سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۳۴
یادداشت یک حقوقدان در روزنامه اصلاح طلب شرق؛

چرا رئیس‌جمهور حقوق‌دان به نعمت‌زاده تذکر نداد یا از وی نخواست از مردم عذرخواهی کند؟

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 442235
روزنامه شرق نوشت: خائن و ضدانقلاب، کسانی هستند که علیه منافع ملی اقدام می‌کنند، نه مردمی که بحق می‌خواهند بعد از پنج دهه از حضور صنعت گذار خودروسازی در ایران و درجا زدن این صنعت در مرحله مونتاژ، خودرویی در شأن خود خریداری کنند.
چرا رئیس‌جمهور حقوق‌دان به نعمت‌زاده تذکر نداد یا از وی نخواست از مردم عذرخواهی کند؟
به گزارش جهان، نعمت احمدی، حقوق‌دان کشورمان چهارشنبه ۹۴/۶/۱۱ طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: عالی‌ترین مقام صنعتی کشور که باید در راستای تولید جنس مرغوب برای رقابت در بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی کند، در واکنشی عصبی، برای توصیف افرادی که کمپین نخریدن خودرو صفر را راه‌اندازی کردند، از واژه «خیانت» استفاده کرد. به دیگر سخن، جناب وزیر که ظاهرا مدیریت و عضویت چندین بنگاه اقتصادی را نیز برعهده داشته یا قبل از وزارت، عهده‌دار آنها بوده است، کسانی را که به علل مختلف و پذیرفته‌شده از خرید اتومبیل صفر خودداری می‌کنند، «ضدانقلاب» و «خائن» نامید.

تعجب نگارنده این است که چگونه و چرا رئیس‌جمهور حقوق‌دان به وزیر کابینه خود تذکر ندادند یا از وی نخواستند از مردم عذرخواهی کند؟ خائن و ضدانقلاب، کسانی هستند که علیه منافع ملی اقدام می‌کنند، نه مردمی که بحق می‌خواهند بعد از پنج دهه از حضور صنعت گذار خودروسازی در ایران و درجازدن این صنعت در مرحله مونتاژ، خودرویی در شأن خود خریداری کنند. نگارنده بنا ندارد به تضعیف خودروسازان بپردازد؛ اما حمایت بی‌دریغ دولت‌ها باعث شده مهندسان توانمند خودروسازی ایران نتوانند این صنعت را از مرحله جنینی بالاتر ببرند. حالا مردم درصددند برای یک‌بار هم که شده مسئولان مربوط را وادار کنند تاروپود تنیده‌شده بر نظارت دولت‌ها بر صنعت خودروسازی را کنار بزنند و اجازه دهند این جنینِ سال‌ها در رحم مانده، مراحل رشد خود را طی کند.

با نگاهی به سابقه خودروسازی در ایران و کره‌جنوبی متوجه می‌شویم این دو کشور مهم، یکی در خاورمیانه -که بازار مصرف خوبی در اطراف خود دارد- و دیگری هم در آسیای جنوب‌شرقی، که بسیار موفق است، هم‌زمان صنعت مونتاژ خودرو را در کشور خود پایه‌گذاری کرده‌اند. امروزه کره‌جنوبی که در صنعت خودروسازی به استقلال که هیچ، بلکه به فتح جاده‌ها در همه کشورها رسیده است، کجا و ایران که هنوز صاحب یک ماشین ملی کاملا ساخت داخل نشده است کجا؟

وزیر صنعت حتما می‌داند مردمی که از خرید اتومبیل‌های صفر‌کیلومتر ساخت وطن، رضایت چندانی هم ندارند، وطن‌پرستانی هستند که نمی‌توانند هرروزه مرگ‌ومیر هم‌وطنان خود را در جاده‌ها ببینند و شاهد نقص‌عضو سرنشینانی باشند که از مرگ حتمی نجات ‌یافته‌اند، اما در مرگ تدریجی دست‌وپا می‌زنند. بارها شنیده‌ایم وجود کوچک‌ترین عیبی در فلان قسمت خودروهای معروف با برند جهانی، باعث فراخواندن چندین‌ میلیون خودرو و رفع نقص به صورت مجانی به‌وسیله کارخانه سازنده شده است.آیا اجازه داد‌ه‌ایم این سؤال ساده از طرف مصرف‌کننده ایرانی از تولید‌کننده تحت حمایت امثال وزیر پرسیده شود که فلان اتومبیل که به‌وسیله کارخانه‌های وطنی مونتاژ می‌شود، از چه تاریخی، دیگر در کشور مادر تولید نمی‌شود؛ به چه علت؟ چرا و چگونه اجازه دادید جاده‌های کشور به انحصار یکی، دو محصولی درآید و کماکان در ایران تولید شوند که سال‌هاست تولیدشان در کشور تولید‌کننده اولیه، به لحاظ وجود اشکالات عدیده، تعطیل شده است؟

از مصرف بالای سوخت تولیدات حمایت‌شده به‌وسیله وزیر محترم صنعت و معدن می‌گذرم که بین مردم شایعه هست که سال‌ها پیش کشور ژاپن پیشنهاد داده بود تولید داخلی را متوقف کنیم و به‌جای آن، اتومبیل ژاپنی در ایران زیر نظر ژاپنی‌ها تولید شود یا ژاپن آن را وارد کند و فقط مابه‌التفاوت سوخت اتومبیل‌های موجود و اتومبیل‌های جایگزین‌شده را به کشور ژاپن بپردازیم. باور ندارم این شایعه درست باشد؛ اما درواقع دور از حقیقت هم نمی‌تواند باشد.

چند سال پیش سفری به اندونزی داشتم. راهنمای سفر مسئله‌ای مشابه همین شایعه را اما در عالم واقع بیان ‌می‌کرد. در این راهنمای سفر آمده بود کشور اندونزی روزگاری عضو اوپک بود و به علت مصرف بالای ماشین‌ها و اینکه نفتی برای صادرات نداشت از اوپک خارج شد و چون نفت تولیدی این کشور کفاف بازار مصرف داخلی را نمی‌داد، درصدد نوسازی و تغییر سوخت ناوگان حمل‌ونقل کشور خود برآمدند و با جایگزینی اتومبیل‌های کم‌مصرف توانستند بر غول مصرف سوخت غالب آیند و آن را کنترل کنند.

حال که مردم به علت نخریدن کالاهای نامرغوب، متهم و سرزنش می‌شوند، نگارنده هم کسانی را که سال‌ها در صنعت خودرو انحصار دولتی به‌وجود آوردند (با ممنوعیت ورود اتومبیل خارجی، تعیین تعرفه‌های کمرشکن بر واردات خودرو و تحمیل خرید محصولات داخلی به کارمندان و افراد با درآمد متوسط) را سرزنش می‌کند. مردم به هر شکل شده به خودروسازان می‌گویند تکانی به خود داده و با شناخت واقعی از صنعت جهانی خودروسازی، این صنعت را در عرصه جهانی مطرح کنند؛ مدیرانی که درک درستی از منافع ملی، بازار جهانی و عرصه رقابت بین‌المللی ندارند. امروز تجارت با جهانی‌شدن خود، مرزها را کنار زده و مصرف‌کنندگان، کالاهایی را برمی‌گزینند که بهترین باشند، نه کالاهایی که با اجبار به مردم، به آنها تحمیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


