سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

پایان مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 387534
«حمید بعیدی نژاد» رییس هیات مذاکره کننده کارشناسی هسته ای ایران با اعلام پایان دو روز گفت و گو های کارشناسی میان ایران و ۱+۵ اظهار داشت: گفت و گوها جدی، فشرده ، صریح و مفید بود.
به گزارش جهان؛مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه روز پنجشنبه پس از پایان مذاکرات هسته ای کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین در گفت و گو با ایرنا افزود: هیات ها معتقد بودند که دیدگاههای بحث شده، برای یافتن راه حل های نهایی برخی از موضوعات مورد مذاکره موثر و مفید بود.

رییس هیات مذاکره کننده کارشناسی ایران گفت: گزارش گفت و گوهای کارشناسی به مسوولان عالی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ ارائه خواهد شد. مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ برای بحث و مذاکره بیشتر درباره موضوعات اختلافی از روز گذشته (۳۰ مهرماه ) به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین آغاز شد.

طرفین روز گذشته در دو دور مذاکرات که صبح و عصر برگزار شد، هشت ساعت با یکدیگر بر سر موضوعات اختلافی میزان غنی سازی اورانیوم، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی و طرح ها و ایده های مطرح شده در مذاکرات سیاسی بحث و گفت و گو کردند.

در نشست امروز نیز طرفین مباحث مطرح شده را جمع بندی کردند و در مجموع حدود ۱۰ ساعت بر سر موارد اختلافی بحث و مذاکره کردند. این نشست کارشناسی برای بحث و بررسی بیشتر موضوعات اختلافی برگزار شد تا طرفین به درک مشترکی برای رسیدن به توافق جامع دست یابند.

منابع آگاه می گویند که طرفین پس از مذاکرات ایران و آمریکا در هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای در بخش هایی از جزییات موضوعات عمده اختلافی یعنی میزان غنی سازی ایران و نحوه لغو تحریم ها به تفاهم نسبی دست یافته اند اما در برخی مسایل کلیدی این موضوعات اختلافات همچنان باقی است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه (۳۰ مهرماه) گفت: «در این مذاکرات کار شناسان ایران و گروه ۱+۵ جزئیات طرح ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می کنند و این نشست در چارچوب تماس ها و تبادل نظر ها در حوزه مذاکرات است».

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پایان هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای در وین (۲۲ تا ۲۴ مهرماه) که با محوریت دیدارهای سیاسی و کارشناسی با هیات آمریکایی انجام شد، اعلام کرد که بحث های مطرح شده در نشست کارشناسان بررسی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز روز چهارشنبه در نهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان زنجان با بیان اینکه به توافق رسیدن در یک مساله بسیار مهم با ۶ کشور قدرتمند، کار ساده ای نیست، گفت: برای توافق دائم گامهای خوبی برداشته شده اما کمتر از انتظار ما است.

روحانی با تاکید بر اینکه شرایط جهانی به زیاده خواهان اجازه نخواهد داد، مسیر دیگری را در پیش بگیرند، اظهار داشت: امکان توافق نهایی در بحث هسته ای در همین زمان (دومین ضرب الاجل تعیین شده یعنی ۲۴ نوامبر/۳ آذرماه) وجود دارد چون در بسیاری از مسایل مهم و کلی تقریبا به نقطه نظرات مشترک رسیده ایم اما جزئیاتی وجود دارد که در حال بحث روی آنها هستیم.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال بررسی گزینه ها و شرایط برای تعلیق برخی تحریم ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است تا زمینه دستیابی به توافق جامع را میسر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *