پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
در انتظار آمار اقتصادی

هقته دولت و تلاش برای ارائه گزارش های صادقانه

سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 183837
آمارهای اقتصادی آینه تمام نمای حرکت اقتصادی یک جامعه و یک کشور می باشد که در صورت ارائه صحیح آن می توان به آسیب شناسی واقع گرایانه از اقتصاد دست پیدا کرد و در صورت نبود نماگرهای اقتصادی می توان ضررهای جبران ناپذیری را برای کشور پیش بینی کرد. نبود آمارهای اطمینان بخش، امکان تجزیه و تحلیل ساختارها و سیاست‌های اقتصادی کشور را از بین خواهد برد.
سرویس اقتصادی جهان، علی رضایی: در هفته دولت انتظار از دولت محترم، برای ارائه کارنامه دقیق و مستند از عملکرد سال گذشته بسیار بالا بوده و بسیاری این هفته را بهترین زمان برای ارائه آمارهایی که دولت در طول سال نتوانسته منتشر کند می دانند.

اهمیت این هفته نسبت به سالهای گذشته از آن جهت است که عدم ارائه آمار مربوط به رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در ماه های گذشته جنجال های زیادی را در کشور ایجاد کرده و انتقادات زیادی نسبت به دولت صورت گرفته است.

لازم است دولتمردان برای آن که خود را از مظان اتهام درباره عملکرد نامناسب اقتصادی خارج کنند، در هفته دولت آمار شفاف اقتصادی که بتواند به کارشناسان و دانشگاهیان کمک کند تا اوضاع اقتصادی کشور را تحلیل کنند، ارائه نماید.

در دیدار  مقام معظم رهبری با هیئت دولت نیز ایشان این موضوع را مورد تاکید قرار دادند. ایشان گزارش‌هایی را كه وزراء و معاونان رئیس جمهور در این دیدار بیان كردند، گزارشهایی خوب، مستند، منطقی و متكی به آمار بویژه آمار مقایسه ای خواندند و افزودند: این گزارشها را باید به مجموعه نخبگان و زبدگان كشور نیز ارائه داد و اقدامات انجام گرفته را برای آنان تشریح كرد.

همه ملت ایران از تلاش های شبانه روزی دولت در سال های اخیر اگاهی کامل دارند اما عدم ارائه آمار شفاف و به موقع دراقتصاد باعث ایجاد تشکیک بین مردم شده و برخی با استفاده از این ضعف دولت، اعلام می کنند که دولت عملکرد اقتصادی مناسبی نداشته و به همین خاطر از منتشر کردن نماگرهای اقتصادی خودداری می کند.

عدم ارائه آمار از سوی مديران کشور زمينه را براي دشمن و ارائه آمار جعلي نیز فراهم مي‌ کند. در همین زمبنه باید گفت تلاش‌هاي زيادي در كشور در حال انجام است ولي خروجي مناسب با آن همراه نيست و بايد براي ارائه خروجي مناسب یعنی امار و نماگرهای اقتصادی تلاش كرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای دستیابی به اهداف توسعه‌یافتگی در همه بخش‌های صنعتی، فرهنگی، کشاورزی، خدماتی، امنیتی، اقتصادی و غیره نیاز به برنامه‌ریزی است و لازمه هر برنامه‌ریزی، داشتن آمار و اطلاعات درست، دقیق و به‌هنگام است.

اهمیت شاخص های اقتصادی از آن جاست که این شاخص ها نشانگر عملكرد اقتصادي کشور است و در حقيقت، تبيين‌‌كننده قدرت و بنيه اقتصادي هر كشور به‌حساب مي‌آيد. در صورت غیاب چنین آماری سیاست گزاران از عملکرد و نقاط ضعف و قوت خود آگاه نبوده و نمی توانند به درستی برای آینده برنامه ریزی کنند. در زمینه اعلام آمار با دقت باید گفت اعلام آمار برخی شاخص‌های پراهمیت، حتی اگر رشد منفی اقتصادی را نیز نشان دهند، به معنی تضعیف دولت نیست. بدون داشتن آمار، حرکت و اجرای هر برنامه‌ریزی، منجر به اتلاف منابع می‌شود.

ميزان رشد اقتصادي، تورم، توزيع عادلانه درآمد و فقر همبستگي كاملي با ميزان اشتغال و بيكاري در يك جامعه دارند و به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، اصلي‌ترين عامل در جهت فقرزدايي و رشد اقتصادي ايجاد اشتغال و فرصت‌هاي شغلي پايدار به ويژه در بخش صنعت است و بر همين اساس در برنامه‌ريزي و عملكرد دولت‌ها حساسيت بالايي نسبت به ميزان اين شاخص و روند حركتي آن وجود دارد.

آمار و اطلاعات را می‌توان علایم هشداردهنده در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها نامید که اگر به آنها توجه نشود، انحراف در مسیر ایجاد می‌شود و در مقابل، توجه به آنها، تضمین‌کننده رسیدن به اهداف هستند. امروزه کشورهایی به توسعه همه‌جانبه دست یافته‌اند که از آمار دقیق و به هنگام استفاده کرده باشند.

در پایان باید گفت عدم ارائه آمار از وضع اقتصاد کشور موجب خواهد شد نوعی بی اعتمادی در میان مردم و نخبگان در برخورد با دولت به وجود آید و برنامه‌ریزی اقتصادی برای حرکت کشور به سمت توسعه را مختل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *