جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۸
۴۱

شبی تاریخی در «خندوانه» که میان دو ملت رقم خورد!

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 436133
آنچه ساعت ۲۳ شب گذشته از تلویزیون ایران پخش شد، یک برنامه تلویزیونی ساده نبود؛ اتفاقی مهم در تاریخ روابط دو ملت ایران و افغانستان رخ داد. موج تغییر نگاه رسانه‌ها به مهاجرین ادامه دارد و داستان تازه شروع شده است.
شبی تاریخی در «خندوانه» که میان دو ملت رقم خورد!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، تصور اینکه یک برنامه تلویزیونی، چگونه می‌تواند شبی تاریخی در تاریخ پرسابقه حضور مهاجرین افغانستانی رقم بزند، تصور معمول و آشنایی نیست. این اتفاق دیشب ساعت ۲۳ در شبکه «نسیم» رخ داد و قهرمان ماجرا، بازیگر و مجری محبوب این سال‌‌های سینما و تلویزیون ایران بود: رامبد جوان.

پایان یک انتظار ؛ بالاخره نگاه انسانی و برابر به مهاجرین

برنامه پربیننده «خندوانه» دیشب به مهاجرین افغانستانی، اختصاص داشت. از چند روز پیش اعلام شده بود که رامبد جوان برنامه‌ای با حضور مهاجرین ضبط کرده است و انتظار برای تماشای آن از دوشنبه این هفته؛ همه مهاجرین را هر شب به طرز عجیبی پای تلویزیون کشاند، انتظاری که با ۳ روز تداوم، سرانجام در شب پنج‌شنبه، پایانی شیرین پیدا کرد و در عین حال پایانی بر یک انتظار ۳۰ ساله هم شد: سرانجام یک نگاه انسانی و برابر بی‌‌نظیر به مهاجرین افغانستانی در رسانه‌های ایرانی.

همه چیز در یک استاندارد طبیعی انسانی و ماجرا دقیقا همین بود

نگاه پیشرو و بدون محافظه‌کاری‌های معمول رامبد جوان و تیم سازنده «خندوانه» به مساله مهاجرین، اتفاق بی‌سابقه‌ای در تاریخ پرداخت رسانه‌ای افغانستانی‌ها بود. کسی نمی‌دانست چگونه و چرا دید رسانه‌ای به مهاجرین در رسانه‌های ایران به این سه حالت غیراخلاقی محدود شده بود: یک عنصر خطرناک و مجرمی هراس‌آور/ موجودی برای تمسخر و دست انداختن ظاهر و لهجه و.../ و در بهترین حالت، چهره‌ای که زندگیش در رنج مدام خلاصه شده است و لایق دلسوزی و نگاه ترحم‌آمیز است.

اما برنامه دیشب «خندوانه» نشان داد که رهایی از دام خطرناکی که سالهای سال است رسانه‌های ایرانی را درگیر این نگاه نابرابر و غیراخلاقی کرده است، کار پیچیده و سختی نیست. اگر تاریخ ۳۰ سال برخورد نامناسب رسانه‌ها با مهاجرین را نادیده بگیریم، برنامه «خندوانه» دیشب، برنامه خارق العاده‌ای نبود. همه چیز در یک استاندارد طبیعی انسانی و ماجرا دقیقا همین بود. مهاجرین افغانستانی و ایرانی‌های معترض به این جو رسانه‌ای،‌انتظار زیادی نداشتند و رعایت حداقلیات اخلاقی کار رسانه‌ای، ماجرا را تمام می‌کرد و حالا رامبد جوان، پیشتازانه، در اول این صف ایستاده بود.

نفر اول دیشب، رامبد جوان

رامبد جوان و «خندوانه» حالا نقطه عطفی در تاریخ چندین و چند ساله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران هستند. آنها تصویری از مهاجرین افغانستانی نشان دادند که به شدت واقعی و به شدت پنهان نگه‌داشته بود. رامبد جوان، نفر اول «خندوانه»، جو برنامه را به طرز شگفت‌‌آوری کاملا متعادل و در عین حال پرشور و دور از سیاست خنثی‌سازی نگه داشته بود؛ عارف جعفری؛ خواننده افغانستانی و گروه موسیقی «پاییز طلایی» تصویری جدید از فرهنگ و هنر مهاجرین افغانستانی به مردم نشان دادند و سرور رجایی، حرف‌هایی را به گوش افکار عمومی رساند که سالهای سال بود، آرزویش به دل‌ها مانده بود.

ما به «خون شریکی‌» رسیده‌ایم در تلویزیون ایران

سرور رجایی، شاعر و نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی میهمان اصلی برنامه بود. رجایی در بخشی از صحبت‌هایش اشاره‌ قابل‌توجهی به نگاه از بالا به پایین بخشی از جامعه ایران به مهاجرین داشت که با واکنش جالب‌توجه رامبد جوان، به شدت تاثیرگذار از آب درآمد.اما بخش مهم و حیاتی سخنان رجایی، اشاره او به شهدای مشترک دو کشور بود. چیزی که شاید برای اولین بار در برنامه‌های پرببینده تلویزیونی به زبان می‌آمد. اینکه چیزی در حدود ۳۰۰۰ شهید افغانستانی در ۸ سال جنگ تحمیلی شهید شده‌اند و از آن طرف خیلی از ایرانی‌ها هم در جهاد افغانستان به کمک این ملت شتافته‌اند و پابه‌پای مجاهدین افغانستانی شهید شده‌اند و امروز ما در کنار هم مشترکات به چیزی به نام «خون‌شریکی» رسیده‌ایم.

رجایی در عین حال با زیرکی، اشاره‌های قبل‌توجهی هم به فرهنگ غنی افغانستانی و همین‌طور حضور اقشار مختلفی تحصیلکرده و هنرمند و دکتر و مهندس و موسیقیدان و... در بین جامعه مهاجر داشت.تلاشی برای از بین بردن تصویر جعلی یک‌کاسه کردن همه مهاجرین.

«جناب خان» و نگه داشتن حد تعادل نگاه مهربانانه و ترحم‌آمیز

و در این میان، یک غافلگیری ویژه همه چیز را کامل کرد، «جناب خان»،‌عروسک محبوب این روزهای «خندوانه» در برنامه حاضر شد و با ذکر خاطره‌ای از یک شهید ایرانی جنگ و گره زدن آن به افغانستانی‌ها، فضای برنامه را به طرز قابل‌توجهی تاثیرگذار کرد و این البته همه کار «جناب خان» نبود. نگه داشتن حد تعادل نگاه مهربانانه و ترحم‌آمیز، و همراهی تحسین‌برانگیز و واقعی با مهاجرین افغانستانی در لابه‌لای حرف‌ها و شعرها و خنده‌های او، یکی از جالب‌ترین اتفاقات «خندوانه» بود.

تغییرات ادامه دارد و مسیر اصلاح آغاز شده است

چیزی در حدود چند هفته پیش پربیننده‌ترین برنامه وقت صداوسیما؛ «ماه عسل» هم به مهاجرین افغانستانی اختصاص داشت و آنجا هم تصویری جدید از مهاجرین به مردم ایران ارائه شد. سریالی به نام «وطنم افغانستان» در حال ساخت است که مختص دانشجویان مهاجر افغانستانی است و به زودی روی آنتن می‌رود. فیلم «مزار شریف» که تصویری شریف و البته ناقص از افغانستانی‌ها ارائه می‌دهد چند هفته دیگر اکران می‌شود؛ مستندهای تلویزیون درباره مهاجرین افغانستانی یکی یکی به روی آنتن می‌رود و تغییرات مثبت در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و مجلات، جایی که تغییرات از آنجا کلید خورد، همچنان ادامه دارد.

هر چند خاطرات تلخ پرداخت منحرفانه رسانه‌‌های ایرانی به مهاجرین افغانستانی، به اندازه‌ای زیاد است که فراموش کردن آن به این سادگی‌ها ممکن نیست. از سریال «چارخونه» تا همین فیلم پرفروش روی پرده؛ «گینس»، اما حالا با قاطعیت بیشتری می‌توان گفت که مسیر اصلاح رسانه‌ها و مطمئنا بهبود وضعیت مهاجرین افغانستانی، چند وقتی است که شروع شده است.

کاش رامبد جوان بداند...

ابتدای برنامه دیشب، با خواندن ترانه‌ای از «عارف جعفری»؛ خواننده جوان افغانستانی آغاز شد، دوربین برنامه، به تناوب چهره مهاجرین افغانستانی را نشان می‌داد که به شدت خوشحال بودند و با این سرود طرب‌انگیز همراهی می‌کردند، دوربین نمای نزدیک از صورت مهاجرینی که می‌گرفت که همه می‌دانیم چه روزگاری را در افغانستان یا ایران گذرانده بود، اما اینک، وقت سرور بود و برنامه کار خودش را تا همین‌جا در اخلاقی‌ترین شکل ممکن انجام داده بود و کاش رامبد جوان بداند که فقط با صرف نمایش آن لحظات؛ چه اشک‌های شوق و چه خنده‌های از ته دلی در خانه‌های ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و ۷۵ میلیون عدالت‌خواه و برابری‌طلب ایرانی جاری و ساری شده بود و کاش بداند که نام او، دیگر برای مهاجرین افغانستانی، مساوی یک نام بلند است، فقط با همین برنامه ساده و ماچرا چه‌قدر ساده بود و ما چه‌قدر پیچیده‌اش کرده‌ایم و حالا کدام اهل رسانه‌ای پاسخ می‌دهد عملکرد سابقش را و این جدایی را... و این تازه اول ماجراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارسا مجاهد
بسیار عالی بود
،من به اقتضای شغلم با بسیاری از شیعیان افغانستان هم صحبت شده ام و اکثر آنها رفتار مردم اروپارا مثال میزنند و معتقدند با توجه به اینکه مذهب و دین ما با کشور های اروپایی و آمریکا مشترک نیست ولی آنها به مراتب رفتار بهتری نسبت به مهاجرین افغانی دارندواکثرا از نحوه برخورد ایرانی ها بامهاجرین افغانی گله دارند .
انشاالله با ساخت چنین برنامه هایی این فضاتلطیف شود
اونجا هم اگه 3 میلیون افغان مهاجر داشتن رفتارشون به مراتب بدتر بود....نمونش رو مبشه به مقاومت شدید کشورهایی مثل استرالیا و عدم موافقت کشورهای اروپایی با پذیرش بیش از 5000 نفر پناهنده از کشورهای آشوب زده آفریقا و خاورمیانه ذکر کرد. تازه اونها به مراتب درآمد و رفاهشون از ایران بیشتره
ایرانی
عملکرد بد برخی از افغانستانیها باعث بروز این برخوردها از طرف ایرانیها شده است کافیست سری به اخبار حوادث بزنید وببینید که چه اتفاقاتی رخداده و میدهد !!!!!!!
علی اکبر
با آرزوی محقق شدن امت واحده اسلامی؛
متاسفانه برخی نگاههای پوپولیستی و نژادپرستانه در برخی از مردم اندک سبب دلخوری بین این دو ملت می شود در حالی که اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی همچون دین و زبان داریم، باید توجه داشته باشیم در هشت سال دفاع مقدس کلی شهید افغانستانی داریم که متاسفانه یادی از آنها نمی شود و همچنین در بحث دفاع از حرم، به حق گردان فاطمیون (شیعیان افغانستانی) مجاهدت ها و رشادت ها داشته که به علت همین نگاههایی که وجود دارد به آن کمتر پرداخته شده است.
افغانستان جزءی افتخار آمیز از ایران بود که شاهان بی کفایت و بی لیاقت و هوس باز و فاسد قاجار از تن ایران جدایش کردند و امروز به خرابه تبدیلش کردند تاریخ و تمدن غنی آن آدم را به شگفتی وا میدارد
کافیست مردانی چون مردان پنج شیر را بشناسید برای ناخت آن کافیست
فرهنگ و زبان و دین مشترک می تواند زمینه مشترکی بسازد که دو سرزمین مادری را به اوج قله ای برساند که خود را برای ظهور یکتا مرد وارسته خداوند آماده سازد به امید آنروز بلند
احسنت به نگاه و نگرش زیبایت
محمد
هرات از ایران جدا شده نه همه افغانستان ...مطالعه کنید بعد حرف بزنید
شما که نمی دانید نخست قسمتهای زیادی از افغانستان جدا شد و در قراداد دیگری هرات هم جدا شد برو کمی تاریخ بخوان تا کمتر گاف دهی
این اتفاق خیلی خوبه. فیلم چند متر مکعب عشق هم در این راستا بود و پیشتاز.. همبستگی دو ملت خیلی میتونه کمک کنه به پیشرفت و قدرتمند شدن دو ملت
علی
احسنت به رامبد واقعا گل کاشت
علی اکبر
یک مسئله بزرگی که متاسفانه از خلاء توجه ما به این ملت شریف نشات گرفته است، استفاده های ابزاری گروههای تندرو شیعی و سنی از احساسات و غیرتهای دینی بالای این ملت شریف است که به حق در بحث دین (چه سنی و چه شیعه) پای کار دین هستند که نمونه آن را می توان در ماه مبارک رمضان به عینه دید که کارگران محترم افغان با توجه به سنگینی کار بر روزه داری مصمم بوده و در مواقع سحر و افطار با نشستن بر سر سفره افطار و سحر در معابر شهر صحنه های زیبایی از تجلی دین در سطح شهر خلق می کنند که متاسفا نه ما از ظرفیت بزرگ دینی این ملت استفاده نمی کنیم ولی طیف های تندروی وهابیت و شیرازی هابعضا خوب توانسته اند از این ظرفیت سوء استفاده نمایند
خیلی عالی،
این متن که در تسنیم منتشر شده، خیلی حرفه ای و خیلی مکتبی است. این متن باید استاندارد رسانه های حزب اللهی باشد. ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی به جای دامن زدن به اختلافات مبتذل سیاسی.

من برنامه دیشب خندوانه رو ندیدم. اما حتما آن را خواهم یافت و خواهم دید.
من سلیقه سیاسی متفاوتی دارم و برای دیدن نظرات شما در مورد مسایل گوناگون همیشه شما رو هم دنبال می کنم شاید خیلی از تحلیل هاتون منو ناراحت و گاهی عصبانی میکنه ولی لذت بردم نه از متن نوشته از روح نوشته که سرشار بود از فریادی که تلنگر میزنه که ما نه خونمون رنگین تره نه پیش خدا مقرب تر ما هممون برابرییم گوهر وجودمون یکسان درود به شرفت و به شرف هر ایرانی که فریاد می زنه که ایرانی نباید ظالم باشه
حمزه
درود بر رامبد جوان و خندوانه
منيف
كار ديشب آقاي جوان يكي از بهترين كارهاي برنامه خندوانه و سازمان صداو سيما بود. آقاي جوان از شما سپاسگزارم
واقعا جالب بود
کاش مجددا بازپخش بشه
عالی بوددددددددددددددددددددددددددددد
کاش مجددا بازپخش بشه
بلکه یک ملت
پروانه مختاری
United States
برنامه با مهمانهای افغانی عالی بود امیدوارم خداوند به شما قوت قدرت و سلامتی عنایت کند به پاس شاد کردن مردم خداوند دلتان را شاد کند
با تشکر
Iran, Islamic Republic of
قرار شد از این به بعد بگیم افغانستانی
افغانی واحد پول افغانستان است

برنامه عالی و بسیار ارزشی بود
لبخند سرشار از انسانیت و اخلاق رو روی لبانم نشاندی آقای جوان. متشکرم
ایرانی
United States
من برنامه دیشبو نگاه کردم.واقعا عالی بود.متاسفانه برخی ایرانی ها دید بدی نسبت به عزیزان افغانستانیمان دارند،اما این کار بسیار ارزشمند خندوانه میتواند شروعی برای تغییر نگاه ها باشد.
تازه ترانه هایی هم که پخش شد بسیار زیبا بود.من ترانه عارف جعفری رو بلافاصله دانلود کردم.
خندوانه متشکریم.
ایرانی
از این کارتون هیچ خوشم نیومد
آقای محترم به اصطلاح ایرانی!
شما از این افرادی هستی که خودش رو ایرانی تصور می کنه ولی هیج رنگ و بویی از آداب و مرام ایرانی ندارد
شما بفرمایید از چی خوشتون میاد؟؟؟
مطمءنا ایرانی نیستی چون افغانستان گرچه امروز کشوریست ولی تکه ای از پاره تن ایرانست و هر ایرانی دوستدار پاره های تنش میباشد
مانند عشق یک مادر به فرزند رشید گشته اش
Iran, Islamic Republic of
اشکال نداره!
واقعا عالی بود ومن هم تاسف خوردم که چرا دیر این کار را شروع کردیم
Iran, Islamic Republic of
افغانی ها باید برن افغانستان. والسلام
انشااله زمینه اش فراهم بشه جزوی از آرزوهاشونه که برن
علی
Kuwait
واقعا عالی بود امید وارم دیگه هم از این کارها پخش کنید
ضیایی
بنده به نوبه ای خود به عنوان مهاجر تشکر خودم را از این برنامه و مجریان این برنامه مخصوصاً رامبد جوان اغلام نمایم و خوش حالم از اینکه مردم ما را آنطور که هست به ملت ایران نشان داد نه انسان های قابل ترحم و یا نفرت انگیز
سلام به هموطنان افغان...
صالحی
سرایدار ما افغانی است . مردی نجیب ، پر کار ، قانع ، مودب و بدون چشمداشت به پول و همیشه فرمانبردار. و همه می دانند تنها و تنها سرایدار افغانی است که می ماند...
بسيار عالي بود.
در منطفه ما يكي از بهترين دكترهاي شهرما از مردم شريف افغانستان هستند
دلیران تنگستان
پیش بسوی امت واحده
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
با وجود تکفیریهای مزدور عربستان وصهیونیست درمنطقه اتحاد وهمدلی مسلمانان واقعی(شیعه وسنی) ضروری است تا تلاش معاندان برای رسوایی دین مبین اسلام ابتر وبی نتیجه بماند.
Iran, Islamic Republic of
برنامه خندوانه ویژگی های مثبتی دارد اما من به خاطر موسیقی های تندی که می گذارند علاقه ای ندارم این برنامه را پی گیری کنم.
امیر
کاش موسیقیهای بی معنی اش را اصلاح کند درست میگی اما برنامه در خصوص افغانستانیها از هر جهت عالی بود.
اهوازی
کجای موسیقیاش بی معنیه اگه بادقت گوش بدی میبینی که انسان رو به سمت دوری از غم وناراحتی دعوت میکنه به نظر من متن ترانه ها هزار با بهتر از اهنگای در پیت خواننده های داخلیمونه که همش درباره ی عشقای زمینیه.
javad
ارزوی موقیت روز افزون برنامه زیبای خندوانه . من به عنوان یکی از طرفداران این برنامه واقعا تشکر میکنم از عوامل خندوانه که چنین موضوع زیبایی رو مطرح کردن واقعا لازم بود مطرح بشه چون ما برادرای عزیز همسایه رو فقط به چشم سرایدار و کارگرمیبینیم من شرایط کاری و زندگیم جوریه که بااین عزیزان دوست و رفت و امد دارم که بسیار ادمهای تحصیل کرده و متشخصی هستن و شغلهای مهمی رو دراختیار دارند ...این رو بدونیم که ماهمه ادم هستیم و بایدم قبول کرد که برخی ازایرانیها واقعا مغرور و نژاد پرست هستن و برای مستحکم کردن تشیع در جهان لازم هست این دوستی بیش از پیش
يك بيننده تهراني
اقاي جوان عزيزم ممنون از زحمات شما و همكاران گرامتان پيشنهاد دارم براي تنوع و بهتر شدن خندوانه شما و تيمتان به هر شهرستان برويد و برنامه را زا انجا پر كنيد همراه با مردم همان شهر و از خوانندگان همان شهر استفاده نماييد مانند روزي كه از هم سايگان افغانستاني برنامه داشتيد بنظرم عالي ميشود روش فكر كنيد
علقمه
بسیار عالی بود......خیلی از ما ایرانی ها رفتارهای بسیار بدتری از اونها داریم منکه باهرکدومشون تاحالا برخورد داشتم جز خوبی وبزرگواری ندیدم......