جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
خزان فرصت‌ها در بنادر ایران؛

سازمان بنادر واقعا حرفی برای گفتن نداشت

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 421094
زمان تحریم بنا برفرمایش مقام معظم رهبری، زمان فرصت بود که ما در حوزه بنادر و دریانوردی نتوانستیم از این فرصت بهره لازم را ببریم…
به گزارش جهان، عباس فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پورت‌پرس، با اشاره به جلسه ای که اخیرا در کمیسیون عمران با حضورمسئولان سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد گفت: این دوستان واقعا حرفی برای گفتن نداشتند البته توضیحاتی دادند که در تعطیلات عید چه کارهایی انجام داده اند اما به نظر من همچنان کارهای زیادی هست که باید انجام شود ضن اینکه ما در بحث گردشگری دریایی مشکلات فراوانی داریم که امیدواریم بخشی از این مشکلات با تغییر دیدگاه گردشگران و افزایش استقبال آنها از سفرهای دریایی هر چه سریع تر مرتفع شود.

نماینده اهر و هریس در ادامه اظهار داشت: علی رغم درآمد خوبی که سازمان بنادر و دریانوردی دارد و تایید این مدعا از سوی مدیران این سازمان و نیز فعالیت ها و هزینه های قابل توجهی که در حوزه تخصصی (بندری – دریایی) و در بخش تجهیز و توسعه ی بنادر انجام شده است متاسفانه تا امروز شاهد خروجی قابل توجهی در این حوزه نبوده ایم.

وی افزود: زمان تحریم بنا برفرمایش مقام معظم رهبری، زمان فرصت بود که ما در حوزه بنادر و دریانوردی نتوانستیم از این فرصت بهره لازم را ببریم تا با توسعه زیر ساخت ها ظرفیت بنادرمان را بالا ببریم که برای زمان بعد از تحریم آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه در بحث گمرکات مشکلات بسیار زیادی داریم گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم مشکلات عدیده ای دارد اما تا به امروز حساسیتی که نسبت به هواپیما بوده نسبت به حوزه کشتیرانی وجود نداشته در حالیکه باید به همین میزان این حساسیت را نسبت به حوزه دریایی و کشتیرانی نیزداشته باشیم.

فلاحی با تاکید بر اینکه کشورهای دارای دریا در حال حاضر به توسعه ناوگان دریایی خود توجه بسزایی دارند، افزود: اگر ما فضای بنادر و کشتیرانی را نادیده بگیریم و تنها به شعار توسعه دریا محور اتکاء کنیم متاسفانه خسارات عمده ای را در آینده نه چندان دور متحمل خواهیم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از همایش هایی که همه ساله در حوزه دریایی در کشور برگزار می شود گفت: سالانه دعوت نامه هایی دریافت میکنیم تا در همایش های خالی از محتوای این سازمان ها و ارگان ها شرکت کنیم اما تاکنون موردی پیش نیامده که ببینیم این همایش ها با توجه به هزینه های کلانی که صورت میگیرد، خروجی لازم را در پی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در همایش ها چنان فضا را ترسیم می کنند که گویا کشتیرانی و بنادر ما به اندازه بودجه کل کشور سوددهی دارد، گفت: به راستی در همایش‌ها چه می‌گویند؟ کدام بخش از کشتیرانی و بنادر به وظایف خود عمل می کنند؟ کدام سرعت و دقت در این بخش ها مشاهده می شود؟

فلاحی با ابراز تاسف از اینکه این نشست ها و همایش ها به بی راهه می روند ادامه داد: آیا آقایان به درستی می دانند که هدفشان از برگزاری این همایش ها و نشست ها چیست؟ مگر نه اینکه قرار است در این برنامه ها وضعیت موجود را بررسی و چشم انداز آینده را ترسیم کنیم و بگوییم چگونه و چطور به آن خواهیم رسید؟ مگر نه این است که باید با برگزاری چنین همایش ها و کنفرانس هایی پای سرمایه گذاران داخلی و ایرانیان خارج از کشور و حتی سرمایه گذاران خارجی را به ایران باز کنیم و با معرفی فرصت های بندری و دریایی کشور باعث توسعه و آبادانی ایران باشیم و یا با ایجاد نمایشگاه های بین المللی در این حوزه دستاوردهای جدید و بروز این صنعت را به علاقه مندان و فعالان دریایی و بندری کشور معرفی و عرضه کنیم؟ کدام همایش یا نمایشگاه برای چنین اهدافی ترسیم شده است؟

وی مسئولان این چنین برنامه هایی را مخاطب قرار داد و گفت: بروید قبل از برگزاری همایش و نمایشگاه در سال جاری، اسناد، مستندات و اخبار مرتبط با همایش های سنوات گذشته را بررسی کنید و ببینید چه چشم اندازی را مشخص کرده بودید و راهکارهایی که برای رفع مشکلات داشته اید چه بوده و حال به کجا رسیده است!

آیا مصوبات نشست ها اجرایی شده است و اگر توانسته اید یکی از آنها را برطرف کنید و یکی از دهها و صدها گفته هایتان را محقق کنید، آنگاه برنامه جدید را ترسیم نمایید، اما اگر غیر از این بوده، بهتر آن است که پول بیت المال را صرف هزینه های بی مورد همایش نکنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با تدبیر و برنامه دقیق از سوی مسئولان راه کاری اتخاذ شود تا بنادر کشور از نظر توسعه و تجهیز، قابل رقابت با بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند و بتوانند به جایگاه اصلی خود که هاب شدن در منطقه است دست یابند تا به معنای واقعی کلمه به توسعه دریا محور برسیم که این امر خود با برنامه ریزی دقیق و هدفمند باعث رشد اقتصادی میهن عزیزمان ایران خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *