پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ابلاغیه رئیس‌جمهور برای «اقتصاد مقاومتی»

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 424938
سخنگوی دولت و نایب رئیس مجلس، به بررسی موضوع همدلی و همزبانی دولت و مجلس و برخی مسائل روز کشور از جمله «اقتصاد مقاومتی» پرداختند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت و محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی راه‌های تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت پرداختند.

نوبخت در این بررنامه با بیان اینکه فرجام همزبانی مجلس نهم و دولت یازدهم بهتر از آغاز آن است، اظهار داشت: حتی در سؤال هایی که نمایندگان مجلس از دولت دارند و برخی وزرای پیشنهادی نیز رأی نیاوردند، می توان همدلی و همزبانی را میان مجلس و دولت دید.

وی گفت: همدلی و همزبانی نباید به معنای نادیده گرفتن وظایف هر یک از قوا باشد؛ همدلی به معنای تحمیل تصمیم یکی به دیگری نیست.

سخنگوی دولت افزود: سؤال از وزرا نباید به معنای نبود همدلی میان دولت و مجلس تلقی شود.

نوبخت با مهم خواندن حفظ همگرایی بین دولت و مجلس و ادامه روند جلسات هیئت رئیسه مجلس برای مدیریت برخی رفتارهای نمایندگان گفت: رئیس جمهور همیشه برای افزایش کارایی و همدلی به اعضای دولت مطالبی را یادآور می‌شود.

وی تصویب بودجه سال ۹۳ و ۹۴ را ازجمله نمونه های همکاری دولت و مجلس برشمرد و ادامه این روند را در بررسی برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ از طرف مجلس خواستار شد.

سخنگوی دولت افزود: در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی باید سریع‌تر از آنچه که انجام می دهیم، نتایج را برای مردم منعکس کنیم.

نوبخت گفت: ساز و کاری از طرف رئیس جمهور به دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است که آثار اجرای بخشی از آن در رونق بخش کشاورزی ازجمله افزایش تولید و تراز مثبت صادرات به واردات محصولات کشاورزی دیده می‌شود.

وی درباره این سؤال که گفته می شود دولت بیشتر توجه خود را معطوف مذاکرات هسته ای کرده است، تصریح کرد: نمی توانیم به ظلم بزرگی که به ملت ایران روا شده است، بی‌تفاوت باشیم و این نکته قوت دولت است.

نوبخت گفت: در برنامه ریزی بودجه منابعی را که مشخص کرده ایم بدون نگاه به جنبه های مثبت مذاکرات است.

وی افزود: دولت با توجه به شرایط کنونی در پی مهار تورم و مشکلات مردم است.

* باهنر: همدلی و همزبانی مجلس و دولت می‌تواند ادامه یابد/ ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه

در ادامه این برنامه، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار عمومی دولت یازدهم، متین، قابل قبول، عقلایی و منطقی است.

وی افزود: رفتار عمومی مجلس شورای اسلامی نیز در این مدت این گونه بوده است و مجلس، نظم و اقتدار را می‌پسندد و از آن تمکین می‌کند.

باهنر گفت: آغاز همکاری مجلس نهم و دولت یازدهم خوب و منطبق بر آمار و کار تطبیقی است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: معدل رأی وزرای دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی بالاترین معدل رأی بوده است.

وی گفت: به جز بحث درباره وزیر علوم و چالش هایی که در این زمینه ایجاد شد، مقطع مشترک دولت یازدهم و مجلس نهم، طلایی است.

باهنر افزود: برخی گره ها و مشکلات کشور که از بی تدبیری، استفاده نکردن از خرد جمعی و بدون توجه به حرکت علمی بوده قابل باز و حل شدن است.

وی گفت: این همدلی و همزبانی را می‌توان با قدرت بیشتر ادامه داد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: باید با محوریت اقتصاد مقاومتی و مشخص شدن مشکلات، دولت و مجلس با یکدیگر گفتگو کنند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید برای حل مشکل بیکاری فکری کنند، گفت: پذیرش برخی از لوازم اقتصاد مقاومتی سخت است و باید در این زمینه کار شود.

باهنر با طرح این سوال که چرا دولت حذف برخی از یارانه‌بگیران را به کندی انجام می دهد، تأکید کرد: جدول برنامه‌ریزی ها درباره اقتصاد مقاومتی باید زودتر طراحی شود و راه تامین منابع یارانه ها نیز دغدغه جدی است.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها باید از دولت و مجلس بخواهند که کارهایشان را بگویند، گفت: زمانی که درآمد نفتی دولت در یک سال به نصف کاهش می یابد و دولت کشور را اداره می‌کند، در سال آینده نیز می توان با صرفه‌جویی و این میزان درآمد برای کشور برنامه‌ریزی کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کمبود منابع مشکل است، اما نباید برای ما بن‌بست ایجاد کند.

باهنر گفت: کمبود منابع را می توانیم از راه های گوناگونی ازجمله اجرای اقتصاد مقاومتی جبران کنیم.

وی افزود: بودجه سال ۹۴ مبتنی بر واقعیات موجود کشور است، اما اگر گشایشی در مذاکرات ایجاد شود، باید برای افزایش درآمدهای کشور برنامه ریزی داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *