جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

هشدار بسیج درباره حذف کارت سوخت

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 441795
بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه تک‌‌نرخی شدن قیمت بنزین، سامانه راهبردی کارت‌های هوشمند سوخت را در معرض خطر جدی قرار داده است، اعلام کرد: حذف سامانه کارت‌های هوشمند، قاچاق بنزین را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: تک‌نرخی شدن قیمت بنزین سامانه راهبردی کارت‌های هوشمند سوخت را در معرض خطر جدی قرار داده است و حذف سامانه کارت‌های هوشمند، قاچاق بنزین را به دنبال خواهد داشت.

در ابتدای این نامه با بیان اینکه طرح سهمیه‌­بندی بنزین به عنوان یکی از تجربیات موفق در اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۸۶ با هدف کاهش مصرف سوخت در کشور اجرا شد، آمده است: این اقدام، مدیریت سوخت کشور را منضبط کرد و دستاوردهای بسیاری برای کشور از جمله کاهش قاچاق سوخت، کنترل مصرف و ایجاد بانک اطلاعاتی از مصرف سوخت و تعداد خودرو های کشور به همراه آورد.

در ادامه این نامه تصریح شده است: این سامانه از این جهت حائز اهمیت است که رشد فزاینده مصرف بنزین کشور در بازه سال­‌های ۷۰ تا ۸۵ را متوقف و تحریم­‌های غرب در زمینه بنزین را بی‌اثر کرد. به علاوه این سامانه قاچاق بنزین و هدررفت میلیاردها دلار سرمایه کشور را به حداقل رسانده است. وجود این سامانه است که می­‌تواند در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری در کشور و منطقه، تامین سوخت مورد نیاز مردم را به آسانی فراهم کند.

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به تک‌نرخی شدن بنزین و افزایش ۴۳ درصدی قیمت آن، اعلام کرد: در این حالت دیگر مردم انگیزه­ای برای صرفه­ جویی و محدود کردن مصرف در حد سهمیه را ندارند که این خود افزایش مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نامه خطاب به پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمده است: با تک نرخی شدن بنزین و به علت وجود کارت­‌های سوخت جایگاه­‌ها، مردم دیگر انگیزه­‌ای برای استفاده از کارت‌­های خودروهای شخصی خود ندارند و این سامانه راهبردی در معرض خطر جدی قرار گرفته است؛ چرا که کارت­‌های سوخت شخصی در خانه­‌ها بایگانی شده است، درخواست صدور کارت­‌های المثنی به شدت کاهش یافته و با از دست رفتن این کارت­‌ها، احیای آن کار ساده­‌ای نخواهد بود.

بسیج دانشجویی دانشکده فنی خاطرنشان کرد: حال پس از گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن این تصمیم، شواهد متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی افراد که منافع خود را در حذف سامانه کارت هوشمند سوخت می­‌بینند تا قاچاق بنزین را به روال قبل از سال ۸۶ بازگردانند، در پی­‌آنند تا با موج سواری رسانه‌ای، این سامانه را بی‌فایده جلوه دهند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در این شرایط،‌ مسئولین وزارت نفت به صورت منفعلانه، حذف این سامانه راهبردی را به نظاره نشسته‌­اند و اقدامی عملی انجام نمی­‌دهند و این خود خسارت­‌های سنگینی را برای کشور و به خصوص دولت همراه خواهد داشت. از آنجا که قیمت بنزین همچنان با قیمت آن در کشورهای همسایه فاصله دارد، از بین رفتن سامانه کارت های هوشمند، قاچاق آن را به دنبال خواهد داشت و کشور از دیگر مزایای این سامانه نیز بی بهره خواهد شد.

این تشکل دانشجویی با پیشنهاد افزایش نرخ بنزین کارت سوخت جایگاه­داران و یا محدود کردن تعداد کارت جایگاه‌­ها و اعمال سقف برداشت بنزین از این کارت­‌ها به دولت، از آن خواست برای حفظ سامانه کارت هوشمند سوخت اقدام کند.

در ادامه این نامه آمده است: با توجه به لزوم شفافیت در عرضه بنزین در کشور لازم است تمامی وسایل نقلیه با کارت سوخت خود اقدام به سوخت‌گیری کنند که در این حالت می‌توان قیمت بنزین کارت جایگاه‌داران را به عنوان نرخ مصرف اضطراری، رقمی بیش از هزار تومان تعیین کرد. بدیهی است در این شرایط قیمت بنزین همچنان تک نرخی خواهد بود؛ زیرا همگان می‌توانند با استفاده از کارت‌های سوخت شخصی با همان قیمت تک‌نرخی اقدام به سوخت‌گیری کنند و تنها افرادی که شفاف عمل نمی‌کنند، هزینه عدم شفافیت خود را می‌پردازند.

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در ادامه نامه خود اعلام کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کارت در جایگاه‌های سوخت وجود دارد که هر یک سقف برداشت بالایی دارد. از آن جا که مشخص نیست چه وسایل نقلیه‌ای با این کارت‌ها سوخت‌گیری می‌کنند، وجود این کارت‌ها می‌تواند زمینه ساز فساد در عرضه بنزین باشد.

«تعدد کارت‌های سوخت جایگاه‌ها اخیرا موجب بی‌رغبتی مردم در استفاده از کارت­‌های سوخت شخصی شده است. لذا لازم است تعداد این کارت‌ها محدود شود و سقف برداشت بنزین آن‌ها نیز به حداقل کاهش یابد تا تنها در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار گیرد».

این تشکل دانشجویی در پایان از کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به نقش نظارتی مجلس، درخواست کرد این موضوع را با در نظر گرفتن اولویت آن، از وزارت نفت پیگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ژنرال هاي بي خاصيت نفتي !!!
کنار گذاشتن این کارتها مخالف صد در صد اقتصاد مقاومتی است و اگر روزی کشور مورد تهدید خارجی قرار گیرد باز سازی این سامانه بسیار مشکل وهزینه زا خواهد بود.