... ها رو همه میشناسن
فقط نمیدونم چرا در برابر این ... ها ساکتیم
United States
مجلس مقصر اصلی ماجرای اشفتگی در دولت هست. !!!!!!!
United States
امام خمینی (ره):
غلط میکنی قانون را قبول نداری...قانون تو را قبول ندارد.
دلتمردا قانون را قبول ندارند و جواب.!!!!!!
کسی که پراید, یعنی "کالسکه مرگ" برای مردم مظلوم تولید میکنه, اون خائنه.
مردم عزیز ایران تور رو خدا واسه یکبار هم شده دست به دست هم بدیم و نشون بدیم حقوق یه ایرانی ربطی به زد انقلاب بودنش نداره.این طرز فکر کاملا ...
رضا
کجای کارید بابا خود روحانی هم مونده با نعمت زاده چیکار کنه
یه اشتباهی کرده الان مثل استخون ماهی تو گلوش گیر کرده نه پایین میره نه بالا میاد
سید علی
Iran, Islamic Republic of
کسی از رئیس جمهور حقوقدان نمی پرسد چه حقوقی را خوانده وچه حقوقی را می داند البته این امر برای همه روشن است که ایشان حقوق منتقدان را بطور کلی کنار گذاشته و مرتبا با سخنان نامناسب حقشان را نوش جانشان میکند اما .....
Iran, Islamic Republic of
از شرق بعید بود ...
هادى
خائن به مملكت شمايى كه ففط جوش خودت و رفيفاى خائنت رو ميزنى و تنها كارى كه نميكنى كار كردن واسه مردم و مملكتت هستش.
خائن....
بیطرف
خیلی تند میروی آقا
سینا
خائن و وطن فروش شما و امثال شمایی که سالهاست خون مردم براتون بی ارزش شده بی کیفیت ترین خودرو های دنیارو به اجبار به مردم میفروشید و باعث داغ دار شدن و به تاراج رفتن سرمایه های این مردم میشید! خائن شمایی آقای وزیر ! خودوری رو به قیمت 2015 در کشور به مردم غالب میکنید که طراحی اون 35 سال پیش انجام شده جهان نیوز از انجا که من عضو این کمپین هستم و اقای وزیر من رو خائن خطاب کرده باید جواب من رو هم درج کنی
مهدي رحيمي
United States
اگه نخريدن خودرو صفر و حمايت از اين كمپين خيانته بله من خائنم منتها خائن به آرمانهاي خائنان و استثمارگران بيت المال كسانيكه بيش از هزار ميليارد سرمايه دارند و همه را از راه خيانت و دزدي بدست آورده اند!
نعمت زاده کمر بسته به افزایش نارضایتی مردم
حسینی
باسلام او وظیفه ای داشته که در حال انجام است از باز گشتن واردات بیرویه و ورشکستکی صنایع بابت هزینه انتخابات گذشته و اینده
سیاح
Iran, Islamic Republic of
یک بار مردم خواستند سزای گرانفروشی را نخریدن بدانند و به این فرهنگ ایرانی ، عمل کنند حالا وزیر گفت ضد انقلاب !?
ضد انقلابی را جرم بزرگ می دانیم ولی نخریدن کالای بی کیفیت را حسنه می دانیم ، صد البته که بجای آن نباید ماشین خارجی بخریم بلکه خودرو ساز باید هم کیفیت را بالا ببرد و هم قیمت خود را مناسب و با صرفه اعلام کند
رضا
تذکر چرا باید استعفا دهند و یا استیضاح شود توهین بی سابقه به مردم بود مردم ساکت نمیشینند در فضای مجازی
بر اساس شناختی که در این دو سال از رفتارهای تند مزاجانه رئیس جمهور پیدا کردم ایشون در واکنش به رفتار ظلم ستیزانه مردم توهین مضاعف نکنند راضی هستیم انتظار عذرخواهی و تذکر از ایشون نیست
به قول خودتون حد اقل یکم تکدر خودتون را اعلام بفرمایید رعایا و چاکران و نوکران شما که ملت ایران نام داریم دل گرم بشیم
ALI
Iran, Islamic Republic of
آقای نعمت زاده وزیر محترم صنعت معدن تجارت
دانش آموخته ای دانشگاه کالیفرنیا سن لوئی
وزیر صنعت آقایان رجایی، هاشمی رفسنجانی و روحانی

بخدا مردم حق دارند در عوض پرداخت میلیون ها تومان، در سال، از خودرهای با کیفیت استفاده کنند

نه خودرویی که تا دوسال پیش اون هم به اجبار راهنمایی و رانندگی دارای ایربگ و ای بی اس شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی روحانی از آوردن هیچکدوم از نیروهاش اندازه این فسیل پشیمون نیست ولی چه میشه کرد دیگه دولت ائتلافی و شرکت سهامی همینه
از اون گذشته برای مردم فایده ندارند آبونمان عضویت در دولت را که به موقع پرداخت می کنند
محسن تهران
انسانی کامل است که اشتباهش را بپذیرد . بگویند اشتباه کردیم و از مردم معذرت خواهی کنند .
Iran, Islamic Republic of
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب‌ یزد نوشت:

محمدرضا نعمت‌زاده یکی از ثروتمندان کابینه است، در ده‌ها شرکت عضو هیأت مدیره است، آنقدر وضع مالی وزارتخانه‌اش خوب است که روزنامه اختصاصی خود یعنی «صمت» را رایگان و آن‌ هم با پست توزیع می‌کند.
Iran, Islamic Republic of
نعمت زاده حق دارد تمام عمر جزو مقامات ارشد باشد و آنطور که شایعه ها می گویند میلیاردی سرمایه دارد ولی مردم به عنوان مشتری حق ندارند برای مقداری صرفه جویی طرف تقاضا را کاهش دهند تا خودرویی که چند برابر قیمت تمام شده اش به دست مردم می رسد و عده زیادی را به ثروت های بادآورده می رساند، چرا؟ چون وزیر تنها خودش و هم طبقه های پولدار خود را تحویل می‌گیرد، چون به وزارت آسان عادت کرده است.
مخالف وزیر آلزایمری
خودشون حاضرن سوار پراید بشن؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا" یک وزیر بی ادبی است.
وقتی کسی نیست که جلوی ... کاریهای این آقایون را بگیره در نتیجه به خودشون اجازه میدن ضمن صدور فتوا به مردم هم توهین بکنند.
ایمان
بسمه تعالی
لحن و گفتار آقای وزیر,آنهم در دولتی که داعیه تدبیر و امید داره,اونم خیانتکار خطاب کردن مردم قشر متوسط و پایین که امید خرید یک خودروی داخلی با قیمت و کیفیت مناسب دارند بسیار تعجب انگیز است!وگرنه پولدارها که ماشین درجه یک و با هر قیمتی خریدار هستن,بنظرم استعفای این وزیر طرفدار سرمایه داری کمترین کار ممکن در عذرخواهی از مردم است
فرامرز
مشکل نخست کشور ما کمبود نمایندگان بدون وابسته به احزاب و گروها و منابع است که اگر اینگونه بود و تنها بر اساس شایستگی افراد به آنها رای دهند که اگر اینگونه بود خیلی ها وزیر نمی شدند و ملت خیلی زیان ها را نمی داد و کشور از خیلی امکانات محروم نمی شد اما از چاپلوسان مقام دار که همیشه کشور و مردم در گذر تاریخ از این گروه زیان دیده وگرنه کسانی مانند آقای نعمت زاده و ...وزیر نمی شدند و کسانی چون ایشان که فکر میکنند خودرو سازان چون انواع تولید خودرو را دارند انحصاری نیستند یعنی از نظر ایشان تنوع در تولید یک شرکت آن شرکت را از انحصاری بودن بیرون می آورد و این است دیدگاه یک وزیر صنعت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هادی
به نام خدا
به نظر بنده منظور این اقا اینه که جریان از سوی یک عده زد انقلابی سر چشمه میگیره که نتونسته بیان کنه، که اگر هم این باشه حرف مزخرفیه،،، هدف ما رشد اقتصادیه مملکته و درست هم همینه اما نه به قیمت جان ومال مردم .
اگر قادر به رقابت هستید بسم ا... رقابت کنید محصول با کیفیت تولید کنید مردم ما هم نا شکر نیستند جنسی که ببینن خوبه میخرن لذا از تفره رفتن و چسبوندن به جریان ضد انقلابی بپرهیزید،این تصمیم خواست عامه ی مردم است.
Kuwait
خائن کسانی هستند که در وزارت خانه یک شبه هزاران میلیارد تومان جرایم و حقوق دولتی معادن را که بیت المال است به سرمایه داران و نوکیسه ها می بخشند
فرهاد
عذرخواهی ملت اینها اصلا جز گنجینه لغات این حضرات نبوده اینا کدخدا تحریم کلیداز این کلمه ها زیاد بلدند و هنوزم یه قورت و نیم طلبکارن
يك رزمنده
Kuwait
خاين وزيريه كه داراييهاش 950 ميليارد تومنه و از مالكيت شركتهاي خودروسازي و قطعه سازي بدست اورده . اقاي نعمت زاده ما مردمي هستيم كه 35 سال در برابر استكبار و تحريمها سر خم نكرديم تو عددي نيستي كه به چنين ملتي بخواي اهانت كني !!!!!!!
خائن خودشه و مدیران ایران خودرو
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
خدایا خودت ناظری چه کسایی دارن به این مردم بدبخت حکومت می کنن...لعنت الله علی القوم الظالمین.....وزیر صنعت یک پیر از کار افتادست چرا این پست ها رو به یه جوون نه یک انسان میان سال نمیدن تا یه کاری برایه این ملت کنن..تو همین سایت بود خوندم طرف تو مشهد تو پارکینگ خونه لامبورگینی ساخته..آخه آقایون ا کی می خوان جیباشونو پر کنن..چرا سیرمونی ندارن؟؟؟؟
محمد حسن
سلام
آیا نخریدن خودروی بی کیفیت خیانت یا برای یک جراحی ساده که بگفته متخصصان به راحتی در ایران قابل انجام ۲۵ روز درآلمان با پول بیت المال ماندن کاش یک سوزن بخودمان بزنیم و بعد یک جوال دوز به مردم!!!
یا سایرمحصولات حمایت نمی خواهد کفش٬لباس و...