 خود گفت: «مردم باید اطمینان داشته باشند که همان رأیی که می‌دهند اثر خود را می‌گذارد.»

او چهار هفته بعد یعنی در 4 اردیبهشت هم بار دیگر همین موضوع را مطرح و عنوان کرد: سلامت انتخابات بايد براي مردم مشخص شود. مردم با خيال راحت بايد بروند پاي صندوقهاي راي.

شاید به همین دلیل بود که روز نهم اردیبهشت، رهبر معظم انقلاب در جمع پرستاران، معلمان و کارگران مخاطب سخنانشان را «برخی دوستان بی‌انصاف» نام گذاشتند و فرمودند: با حضور پرانگیزه مردم همواره انتخاباتی سالم، متقن و خوبی در ایران برگزار شده اما متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند با ناسپاسی علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را  زیر سؤال می‌برند.

این تذکرات صریح رهبر انقلاب هم مورد توجه رئیس مجمع تشخیص واقع نشد و چندی بعد فتنه 88 تا ماه ها آرامش را از کشور گرفت و انتخابات باشکوه 22 خرداد 88 را به جای یک دستاورد بزرگ مردم سالارانه به چالشی امنیتی تبدیل کرد.
 
این روزها هم جریان فتنه که در ورود به عرصه انتخابات مجلس ناکام مانده درصدد احیای پروژه سال 88 و بی اعتبار ساختن انتخابات مجلس نهم است تا شاید اینگونه در کاهش مشارکت مردم در انتخابات حساس 12 اسفند موفق شود و آن را نتیجه عدم حضور فعالان فتنه در عرصه سیاسی کشور قلمداد کند؛ تلاشی که البته پیش بینی‌ها از شکست زودهنگام آن حکایت دارد زیرا به تاکید رهبر انقلاب حضور مردم در انتخابات مجلس نهم "دشمن شکن" خواهد بود.

در همین راستاست که اظهارات روز گذشته رئیس جمهور نابجا و غیر مدبرانه به نظر می رسد.
در واقع انتظار ناظران سیاسی از دکتر احمدی نژاد این بوده
به نظر می رسد سخنان دیروز رئیس جمهور از روی حسن نیت بیان شده اما بی تردید اصرار چندباره برای موضوع صیانت از آرای مردم و تاکید بر ورود استانداران به عرصه انتخابات آن هم در شرایط کنونی که جریان فتنه با شعار تحریم و مبارزه درصدد زیر سوال بردن سلامت انتخابات برآمده، اظهاراتی نابجا و نسنجیده است.
و هست که به جای تاکید ویژه بر موضوع سوال برانگیز "صیانت از آرا"، وی بر لزوم حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات 12 اسفند و برگزاری قانون‌مند انتخابات و اجرای مُر قانون (همچون گذشته) مانور ویژه دهد. یا اینکه به جای برجسته سازی تخلف در انتخابات از هم اکنون و ترغیب استانداران به دخالت صریح، "تبعیت از تصمیمات نهاد قانونی انقلابی شورای نگهبان" را در اولویت سخنانش قرار دهد و همگان بویژه نزدیکان و رسانه های دولت را از تضعیف و تخریب این نهاد خطیر برحذر بدارد.

توصیه به دولتمردان برای پرهیز از دخالت سیاسی در جریان انتخابات و پرهیز از اقدامات مشکوک در این عرصه می تواند از دیگر نکاتی باشد که در لیست توصیه های مهم انتخاباتی رئیس جمهور قرار گیرد و البته برخورد قاطع با فعالیت های انتخاباتی و هزینه های میلیاردی جریان انحرافی در انتخابات و جانبداری برخی دولتی ها از کاندیداهای خاص و تخریب برخی دیگر از نامزدها و نیروهای انقلاب. بی تردید در صورت به وجود آمدن فضای بی اعتمادی در کشور با دامن زدن به مسایل تنش زا، زیان آن بیش از همه متوجه قوه مجریه خواهد بود.

این امیدواری وجود دارد که دکتر احمدی نژاد از این پس از بیان سخنان چالش‌زا درباره انتخابات مجلس پرهیز کند و رسانه های دولت و نزدیک به آن را هم به تلاش برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن انتخابات در جهت اعتلای اصل نظام فراخواند؛ رسانه هایی همچون ایسنا و ایرنا که روز گذشته در اقدامی تامل برانگیز تا ساعت‌ها عبارت "صیانت از آرای مردم" را بر پیشانی سایت خود نشانده بودند.

ذکر این نکته لازم است که کسی مخالف صیانت از آرای مردم نیست اما آنچه که قطعی است نظام مقدس جمهوری اسلامی و ساز و کارهای قانونی حاکم بر آن خود بزرگترین حافظ آرای مردم است، چرا که اگر اینگونه نبود در انتخابات 88 سرنوشتی متفاوت در انتظار دکتر احمدی نژاد بود و جای اکثریت و اقلیت عوض می شد، رییس جمهور محترم بخوبی می دانند که نظام جمهوری اسلامی برای صیانت از آرای 24 میلیونی منتخب مردم در انتخابات 88 چه بهای گزافی پرداخته است بنابراین برای این نظام سخن گفتن از صیانت از آرا زیره به کرمان بردن است.

شاید یادآوری بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد 88 برای برخی دوستان دولتی-انتخاباتی، لازم باشد آنجا که معظم له فرمودند: "مردم البته اطمينان دارند اما برخي طرفداران نامزدها هم اطمينان داشته باشند كه نظام جمهوري اسلامي اهل خيانت در آراي مردم نيست و ساز و كارهاي قانوني انتخابات در كشور ما اجازه تقلب نمي دهد".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حرف حق را باید همیشه قبول کرد صیانت از ارا به این معنا نیست که خدای نکرده مسئولین نظام بخواهند رای را به نفع کسی تغییر دهند بلکه بعضی افراد هستند که با تقلب و پاک کردن مهر شناسنامه ها و خریدن رای در نتیجه انتخابات تاثیرگذار هستند و رئیس جمهور هم باید به عنوان مسئول این کار دستور صیانت از ارا را به استانداران بدهند
Iran, Islamic Republic of
شما که حرفها تحليل مي کنيد، زمانها را هم تحليل کنيد، هاشمي در چه زمان و فضايي چنان گفت و احمدي نژاد در چه فضايي؟ و او با چه هدفي و اين با چه غرضي!
Iran, Islamic Republic of
مگه شما قراره مجري باشيد كه بهتون برخورده. رئيس جمهور مسئول اجراست و به بدنه ي دولت تذكر داده.
دکتر احمدی نژاد در قبال آرای مردم مسئولیت دارد و تاکید بر صیانت از آرا وظیفه اوست،اما کسانی که مسئولیتی ندارند ازمطرح کردن این عبارات منظور و مقاصدی دارند.فرق است بین مسئول و غیر مسئول.
Iran, Islamic Republic of
اولاً این حرف اصلاً اشکال ندارد. صیانت از آرای ملت در هر انتخاباتی ممکن است خدشه دار شود. و حرف درست حرف هاشمی و احمدی نژاد ندارد. درست درست است
United States
لطفا آقای هاشمی را با این احمدی مقایسه نکنید
شوراي محترم نگهبان بهترين و با اعتمادترين و اطمينان ترين نهاد نظارتي و صيانت از آراء بوده و خواهد بود
Latvia
اگر آقاي هاشمي رفسنجاني و آقازاده ها و حاميانش با هدف سركوب اراده و خواست ملت و ابطال انتخابات از صيانت آراء سخن بگويند و آنگونه كشور را به آشوب و نامني بكشانند بايد آزادانه مانور بدهند اما اگر آقاي احمدي نژاد بعنوان منتخب ملت و مسئول حراست از امانت راي آنها از صيانت از آراء مردم سخن بگويد سخن بيجايي گفته است؟!!!
Iran, Islamic Republic of
ایشون در انتخاب کلمات معمولا همینطوری رفتار می کنن و با ایجاد سوتفاهم باعث جنجال میشن تا راحت تر به کاراشون برسن
به نام خدا
با سلام واحترام
دوستان توجه بفرمایید که اینگونه برداشت نادرست از سخنان رئیس جمهور تفرقه انگیز است. واین برداشت به مثابه کسی است به همه چیز با دید شک و وسواس می نگرد.گفته صیانت از آرای مردم بکنید.چه اشکال دارد؟اتفاقا اطمینان بخشی به مردم است.اینکه هاشمی ومدعیان اصلاحات ودشمنان انقلاب اسلامی به این کلمه حساسند وآنرا به کار می برند در ادامه همه برداشت های ناصواب آنهاست وربطی به منظور رئیس جمهور ندارد دلیل نمی شود که ما از این مفهوم استفاده نکنیم.بهتر است به دنبال مسائل مهم تر باشیم
Iran, Islamic Republic of
در مورد آن آقایی که گفته حرف هاشمی با حرف احمدی نژاد تفاوت دارد باید بگوییم قربان برم خدارو یک بام ودو هوا رو
دولت خودمجری وبرگزارکننده انتخابات است جای سئوال وتعجب است این جملات ازدهن ایشان مطرح می شود مگراینکه بخواهد راه هاشمی را بروند ومنفورملت شوند
Iran, Islamic Republic of
صيانت از آراء انتخاباتي وظيفه مصرح قانوني دولت است و اشاره به آن ابدا اشكالي ندارد و حتي وظيفه اوست خصوصا كه مخاطبان وي استانداران بوده اند كه قرار است اين حسن اجرا را ضمانت كنند.
آنچه غير قانوني بود تشكيل «كميته صيانت از آراء» با حمايت اقاي هاشمي و توسط نامزدهاي انتخاباتي در موازی با ارکان نظارتی نظام بود!!
حسب قانون دخالت هر نهادي غير از وزارت كشور و شوراي نگهبان در انتخابات ممنوع است و تشكيل كميته صيانت كه از سوي هاشمي و طرفدارانش شكل گرفته بود غير قانوني و دخالت در انتخابات بود
به عبارت ديگر صيانت از آراء وظيفه احمدي نژاد است اما تشكيل كميته صيانت از آراء از سوی شکست خوردگان انتخابات دخالت و اقدامی غير قانوني بود
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد رییس ومسول قوه مجریه است و باید انتخابات را اجراکند وسخن وهم حق است ولی هاشمی چه محلی از اعراب در سال 88 داشت؟!
بی انصافیست اقای هاشمی را درکنار دیگری قراردادند احمدی نزاد خودش ویارانش را میبیند اقای هاشمی ملت وکشور را.
هیچ منطقی قبول نمیکنه که مجری خودش نظارت هم بکنه این یعنی فساد در هر سیستمی از جمله انتخابات
Iran, Islamic Republic of
سلام چه اصراری در بین یک طیف فکری خاص وجود داره که تلاش میشه هرطور شده و با هر ترفندی (مثل خبر تحصیل پسر رئیس جمهور) احمدی نژاد را منحرف شده و خدمات اون را یک شبه به فراموشی سپرده شده بدونه؟ واقعا جای تامل داره!
شما هم بهانه هاي بني اسرائيلي مي گيرديد
صيانت از آرا وظيفه وزارت كشور كه بخشي از دولت مي باشد است و و اين موضوع غريبي نيست
ایشون در جواب کسانی که میگن شاید در انتخابات مشکلی پیش بیاد اینقدر موضع صیانت از آرا رو بیان میکند
قیاس مع الفارق نکنید!
بدجوری افتاده اید روی خط "نه احمدی نژاد" برادران. صیانت از آرایی که هاشمی و اعوانش مطرح میکردند با این صیانت از آرا تفاوت ماهوی دارد. آنها افرادی غیرمسئول و بیرون از مجموعه مدیریت انتخابات بودند که حتی پای خارجی ها را هم می خواستند به انتخابات باز کنند. احمدی نژاد مسئول اجرای انتخابات است و در نتیجه مسئول صیانت از آرای مردم. یعنی از نظر شما شورای نگهبان هم که مامور صیانت از آراست، در خط هاشمی ست؟
اصولا وزارت کشور و شورای نگهبان برای صیانت از آرا موضوعیت دارند.انصاف... انصاف... انصاف در نقد را فراموش نکنید...
Iran, Islamic Republic of
مخالفت با احمدی نژاد حد وحدودی داره نه این خبر اختلاف افکن!
Serbia
وقتی مدیر اجرایی کشور به مسئولین اجرایی در خصوص برگزاری انتخابات هشدار می دهد کاملا طبیعی است و اصلا با مواضع آقای هاشمی قابل قیاس نیست!
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد خودش بهتر میدونه
United States
حیف این ملت نیست که هاشمی را با آن همه سابقه و فداکاری با ... بسنجید؟
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل، احمدی نژاد نیامد در نماز جمعه توصیه کند مواظب آرا باشید در جمع استانداران که از بالاترین مقامات مسئول در اجرای انتخابات هستند عنوان کرد در کجای دنیا سفارش و توصیه بالاترین مقام اجرایی به زیر دستانش شبهه است
Iran, Islamic Republic of
هشدار دادن به زیر مجموعه دست اندرکار و اجرایی توسط یک مسؤول جرم نیست. القای تقلب و تخلفات مکرر توسط خاندان هاشمی مشکل کشور است.
Iran, Islamic Republic of
تاکید برصیانت از آراء مردم توسط مسئولین امر مساوی است با حضور حداکثری مردم .