جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

هزینه پیوند اعضا در ایران هزار برابر شد!

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 371793
پدر نفرولوژی ایران به بیش از ۹۷ پیوند غیرقانونی اتباع خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس با پول،برای اتباع افاغنه و سومالی هویت جعلی درست می‌کنند و ممالک دنیا نیز ما را برای قاچاق اعضای بدن سرزنش می‌‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در پی رخدادهایی که این روزها در پی قاچاق اعضای بدن به خصوص درباره پیوند کلیه ایرانیان به اتباع کشورهای خارجی به گوش می‌رسد، پروفسور بهروز برومند پدر علم نفرولوژی ایران در واکنش به این مباحث به تسنیم اظهار داشت: بنده معتقد هستم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. من یک پزشک هستم و مسلماً اطلاعات وسیعی در این باره نخواهم داشت. ولی باید مسئولان امر که این اطلاعات را دارند برای حفظ و آبروی مملکت، جامعه پزشکی و اقدامات موثر برای بیماران کشورمان تضمین قابل توجهی ارائه دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه با پیوند کلیه از ایرانیان به دو تبعه حاشیه خلیج فارس (عربستانی) که عنوان می‌شود هر کدام از این عرب‌ها در یکی از بیمارستانهای جنوب تهران دو رقم ۱۰۰ هزار دلاری را هزینه کردند، هزینه پیوند در ایران با یک جهش نجومی هزار برابر شده است و مسلماً کشور عربستان بسیار راغب است که به این حاشیه‌ها در ایران دامن زده شود.

برومند تصریح کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم این کشورهای جنوب خلیج فارس با جعل شناسنامه برای کارگرهای افاغنه و سومالی جهت هموطنان متبوع خود در ایران کلیه خریداری و پیوند می‌زنند و این باعث می‌شود آبروی علمی و پزشکی ایران در جهان تحت شعاع قرار گیرد، این در حالی است که مسئولان مرتبط در کشور ما این مباحث را عنوان نمی‌کنند، چون می‌گویند آبرو ریزی می‌شود ولی در کنار آن هزار دروغ می‌گویند و این در حالی است که ما باید این فضاحت را از طریق مجامع علمی بین‌المللی متوجه شویم که ما را سرکوب می‌کنند که چرا در کشورتان قاچاق اعضای بدن می‌شود.

وی با تقدیر از وزیر بهداشت برای شروع به کار شورای عالی پیوند در کشور گفت: این کار خیلی خوبی است ولی باید بیماران نیز در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند و مسلماً چون بیمار نمی‌تواند به دلیل حضور و تخصص در این جلسات شرکت کند، باید نماینده این بیماران که همان انجمن خیریه بیماران کلیوی است، در این جلسات حضور یابد، ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که اجازه حضور این انجمن را در این جلسات نمی‌دهند.

برومند ادامه داد: بنده براساس صحبت‌ها و مصاحبه آقای قاسمی از اعضای انجمن حمایت از بیماران کلیوی عنوان می‌کنم که با توجه به خرید و فروش کلیه از ایرانیان برای اتباع خارجی باید اقدامات موثری از سوی وزارت بهداشت صورت پذیرد، در حالی که در روزهای گذشته عنوان شده است که می‌خواهند برای پیوند مسلمان به مسلمان پیشنهادی کاری کنند و این مبحث در شورای عالی پیوند مطرح شود، در حالی که اگر می‌خواهند چنین کاری کنند بهتر است که طرحی برای پیوند انسان به انسان باشد ولو اینکه در بیانیه استانبول که دکتر فاضل و دکتر قدس حضور داشتند و این بیانیه را امضا کردند هر نوع خرید و فروشی اعضای بدن بخصوص کلیه غیرقانونی است، بنابراین اگر این کار صورت پذیرد به نظر بنده کار غیراسلامی است، ولو اینکه هر کس بخواهد چنین پیشنهادی را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: وقتی یک فرد گرفتار مجبور می‌شود کلیه خود را بفروشد مسلماً این کار خلاف انسانیت و عدالت است و اثرات منفی در جامعه می‌گذارد. بنابر این باید پیوند از جسد و مرگ مغزی گسترش یابد و یا اینکه حداقل پیوند زنده فقط از فامیل انجام شود و پیوند از فرد زنده به غیر از فامیل ممنوع شود تا تمام مشکلات کنونی برطرف شود. به هر حال ما سالانه تعداد زیادی مرگ مغزی بر اثر تصادفات داریم و اگر فقط یک کلیه از این افراد مرگ مغزی برای پیوند صورت پذیرد، مشکل صف انتظار پیوند در کشورمان برطرف می‌شود. همچنین، پیوند از فرد زنده فامیل عوارض پیوند را نیز کاهش می‌دهد.

برومند گفت: متاسفانه در یکی از بیمارستانهای دولتی آگهی برای پیوند جهت اتباع هندوستان صورت پذیرفته است و براساس آماری که به دست ما رسیده است در دو سال گذشته حدود ۹۷ هندی در ایران پیوند کرده‌اند و این سوال پیش می‌آید وقتی خرید و فروش اعضای بدن در هندوستان ممنوع است چرا باید چنین خلافی در کشور ما رخ دهد. البته متاسفانه چنین آمارهایی از نهادهای مسئول اعلام نمی‌شود. بلکه نهادهای خارجی این مشکلات را به گوش ما می‌رسانند.

وی با پوزش از رسانه‌ها به دلیل قضاوت زود هنگام درباره گزارشی که چندی قبل یکی از رسانه‌ها درباره قاچاق اعضای پیوند منتشر کرده بود، عنوان کرد: متاسفانه ما بعدها متوجه شدیم که اصل این گزارش صحیح است و دلیل واکنش قبلی ما نیز به دلیل اغراق در این گزارش بود ولی اصل گزارش این رسانه صحیح بود.

پدر نفرولوژی ایران با بیان اینکه اتباع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند اماراتی‌ها و قطری‌ها چون پول دارند برای پیوند از بدن ایرانیان اقدام می‌کنند و این در حالی است که در ممالک دنیا برای این کار ما را مورد انتقاد قرار می‌‌دهند که چرا در مملکت شما چنین کاری صورت می‌پذیرد و مصداق بارز آن همین اتفاق چند وقت گذشته بود که یکی از اتباع کشورهای همسایه در یکی از بیمارستانهای خصوصی قصد پیوند کلیه داشت که با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها این مسئله فاش شد و حتی وزارت بهداشت نیز تایید کرد و برای تعطیل شدن آن بخش بیمارستان اقدام شد و حتی وزارت بهداشت اعلام کرد که پزشک متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده است. ولی با این حال باز بار دیگر درخواست داریم نماینده بیماران کلیوی که همان انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران است در شورای عالی پیوند حضور یابد.

برومند با اشاره به اینکه متاسفانه شخصیت‌های مهم پزشکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ما خبر می‌‌دهند که در ایران پیوند اعضای بدن به صورت قاچاقی برای اتباع خارجی انجام می‌شود گفت: مثلاً دکتر مصطفی الموسوی از کویت که با بنده ارتباط دارد به بنده اطلاع می‌دهد که در روزهای آینده یک بیمار کویتی می‌خواهد به ایران بیاید و پیوند کلیه بزند و بنده نیز به وی گفتم که چنین کاری امکان ندارد. ولی این پزشک کویتی در جواب بنده می‌گوید این کار امکان دارد و بیماران کویتی در ایران کلیه پیوند می‌زنند و یا در مورد دیگری یکی از پزشکان مهم عمانی نیز به بنده خبر می‌دهد که چند بیمار عمانی در ایران پیوند زده‌اند. بنابراین پیوند غیرقانونی و قاچاق اعضا در کشور وجود دارد که چنین خبرهایی به گوش ما می‌رسد.

وی در پایان از نظام پزشکی و انجمن‌های علمی نفرولوژی و هپاتولوژی نیز درخواست کرد در این زمینه ورود کنند کما اینکه تا شکایتی صورت نپذیرد نظام پزشکی ورود پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: به هر حال ورود این نهادها برای برطرف کردن این معضل مهم است. همانطور که دکتر ملک‌حسینی در بیمارستا شیراز پیوند از فرد زنده را متوقف کرد و تمرکز خود را بر روی پیوند از جسد و مرگ مغزی انجام داد. بنابر این وزرا و معاونان سابق وزارت بهداشت نیز که تخصص پیوند دارند می‌توانند در این راستا مثمر ثمر واقع شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این چه تیتری بود آخه