جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افزایش قیمت بنزین در فاز دوم ملایم است

تنها ۷ درصد مردم از یارانه انصراف می‌دهند
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 355638
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: بنا بر اطلاعاتی که داریم، افزایش قیمت بنزین با شیب ملایمی خواهد بود و به نظر من بین ۵ تا ۷ درصد مردم از یارانه خود انصراف می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست خبری در مشهد و در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بر اساس قانون سال ۸۷ قیمت انرژی باید به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد که این کار باید در ۵ گام اجرا شود.

وی افزود: در فاز اول دولت تا شیب ۶۰ درصد مسیر را طی کرد، اما مسائلی پیش آمد که از آن فاصله گرفت و گامی که دولت قبلی برداشت در آن نوعی افراط بود، اما در دولت یازدهم که نقطه مقابل آن است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: در حالی که بودجه از محل هدفمندی یارانه‌ها برای امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان است، دولت همان را هم هدف قرار نداده که در افزایش برق و گاز مشاهده شد که در نهایت ۲۵ درصد بود و بنابر اطلاعاتی که ما داریم افزایش قیمت بنزین نیز با شیب بسیار ملایم خواهد بود و حتی وزیر اقتصاد گفت، این افزایش باید طی ۷ سال انجام شود.

تورم به ۱۹ درصد رسیده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ۱۳۰ درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شد که دولت به شبکه بانکی بدهکار شد و حتی برای برق سرمایه‌گذاری انجام نشد که احتمال خاموشی‌های بزرگ در کشور وجود داشت.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این روند در دولت یازدهم وجود ندارد و جلوی رشد نقدینگی نیز گرفته شده و تورم نقطه به نقطه نیز از ۴۵ درصد به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

مصباحی‌مقدم درباره موضوع انصراف از یارانه‌های نیز تصریح کرد: اگر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم از یارانه‌ها انصراف بدهند درآمد دولت در فاز اول به برابری می‌رسد اما در فاز دوم این رقم کمتر خواهد بود و به نظر من نیز بین ۵ تا ۷ درصد از مردم از یارانه خود انصراف می‌دهند و دولت در مرحله دوم بعد از به نتیجه رسیدن رقم درآمد خانوار به صورت ماهانه، خود اقدام به حذف اقشار پردرآمد خواهد کرد.

*بیشتر سؤالات از وزیران از سوی فراکسیون اصولگرایان است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تعامل مجلس و دولت گفت: مجلس از ابتدای دولت یازدهم بنا را بر تعامل با دولت گذاشته که در رای اعتماد به وزرا مشخص بود و تنها ۳ نفر از وزیران پیشنهادی رای نیاوردند که در دولت دهم نیز همین تعداد رای نیاوردند اما در خصوص کارت زرد نمایندگان که به وزیران ارشاد و علوم داده شده برای هشدار بوده که خوشبختانه در عزل و نصب‌های دانشگاه‌ها نیز مؤثر بود و البته بیشتر سؤالات از وزیران از سوی بخشی از فراکسیون اصولگرایان مطرح می‌شود، اما از آن طرف نیز فراکسیون رهروان اخیرا دیداری با رئیس جمهور داشتند.

وی ادامه داد: ما دولت روحانی را نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب می‌دانیم، اما در انتخاب وزیران و رده‌های پایین‌تر نگاه دولت به اصلاح‌طلبان بیشتر بود که این موضوع در بحث اعتدال سازگاری ندارد و باعث حساسیت برخی نمایندگان شده است.

مصباحی مقدم درباره افزایش نرخ سود بانکی نیز ابراز داشت: با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود اوراق مشارکت از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافت که بانک‌ها نیز این سود و حتی بالاتر را برای سپرده‌ها منظور کردند که این کار موجب شد بخشی از پول بازار سرمایه به سمت بانک‌ها برود که در نهایت نتیجه آن نگران‌کننده است.

*واردات بنزین هیچگاه متوقف نشده است

نماینده تهران در مجلس در خصوص واردات بنزین گفت: واردات بنزین تقریبا هیچگاه متوقف نشده و در حال حاضر نیز مصرف بنزین ۷۰ میلیون لیتر بوده که تولید ما کمتر از ۶۰ میلیون لیتر است و این موضوع موجب شده ما همه ساله واردات بنزین داشته باشیم و البته گاهی نیز برای مخلوط کردن با بنزین داخلی و افزایش اکتان آن بنزین وارد کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای کاهش مصرف بنزین قیمت آن به صورت ملایم افزایش یابد زیرا در این صورت کاهشی در مصرف سوخت صورت نخواهد گرفت و البته دولت نیز باید در خارج کردن خودروهای فرسوده گام‌های جدی بردارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *