جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

راهنمای ملی آسم تدوین شد

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب: 421337
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، از تدوین راهنمای ملی آسم با هدف پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری در کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر محمدرضا مسجدی با اشاره به روز جهانی آسم، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند و سالانه نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در اثر این بیماری فوت می شوند.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارش مطالعه بیماری ها در سال ۲۰۱۵، بیماری های مزمن تنفسی (عمدتاً آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD) سبب ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد مرگ در سال ۲۰۱۳ گشته که تقریباً ۶۹ میلیون سال زندگی از دست رفته (lost life) در سال ۲۰۱۰ را به همراه داشته است.

عضو کمیته طرح و برنامه ریزی مجمع جهانی بیماری های مزمن تنفسی سازمان بهداشت جهانی در توضیح بیشتر از هدف نامگذاری این روز به نام روز جهانی آسم، افزود: در سال ۱۹۸۸ برای نخستین بار، پیشگامان جهانی آسم (GINA) برای آگاهی بخشی عمومی در زمینه آسم و بالا بردن میزان مراقبت و معالجه این بیماری در سطح جهانی اولین سه شنبه ماه May را که امسال مصادف با ۵ May و ۱۵ اردیبهشت است، را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری کردند.

وی متذکر شد: در این روز در اغلب کشورها برای اطلاع رسانی سیاست گذاران، مسئولین سلامت عمومی و هم چنین کل جامعه برنامه های متنوع تنظیم می کنند و هر سال موضوعی را به عنوان شعار سال برمی گزینند. برای سال ۲۰۱۵ شعار " تو می توانی آسمت را کنترل کنی" را انتخاب کرده اند.

مسجدی گفت: بحث دخانیات و آسم موضوع جدی است و مطالعات متعدد نشان داده که مادران بارداری که در معرض دود مواد دخانی قرار می گیرند، در اثر ورود سموم دود دخانیات به خون مادر و عبور از جفت به جنین می رسد و در نتیجه خطر ابتلا به آسم در این کودکان بعد از تولد بیشتر است. بعلاوه قرار گرفتن نوزادان و نونهالان خردسال در معرض مواد دخانی نیز در ایجاد و بروز حملات شدید آسم نیز دخالت مستقیم دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه متذکر شد: بار سنگین این بیماری جدا از علائم و نشانه های آن که آسیب مستقیم به سلامتی فرد وارد می آورد، کم توانی در انجام فعالیت های زندگی و کار روزمره، هزینه های تحمیل شده بر خود و خانواده و کل جامعه را نیز شامل می شود.

وی افزود: هزینه بیماری آسم در سال ۲۰۰۷ در کشور آمریکا بالغ بر ۵۶ میلیارد دلار بوده است.

مسجدی عنوان کرد: بیماری آسم معضل جدی سلامت در سطح جهانی است که همه گروه های سنی را گرفتار می سازد و شیوع آن در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش گذاشته که منجر به افزایش هزینه های درمان و زیادتر شدن بار بیماری بر افراد مبتلا و کل جوامع گشته است. این بیماری به علت تحمیل هزینه های زیاد بر بودجه سلامت عمومی کشور ما از یک سو و کم شدن کارایی و بهره دهی افراد در محل کار و جامعه از سوی دیگر به ویژه در کودکان مبتلا که موجب بهم خوردن آسایش خانواده می شود، نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی است.

وی یاد آور شد: برای کاستن اثرات زیان بخش این بیماری برنامه های راهبردی در زمینه پیشگیری و مراقبت از آنها ضروری است که خوشبختانه در قالب برنامه جامع نظام تحول سلامت توسط دولت و به همت وزارت بهداشت، و حمایت مجلس، کنترل بیماری های مزمن غیرواگیر شامل ۴ بیماری اصلی یعنی بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، کمیته های کاری جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری در سطح ملی انتخاب شده اند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در پایان عنوان کرد: در ماه های اخیر راهنمای ملی آسم، دستورالعمل پیشگیری، تشخیص و درمان توسط این کمیته زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به تدوین رسیده تا بر اساس برنامه منظم در سطوح مختلف نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی گنجانیده شود. لذا پزشکان عمومی و پزشکان خانواده در خط مقدم ارائه این خدمات و در مراتب بعدی پزشکان و مراکز تخصصی با یک الگوی مشخص و مدون علاج کارآمد و اصولی این بیماری را با بکارگیری این راهنمای ملی اجرا می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *