پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۳

فرصت‌طلبی سیاسی آمریکا در یمن/ چرا آمریکا، عربستان را در آتش یمن گرفتار کرد؟

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 421238
آمریکایی ها از این جنگ حمایت کردند هرچند که کم شدن توان اقتصادی و نظامی آنها و وفور دردسرهای به هم پیوسته در غرب آسیا و شمال آفریقا سبب شده که آنها همانند گذشته نتوانند به عنوان یک ابرقدرت به صورت مستقیم در امور دخالت کنند.
فرصت‌طلبی سیاسی آمریکا در یمن/ چرا آمریکا، عربستان را در آتش یمن گرفتار کرد؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ اوضاع در یمن بحرانی است و حتی سازمان ملل از وقوع فاجعه انسانی در این کشور مورد تجاوز قرار گرفته خبر می دهد. همزمان با کمبود دارو و غذا در یمن عربستانی ها بی رحمانه از بمب های خوشه ای که طبق قوانین بین المللی ممنوع است، استفاده می کنند.

به گزارش جهان نيوز، دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای در این باره اعلام كرده كه عكس‌ها، فایل‌های تصویری و دیگر شواهد ثابت می‌كند كه ظرف هفته‌های اخیر از بمب‌های خوشه‌ای در حملات ائتلاف به استان صعده در شمال یمن استفاده شده است. این سازمان تاكید دارد بررسی عكس‌های ماهواره‌ها نشان می‌دهد كه از این بمب‌ها در فلاتی زراعتی در مسافت ٦٠٠ متری ده‌ها ساختمان در یمن استفاده شده است. دیده‌بان حقوق بشر تاكید كرده است این سلاح‌ها كه پس از فرود آمدن منفجر می‌شوند و خطری بلندمدت را علیه زندگی غیرنظامیان به وجود می‌آورند. براساس توافقی كه در سال ٢٠٠٨ توسط ١١٦ كشور امضا شد، سلا‌ح‌های ممنوعه اعلام شده است.

در همین حال، به گزارش پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، منابع سیاسی عرب تأکید کردند که تجاوز عربستان سعودی به یمن و زیرساخت‌های این کشور تاکنون ۳۰ میلیارد دلار برای ریاض هزینه داشته است و این هزینه‌ها به‌احتمال زیاد تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داشت.

ولی همزمان با درخواست سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در یمن، آمریكایی ها نیز اعلام کرده اند که در تلاش هستند تا برای بحران یمن راه‌حلی پیدا کنند.

در همین حال با انتشار اخباری مبنی بر تجاوزات زمینی سعودی به یمن، جان كری وزیر امور خارجه امریكا چند ساعت قبل از ورود یگان‌های زمینی عربستان به یمن، از تلاش كاخ سفید برای دستیابی به یك راه‌حل سیاسی از طریق مذاكره در یمن خبر داده است. به گفته كری، واشنگتن در حال همكاری با سازمان ملل‌متحد و متحدان امریكا در منطقه به ویژه عربستان و امارات متحده عربی است تا در بحران یمن بر روندی متكی بر مذاكره از طریق سازمان ملل‌متحد دست یابد، راهی كه همه طرف‌های درگیر را به قرارگرفتن در پشت میز مذاكراه ترغیب كند.

وزیر امور خارجه امریكا تاكید كرده بسیاری از كشورها نیز تمایل خود را برای محقق‌شدن چنین راه‌حل سیاسی ابراز كرده‌اند. كری گفته است، مذاكراتی برای یمن باید اتفاق بیفتد، كه راهی برای مشاركت و حضور همه جریان‌های ذی‌نفع در این كشور ایجاد كند.

اما درباره ورود سیاسی آمریکا به مسأله یمن چنین می توان گفت که جنگ یمن در اصل یک طرح سعودی ـ صهیونیستی با پشتیبانی و چراغ سبز آمریکا بود. آمریکایی ها از این جنگ حمایت کردند هرچند که کم شدن توان اقتصادی و نظامی آنها و وفور دردسرهای به هم پیوسته در غرب آسیا و شمال آفریقا سبب شده که آنها همانند گذشته نتوانند به عنوان یک ابرقدرت به صورت مستقیم در امور دخالت کنند. جنگ یمن همانطور که برخی چهره های تحلیلگر جامعه امنیتی و سیاسی آمریکا نیز گفته اند، همان استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه است که در دو عبارت خلاصه می شود، اول عدم حضور مستقیم نظامی و دوم اعمال قدرت از طریق کشورهای متحد در منطقه. طبق این استراتژی پس از جنگ عربستان علیه یمن، مرحله دوم ورود سیاسی و دیپلماتیک آمریکا به مسأله یمن خواهد بود. به تعبیر ساده تر گزینه نظامی ماموریت عربستان بود و گزینه سیاسی ماموریت آمریکایی ها است. البته آمریکایی ها همانند گذشته در ماموریت سیاسی با پوشش سازمان ملل رفتار خواهند کرد.

در هر صورت آمریکایی ها درصدد ورود سیاسی و دیپلماتیک ـ که هزینه آن برایشان بسیار کمتر از جنگ مستقیم است ـ در یک فرصت مناسب به مسأله یمن هستند. به تعبیر دیگر پس از شکست های عربستان در یمن باید منتظر فرصت طلبی سیاسی آمریکایی ها بود. در اینجا یک نکته دیگر نیز نهفته است و آن اینکه آمریکایی ها از همان اول می دانستند که عربستان توان شکست نظامی انصارالله را ندارد و جنگ تنها مقدمه ای برای طراحی سیاسی و بالا بردن وزن مخالفان انقلاب یمن در مذاکرات تقسیم قدرت در یمن جدید است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایران اینجا تماشاچیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر بر فرض قرار بر گفتگوی یمنی ها باشد باید رئیس جمهور از حوثی ها باشد چون هم الان قدرت بیشتری دارند و هم بیشتر مناطق دست آنهاست و هم جمعیت بیشتری دارند....به هر حال دوره عربستان و آل سعود دیگه گذشته ....آخه ظلم تا کی....؟!
اللهم اهلک و العن آل سعود جمیعاً الی یوم القیامه