پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
به بهانه حضور هنرپیشه کره ای در ايران;

محبوبيت يا پروپاگاندای تبليغاتي؟!

پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 62163
محبوبيت يا پروپاگاندای تبليغاتي؟!
جهان. سرویس فرهنگ و هنر: * « سانگ ایل گوگ بازیگر نقش جومونگ  صبح امروز با بازیکنان تیم والیبال سایپا که برای حضور در رقابت های بین المللی والیبال کره جنوبی به بوسان سفر کرده اند، تمرین کرد.»
* « سرانجام انتظارها به سر رسید و جومونگ دیروز برای دیدار با انبوه دوستداران خود در ایران همراه با اعضای تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان آسیا وارد فرودگاه امام خمینی (ره) تهران شد و خودش هم در نشست خبری از تمام آنها که برای استقبال از وی ـ نه قهرمانان ملی ایران ـ رنج سفر تا فرودگاه را تحمل کرده و احتمالا شب را بیدار مانده بودند، تشکر کرد.»
*« بازیگر نقش جومونگ عصر دیروز در حالی برای شرکت در یک نشست خبری وارد مرکز همایش‌های صدا و سیما شد که خودش از ذوق‌زدگی نمایندگان رسانه‌های گروهی ایران ذوق‌زده شده بود.»

*«جومونگ با تسلیت گفتن درگذشت یک ایرانی به خاطر خانم سوسانو، از اینکه جومونگ توانسته به نوعی از معضل ترافیک شهرهای بزرگ کم کند ابراز خوشحالی کرد.»

*«سونگ در پایان با دادن این مژده که اگر بار دیگر او را دعوت کنند، حتما دوباره به ایران سفر خواهد کرد، بسیاری از علاقمندانش را از نگرانی رهانید.»
......
موارد بالا ، عناوين خبرهايي است كه از چندي قبل تا ديروز در صفحه ي بسياري از سايتها و خبرگزاري هاي ايراني به چشم مي خورد.
 بازيگری كره اي با بازي در سريالي نه چندان قوي ، به لحاظ تكنيك هاي ساخت سريال و بازيگري ، در ميان مردمان كشوري اين چنين مطرح مي شود و بدين شكل محبوبيت و معروفيت مي يابد، كه قهرمانان ملي و مردان افسانه اي زيادي را در دل تمدن و باورهاي ديني و ملي خود به ميراث برده اند.
به نظر مي رسد با حضور بازيگر نقش جومونگ در ايران ، رسانه ها و متوليان رسانه در ايران مبلغ بازيگري شده‌اند كه در مجموعه‌اي ضعيف و سطحي ايفاي نقش كرده است. آن هم سريالي است كه ارزش‌هاي حرفه‌اي ندارد .
البته بماند كه از همان روزهاي نخستين پخش اين سريال برخي از مديران صدا و سيما در خصوص جايگاه متناسب و خوب مضامين اين سريال در ميان مخاطبان آن در ايران ، سخن ها گفتند و و البته كه اين محبوبيت را توجيه كردند.
ولي سوال اين جاست :
چه مي شود كه سريالي اين چنين با تمام نقاط ضعف و سست عنصري آن در مقابل فرهنگ غني ايراني اين چنين مخاطب مي يابد؟!
چرا سطح سليقه ي ما و البته
صف انتظار دهها جوان ایرانی برای گرفتن امضا از این هنرپیشه،و مانور رسانه های کره ای بر روی این موضوع از نکات تامل برانگیز و دردآور این برنامه مشترک شرکتهای تجاری کره و مسئولین فرهنگی به خواب رفته ایران است.
مديران فرهنگي و رسانه اي ما تا اين حد تنزل يافته است كه انرژي نيروي انساني و پتانسيل هاي ذي قيمت مجموعه هاي تحت تصدي خود را اين چنين هدر مي دهند تا  بازيگري كره اي ، نه تنها خود نيز از اين «استقبال پر شور و هيجان» ذوق زده شود بلكه ، حضور سانگ ايل گوگ  به شاهدي براي گسترش و نفوذ روز افزون جرياني چند بعدي در كشورهاي منطقه قلمداد شود كه تب كره اي Korea fever  نام دارد و اين تب يا موج كره اي با دعوت بازيگر نقش جومونگ در ايران تثبيت شد و به نتيجه مطلوب براي كساني رسيد كه سمت هاي كليدي مربوطه به مذاكره با كمپاني هاي خارجي فيلم و و تبادلات بين المللي سازمان جمهوري اسلامي را در اختيار دارند.
آيا به راستي در پشت پرده ي اين هزينه هاي هنگفت براي خريد سريالهاي كره اي ، ساخت مستند از بازيگران اين سريال ها توسط عوامل ايراني، دعوت از بازيگر دسته چندم كره و ...هيچ پروپاگانداي تبليغاتي و يا برنامه ريزي جديدي براي استحاله ي فرهنگ اسلامي -ايراني ،كه قاعدتا بايد در صدر برنامه هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي باشد ، وجود ندارد؟
بسيار بعيد به نظر ميرسد كه دور زدن قانون توسط بيزنس من هاي شركتهاي ال - جي يا سامسونگ ، در معرفي اين بازيگر با نمايش لوگوي تبليغاتي اين شركت ها، يك اتفاق يا اشتباهي كوچك باشد كه از چشم مديران ارشد سازمان و ناظران نيز كماكان دور مانده است.
 صف انتظار دهها جوان ایرانی برای گرفتن امضا از این هنرپیشه،و مانور رسانه های کره ای بر روی این موضوع از نکات تامل برانگیز و دردآور این برنامه مشترک شرکتهای تجاری کره و مسئولین فرهنگی به خواب رفته ایران است.
امير علي صالحي در يادداشتي پيرامون پيامدهاي اين تب كره اي مينويسد: « كانون جوشان فرهنگي كه ادعا داشت حرف هاي جريان سازي براي مخاطبان جهاني خود دارد، در سالن همايش هاي بزرگترين رسانه داخلي و خارجي خود يعني سازمان صدا و سيما، جايي كه زماني محل برگزاري همايش چهره هاي ماندگار بود و بزرگاني چون علامه حسن زاده آملي در آن حضور يافته بودند، دوربين هاي خود را نصب كرد تا اين بار از يك شومن تلويزيوني دست چندم با اسكورت ويژه از فرودگاه تا هتل و تا مركز همايشها، استقبال كند و به مخاطبان خود اعلام كنند شخصي را دعوت كرده است كه به سيگار و مشروب علاقه اي ندارد، پس مي تواند الگو باشد و پذيرايي رسانه ملي از او با ارزش ها منافاتي ندارد. موج كره اي ماسكي براي ترويج و تثبيت ارزش هاي امريكايي در كشورهايي مانند چين و ايران است كه به دليل سياست ها و ذائقه عمومي فرهنگي تمايلي به استفاده از محصولات امريكايي ندارند.»
ساده انگارانه است اگر بخواهيم اين حضور را صرف نظر از اهداف تبليغي آن تنها براي اغناي مخاطبان افسانه جومونگ در ايران بدانيم و با چشم پوشي از پيامدهاي قبل و بعد آن ، هم چنان سرمايه هاي فرهنگي كشور هدر بدهيم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینکه فرموده اید موج کره ای در خدمت چه منافعی است را خودتان در سمت چپ این صفحه (آگهی تبلیغاتی ال جی) پاسخ داده اید.
دیر زمانی است که باندهای قدرت بخاطر منافع خود رسانه ملی و سایر رسانه ها را نیز به تصرف خود درآورده اند و در حالیکه صنعت داخلی توان کامل عرضه محصولات خانگی را دارند به تبلیغات لجام گسیخته و نابرابر برندهای کره ای میپردازند . برای اینکه مطمئن شوید . شرکتهای کره ای صدا و سیما را هم به رایگان و یا پرداخت هزینه ناچیز به خدمت گرفته اند یکبار به دقت به نمایشگرهای پشت سر گزارشگران و مراکز و مجریان پخش نگاه کنید و این برندها را ملاحظه کنید.
كشوري كه بيشترين ادعاي مبارزه با تهاجم فرهنگي را دارد متاسفانه باساده ترين شيوه دشمن مورد تهاجم فرهنگي قرار ميگيرد ! زيرا نسل جوان آنچنان بي هويت تاريخي شده كه اينگونه و بسادگي براي خود قهرمان پروري ميكند ( زماني آرنولد ، زماني راكي و امروز جومونگ ) آنها هم بخوبي به اين نكته پي برده اند كه اذعان ميكنند درهنگام نمايش اين فيلم ترافيك تهران روان ميشود ! درخصوص سخنان گهربار قائم مقام هيئت مديره گلديران هم ايشان خيلي زحمت كشيدند درقبال اين سريال يكساله حامي فيلم كلاه قرمزي 90 دقيقه اي شدند ! كه هيچ بار تاريخي ندارد و فقط بفكر گيشه است !
اينكه چرا مردم براي سريالهاي تاريخي كره اي تا بدين حد احساسات افراطي بخرج ميدهند را مسئولان فرهنگي كشور بايد پاسخگو باشند و البته اين واكاوي بايد بصورت مستقل توسط دانشگاه تهران و صدا و سيما و وزارت امورخارجه و حتي رسانه هاي معتبر نيز انجام شود . اما بي شك مهمترين دليل اين موضوع فقدان آشنايي عميق مردم با تاريخ و مبارزات و سرداران نامي كشور خومان است. نكات ياد شده و نيز بي علاقگي دانش آموزان به درس تاريخ در دبيرستان و شيوه بد آموزش اين درس شيرين لزوم بازنگري جدي در مباحث دروس تاريخ را ايجاب مي كند. وگرنه بدين ترتيب فردا شيخ نشين زپرتي مثل امارات هم سريالي تاريخي ميسازد و صدا و سيما هم ميخرد و فرزندان ايران هم به به چه چه ميكنند از آنهمه قهرمان ها در كشور تاريخي امارات !
متاسفانه مسئولان فرهنگي و رسانه ملي در اين تقصير نقشي بزرگ دارند زيرا براي نشان دادن دادن قهرماني هاي سرداران دلير ايران زمين و ايجاد هويت تاريخي براي جوانان ظرف سالهاي گذشته مرتكب سهل انگاري خواسته / ناخواسته شده اند .
آيا بهتر نيست براي هويت دادن به جوان ايراني بجاي جومونگ كره اي و مقابله با تحريف ايران در فيلم 300 و ....
ويا سريالي از دلاوري سورنا و اشكانيان و شكست كراسوس و سپاه 42000نفري روميان ساخت ؟ و در دنيا هم عرضه كرد ؟
ويا سريالي از شرح مبارزات كوروش كبير با پادشاهان ماد و بابل و مهرباني او با مردم و نيز فتح كامل مصر توسط فرزندش كمبوجيه بدليل كشتارتعدادي ايراني در مصر و حدو مرز و گستردگي هخامنشيان توليد كرد ؟ و در دنيا هم عرضه كرد ؟
و يا سريالي از مبارزات تاريخي امام قلي خان براي فتح بحرين و قشم در مبارزه با استعمارگران پرتغالي ساخته شود ؟ و در دنيا هم عرضه كرد ؟
و . . . در خلاصه آيا بهتر نيست كه سريالهاي تلويزيوني و فيلمهاي مناسبي از دلاوريهاي آريو برزن ، آرتميس ، بهرام چوبين، رستم فرخزاد، ابومسلم خراسانی، مازيار، بابک‌ ، الله‌وردی‌خان، عباس‌ميرزا، ستار‌خان، باقرخان، يپرم‌خان، رئيسعلی دلواری، باکری، ‌همت،‌ شيرودی، بروجردی، جهان‌آرا، کشوری، قرنی، سرافراز و... سريالهاي تاريخي توليد شود تا جوان ايراني از تاريخ پر افتخار اجدادش و دلاوران اين سرزمين بر خود ببالد و نه از بازيگر نقشهاي تاريخي سرداران كره اي و ...
بي شك خودكشي پسري ايراني براي سوسانو بجز شرمندگي هيچ ارمغاني ندارد؟ اصلا خبرنگاران نبايد اين موضوع را مطرح كنند. از ديگر سئوالات بي مايه و سبك خبرنگار مارا ببينيد كه حتي درخصوص علاقه اين بازيگر به رنگ آبي و قرمز در ورزش پرسيده ! واقعا پاسخ اين سئوال چقدر مهم است ؟
درخصوص سخنان گهربار ! قائم مقام هيئت مديره گلديران هم ايشان خيلي زحمت كشيدند درقبال برنامه ريزي اين تهاجم فرهنگي پردامنه و بازار مصرف ايران ؛ حامي فيلم كلاه قرمزي 90 دقيقه اي شدند !