پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

توصیه سیدحسن‌خمینی برای مبارزه با فساد

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 425036
یادگار امام (ره) با تأکید بر اتکال به خدا و مردم به عنوان دو عامل پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام راحل، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم فساد از بین برود به آغوش مردم برگردیم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در اجتماع پرشور مردم گلستان که در مصلای این شهر حضور یافته بودند، با بیان اینکه یکی از نقاط مهم در زندگی سیاسی امام (ره) اتکال به خدا و توجه به نقش و جایگاه مردم است، اظهار کرد: امام (ره) با اتکال به خدا و قدرت لایزال الهی و اعتماد به حمایت یک‌دل و یک‌صدای مردم، انقلاب را پیروز کرد، به پیش برد و کشور را از جنگ با سرافرازی بیرون آورد. ایشان به ما یاد دادند که اگر این دو بال پابرجا بمانند، جمهوری اسلامی هیچ آسیبی نخواهد دید.

وی با بیان اینکه هر گاه مردم در صحنه‌ای آمده‌اند، جامعه اسلامی پیش رفته و دشمنان داخلی و خارجی مأیوس شده‌اند، ادامه داد: امام در مبارزه هیچگاه به حرکت‌های گروه‌گرایانه ولو با نیت خوب اتکا نکردند و به گروه‌های چریکی نیز متکی نبودند. ایشان حتی بعضی ترورهایی که مفسدین را هدف قرار می‌دادند مورد بی‌اعتنایی قرار دادند و همواره می‌گفتند سربازان من در گهواره هستند و وقتی بزرگ و ارشاد شدند، طوفان ملت نتایجی را به بار می‌آورد که بنشینید و ببینید.

سیدحسن خمینی افزود: امام سال ۴۲ با اتکا به مردم قیام را شروع کردند و دوره روشنگری ایشان تا روز شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی پیش رفت و تا آن هنگام شاگردان امام (ره) مردم را ارشاد و توجه آنها را به یک رهبر دور از وطن معطوف کردند و از آنجا که دل‌های مردم دست خداست، آنان متوجه کسی شدند که با یک اشاره، طوفانی به نام انقلاب ۵۷ را به وجود آوردند.

وی اظهار کرد: انقلاب ما به خاطر حضور مردم، خیلی زود پیروز شد؛ در حالی که در تاریخ خوانده‌ایم که بسیاری از انقلاب‌های جهان سال‌ها طول کشیدند ولی حرکت غیر خشن و آرام ما که مردم در مقابل گلوله سربازان رژیم، گل می‌دادند و با پیوستگی ایجاد شده در جامعه که همه اقشار از کاسب و سرباز و فرهیخته تا سایر اقشار جامعه در آن یک فرد را به عنوان رهبر و یک جریان را به عنوان یک جریان باورمند و باورپذیر قبول کردند، کمتر از چند ماه پیروز شد و نظام اسلامی تحقق یافت.

یادگار امام با بیان اینکه در طول انقلاب در مقابل هر حادثه‌ای اتکال به خدا و مردم وجود داشته است، تاکید کرد: اتکال به مردم به گونه‌ای نبوده است که شرک را پدید آورد بلکه امام، قدرت مردم را همان قدرت خدا می‌دید و مردم را ید مبسوطه‌ای می‌دید که هرچه می‌خواهند دیکته می‌کنند و این درس امام برای ماست.

وی گفت: امام همواره به ما توجه داد که علت ایجاد انقلاب، علت بقای آن نیز هست و آن علل، اتکا به خدا و وحدت کلمه است و فریاد بلند امام در وحدت شیعه و سنی به عنوان دو قشر بزرگ در جامعه اسلامی هنوز در گوش ماست و چند روز پیش نیز مقام معظم رهبری گفتند هر کس در جامعه اسلامی اختلاف ایجاد کند، سخن او غلط و نفرت‌آفرین است.

سیدحسن خمینی با تاکید بر ضرورت وحدت میان دانشجو و روحانی و اقشار مختلف مردم افزود: هرکس وحدت را خدشه‌دار کند جامعه را دو پاره می‌کند و اینکه می‌گوییم کینه‌ها را از دل‌ها بزداییم به این خاطر است که اگر مردم دل‌های به هم‌پیوسته نداشته باشند، وحدت به عنوان رمز بقای جمهوری اسلامی محقق نخواهد شد.

یادگار امام با بیان اینکه اگر مردم باشند فساد هم در جامعه نخواهد بود، تصریح کرد: اگر خدای نکرده مردم از جامعه کنار گذاشته شوند، فساد در همه ابعاد و ظواهر رخ می‌نماید؛ فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. جامعه‌ای که مردم آن دل در گرو هم نداشته باشند و مسئولان آن همدل نباشند زمینه هر فسادی مانند بذر در آن فراهم است. اگر می‌خواهیم فساد از بین برود به آغوش مردم برگردیم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم.

وی با اشاره به حضور امروز مردم گفت: ببینیم موج جمعیت چگونه می‌تواند هر نوع افرط‌گری را بشوید و کنار بگذارد. وقتی مردم اراده کنند هر نوع نگاهی را می‌توانند با آرامش کنار بگذارند.

یادگار امام ادامه داد: مراسم بزرگداشت حضرت امام در ۱۴ خرداد نماد وحدت است که همه اقوام، برادران شیعه و سنی و جریانات مختلف یک‌دل و یک‌صدا و با یک پرچم در آن حضور می‌یابند.

سیدحسن خمینی گفت: این مردم شرط لازم برای مبارزه با فساد هستند. اگر می‌گوییم جامعه در فساد فرهنگی غوطه‌ور است، راه آن این است که مردم دل‌هایشان را به هم گره بزنند. بزرگ‌ترین راه کنترل، کنترل غیر رسمی است. ما بعضا با یک نگاه منتقدانه دلی را به سمت خدا برمی‌گردانیم.

وی تاکید کرد که فساد اقتصادی با حضور و نظارت مردم و ارکان مردمی از بین می‌رود.

یادگار امام با اشاره به وضعیت استان گلستان و بیان این مطلب که همه انتظار دارند مشکلات استان به سرعت حل شود، گفت: از وزیر محترم صنعت که در این جلسه حاضر است وعده می‌گیرم و از استاندار محترم می‌خواهم که مسائل این استان را پیگیری کنند و اگر لازم باشد من نیز کمک می‌کنم تا زمینه صنعتی‌شدن استان پیش رود.

جنایات اخیر در منطقه، آخرین بخش از سخنان یادگار امام بود که وی در این زمینه گفت: امروز نمی‌توان از جنایاتی که امت اسلامی گرفتار آن هستند یاد نکرد. امروز در یمن، عراق و سوریه شاهد شکل‌گیری گروهی هستیم که هیچ رنگ و بویی از پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) نبرده و به دروغ خود را به عنوان یک جریان اسلامی مطرح می‌کنند و بی‌شک منشاء آبروریزی برای پیامبر اسلام شده است و از خداوند می‌خواهیم که این مصیبت را مرتفع کند و یادمان باشد که برادران ما در کشورهای اسلامی زحمات و سختی‌هایی را متحمل می‌شوند و آنها را دعا کنیم.

وی گفت: کشور ما کشور امنی است و امیدواریم به لطف امام زمان (عج) و تدابیری که بر کشور حاکم است، شاهد هیچ ناامنی نباشیم اما دل ما برای ناامنی برادرانمان در اقصی‌نقاط جهان و منطقه می‌تپد و رحمت واسعه خدا را برای آنان خواستاریم.

سیدحسن خمینی در پایان با بیان اینکه محبت مردم سرمایه بزرگی است که امیدوارم خود را لایق آن نگاه داریم، از آیت‌الله نورمفیدی امام جمعه گرگان تشکر کرد و گفت: ایشان یکی از نعمت‌های خدا برای استان گلستان است و حضور ایشان آرامشی را میان برادران شیعه و سنی و جریانات سیاسی ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، پیش از سخنان یادگار امام، صادقلو استاندار گلستان، سیدحسن خمینی را بزرگ میراث‌دار خط امام دانست و گفت: حضور شما و همراهان، بارقه‌ای از امید در استان ما که ایران کوچک و نگارستان اقوام است، ایجاد کرد.

استاندار گلستان گفت: به‌حق باید اذعان کرد که این یادگار فرهیخته، بزرگ میراث‌دار خط امام هستند چرا که بهترین مدیریت زمان را هم در آموختن و آموزاندن و هم در پیامداری و پیام‌رسانی داشتند.

وی افزود: باید اعتراف کرد که این یادگار فرزانه، تاریخ امام را در تنگنا و پیچیدگی‌های زمان تبدیل به خط استمرار نمودند و می‌نمایند؛ زیرا اگر تاریخ در تاریخ بماند، پیامداری و پیام‌رسانی خود را از دست می‌دهد، چرا که خط استکبار در کارخانه تولیدی خود اسلام‌زدایی،‌ اسلام‌هراسی،‌ امام‌هراسی و هراس از رهبریت رهبر معظم انقلاب را دارد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سایه وجود آیت‌الله نورمفیدی که صدای ایشان ندای وحدت است، در سایه اتصال به روح امام و رهنمودهای شما تحول، توسعه و برکات زیادی برای استان گلستان به ارمغان بیاید.

به گزارش ایسنا، یادگار امام خمینی همچنین در ادامه سفر به استان گلستان شامگاه پنجشنبه در نشست صمیمانه با علما و روحانیون شیعه و سنی شرکت کرد.

حجت‌الاسلام و المسمین سیدحسن خمینی در این نشست با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان نیازمند سخن گفتن و عمل کردن به وحدت هستیم، تصریح کرد: اکنون بیش از پیش منطقه ما آبستن تحولات سنگینی است که اگر نگوییم جریانی که هیچ علاقه‌ای به امت اسلامی ندارد آنها را پایه‌گذاری کرده، قطعا بزرگ‌ترین نفع را از وجود این گروه‌ها می‌برد.

وی افزود: گرچه در تاریخ خشونت کم نبوده است و در جهان نیز غیر مسلمانان کمتر از مسلمانان مرتکب خشونت نشده‌اند اما امروز این قتل و غارت‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. خشونت‌های امروز از یک‌سو خود را به شدت در پوستین دینداری و اسلام مخفی کرده است و از طرف دیگر نوع خشونت آن بسیار وحشیانه و سبعانه است که انزجاری نامیمون و نامتعارف پدید آورده است. امروز صحنه‌هایی که جز در فیلم‌ها انتظار نداشتیم را در واقعیت می‌بینیم؛ صحنه‌هایی که کسی را به خاطر دینش می‌سوزانند یا بعد از قرن‌ها، برده‌داری راه انداخته و زن‌ها - ولو غیر مسلمان - را به عنوان برده می‌فروشند.

یادگار امام با بیان اینکه در طول تاریخ جنگ‌های زیادی بوده است و انسان‌ها پرونده سفیدی ندارند، به ذکر برخی نمونه‌های تاریخی از برده‌داری سیاه‌پوستان پرداخت و تصریح کرد: تاریخ انسانیت چندان پرافتخار نیست و اتفاقا اگر پیامبران را جدا کنیم تاریخ بشر تاریخ چرکینی است اما امروز بسیاری از جنایاتی که مربوط به ماقبل تمدن بوده است تکرار می‌شود. اگر پنج یا شش سال پیش می‌گفتند افرادی پیدا می‌شوند که یک نفر را زنده زنده در قفس می‌سوزانند و فیلم آن را منتشر می‌کنند، باور نمی‌کردیم و این اتفاق کمی نیست.

وی بابیان اینکه سخن گفتن از وحدت این روزها واجب‌تر است، گفت: یکی از عوامل برهم‌زننده وحدت، مطلق‌انگاری است. مطلق‌انگاری یعنی کسی خود را مطلق بداند و دیگران را براساس نزدیکی به خود مورد قضاوت قرار دهد. مطلق‌انگاری یعنی همه گروه مقابل خود را هم‌عقیده و مثل هم بپنداریم. اگر توانستیم این طرز فکر را در خودمان حل کنیم پاشنه آشیل تفرق نشانه گرفته شده است.

سیدحسن خمینی ادامه داد: اگر یک سنی در جهان فلان تفکر را داشته باشد به این معنا نیست که همه اهل تسنن مانند او هستند. در جهان جریانی به شدت خواهان آن است که اندیشه مطلق‌انگاری را رواج و ادامه دهد، بنابراین نباید رقیب و حریف خود و کسی که در دین یا مذهب ما نیست را مطلق ببینیم زیرا آنها اقسام مختلف دارند.

وی در ادامه به ذکر یک نمونه تاریخی پرداخت و گفت: مامون عباسی می‌گوید اگر می‌خواهید یک مرجئی (از پیروان گروه مرجئه) قبل از مرگ بمیرد اسم علی (ع) را جلوی او بیاورید که از این بغض می‌میرد، در حالی که این مساله در مورد تمام مرجئین واقعیت نداشت و برخی شخصیت‌ها از جمله ابوحنیفه از پایه‌گذاران مرجئه چنین دیدگاهی را نداشته و به علی (ع) ارادت داشتند.

یادگار امام گفت: اینکه در یک مقطع زمانی یک فرد از یک گروه حرفی زد یا کاری کرد، حواسمان باشد که آن را ناخودآگاه به همه آن گروه توسعه ندهیم. هم در میان شیعیان و هم در میان اهل تسنن کسانی بوده‌اند که کارهای زیادی کرده‌اند. ازسوی دیگر بیهوده هم نگوییم که ما با هم از ابتدا خوب بوده‌ایم. هم‌مذهبان ما دعواهای زیادی با هم کرده‌اند اما امروز جهان اسلام را باید از مطلق‌انگاری بیرون آورد. این چه تفکری است که چون یک سنی قبر امام حسن عسکری (ع) را ویران کرده، خون تمام اهل تسنن مباح است یا چون یک شیعه حرفی زده او مهدورالدم است؟ درحالی که اولین شرط وحدت آن است که این باور را بپذیریم که در طرف مقابل طیف‌های زیادی وجود دارد و نکته دیگر اینکه هر طیف را با بزرگان آنها بسنجیم و شیعه را با امامان بسنجیم. امروز باید تلاش کنیم سبعیت را از جهان اسلام خارج کنیم و محبت و انسانیت را جایگزین سازیم.

یادگار امام با بیان اینکه امروز شرایط جهان اسلام حساس است و همه ما به نحوی در این شرایط دخیل هستیم، تصریح کرد: باید به حد وسع خود روابطمان را بسیار محبت‌آمیز سازیم و بگذاریم رابطه ما با یکدیگر الگو باشد و این الگو را جهان ببیند. اینکه هم‌لباس و هم‌مذهب من هر چه کرد به من نسبت دهید و من نیز هر چه هم‌لباسان شما انجام دادند به شما نسبت دهم، صحیح نیست. اینگونه هم نباشد که هر کس در هر جا هر کاری کرد شما باید به او جواب دهید.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: بدی از هر کس سر بزند بد است. ظلم، دین و مذهب ندارد و از سوی همه بد است؛ لذا چشم خود را روی ظلم نبندیم و اگر دوست ما ظلم کرد آن را محکوم کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
جناب سید حسن دو رکن پیروزی انقلاب و بقاء انقلاب ( مردم و خدا )را خوب ترسیم کردند که در کتب متعدد و اندیشه شهید مطهری هم هست اما ناقص است ، رکن دیگر رهبری هست که مردم را رهبری می کند و ماندگاری انقلاب با ولایت مداری شدنی است که عمدا یا سهوا مورد توجه قرار نگرفته است
والله اعلم
بصیر
Romania
علامه زودرس جناب هاشمی .یک جای دیگر هم امام فرمودندپشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند
United States
حرف زدنش آدم را یاد رفیقش هاشمی می اندازد.