جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲
چشم اسفندیار اقتصاد دنیا؛

اقتصاد مقاومتی در نفت؛ افزایش تولید یا کاهش وابستگی؟

دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 240590
تحریمهای نفتی و کاهش احتمالی فروش نفت ایران، بهترین فرصت برای تحقق چنین هدفی است. متنوع کردن اقتصاد و ایجاد راه های جدید کسب درآمد مانند مالیات، ترانزیت، صادرات فراورده های نفتی و کالاهای واسطه ای مانند برق، سیمان، شیشه، آهن و ...، راهبردهایی هستند که باید به سرعت پیگیری شوند.
اقتصاد مقاومتی در نفت؛ افزایش تولید یا کاهش وابستگی؟
جهان نيوز - بهنام ملکوتی:*
یکی از فرضیات الگوی اقتصاد مقاومتی، وجود دشمن است. فرضی که مهمترین تفاوت این الگو با سایر الگوهای اقتصادی است.

پذیرفتن وجود دشمن، مستلزم اتخاذ راهبردهایی است که علاوه بر حفظ سیستم اقتصادی و کمک به بهبود و پیشرفت آن، اثراتی تهاجمی نیز داشته باشد و به دشمن از نظر اقتصادی ضربه بزند. با توجه به اهمیت و نقش محوری انرژی و به ویژه نفت در ساختار اقتصادی دنیا، از این ابزار می توان برای ضربه زدن به اقتصاد دشمن استفاده کرد. نقش قیمت حاملهای انرژی در میزان رضایت مردم و حتی اثر آن در نتایج انتخابات، تکاپوی چندین ساله غرب برای جایگزین کردن نفت و متنوع کردن منابع تولید نفت، رکودهای اقتصاد ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی و بسیاری شواهد دیگر، نشان می دهد انرژی حقیقتاً چشم اسفندیار اقتصاد دنیا است.

اهمیت نفت در دنیا، نقش و جایگاه کشورهای تولیدکننده این کالای استراتژیک را تقویت می کند. در واقع برای کشوری که قصد مبارزه با غرب و مستکبران را دارد، نفت بهترین ابزار اعمال قدرت است. اما وابستگی اقتصاد دنیا به نفت ایران و حمله نفتی ایران به غرب چگونه ممکن می شود. دیدگاه بسیاری از مسئولان نفتی، سایر مسئولان کشور و حتی جامعه دانشگاهی آن است که ایران برای تقویت نقش خود در دنیا و استفاده از این ابزار قدرت باید تولید نفت خود را افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان دومین تولیدکننده اوپک حفظ کند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اصلی ترین راهبرد برای تحقق این هدف چیز دیگری است.

در ابتدای سال 2011، افزایش 30 دلاری قیمت نفت در اثر کاهش تولید 1.5 میلیون بشکه ای لیبی، باعث شد کشورهای توسعه یافته دست به آزادسازی ذخایر راهبردی نفت بزنند. اقدامی که برای آنها بسیار پرهزینه بود. این اتفاق نشان می دهد برای اثرگذاری در بازار نفت و ضربه زدن به دشمن از طریق افزایش قیمت، نیازی به تولید بسیار زیاد نفت نیست. برای این کار تولید یک میلیون بشکه نفت در روز هم کافی است. اما باید گفت لازمه اصلی این اثرگذاری آن است که کشور بتواند به طور ناگهانی و بدون اینکه متحمل فشار و زحمت شود، این تولید را کاهش دهد یا قطع کند. رهبر معظم انقلاب هم چنین موضوعی را یادآور می شوند و می فرمایند: «نفت، ذخيره ى هميشگى اين ملت است و مى ماند. اولا از آن براى ساخت زيربناهاى ماندگار و ديگر سرمايه هاى اساسى كشور استفاده مى شود. ثانيا به وسيله ى قدرت نفت، ملت ايران مى تواند در صحنه ی سياست بين المللى، ابراز قدرت كند. يك وقت اعلان كند كه من می خواهم نفتم را شش ماه نفروشم! همه ى دنيا را تحت تأثير قرار می دهد؛ همه ى سياستها را تحت تأثير قرار می دهد. يا بگويد می خواهم اين قدر كم كنم، يا اين قدر زياد كنم!» 

مشکل اینجاست که کشور ما در حال حاضر چنین توانایی ای را ندارد. دلیل آن هم وابستگی اقتصاد و درآمدهای دولت به صادرات نفت است. بنابراین برای ضربه زدن به دشمنان و ایفای نقش بیشتر در دنیا، ضروری است تدابیر لازم برای کاهش وابستگی کشور به نفت درنظر گرفته شوند و به مرحله‌ی اجرا درآیند به طوری که در نهایت این وابستگی قطع شود. به عبارت دیگر باید گفت این طور نیست که هر کشوری که بیشتر از سایرین نفت تولید کند، جایگاه مهمتری خواهد داشت. بلکه هر کشوری که به صادرات نفت خود وابسته نباشد، در دنیا مهم می شود. بدیهی است اگر چنین کشوری ظرفیت تولید بالایی نیز داشته باشد، اهمیتش دوچندان می شود.

تحریمهای نفتی و کاهش احتمالی فروش نفت ایران، بهترین فرصت برای تحقق چنین هدفی است. متنوع کردن اقتصاد و ایجاد راه های جدید کسب درآمد مانند مالیات، ترانزیت، صادرات فراورده های نفتی و کالاهای واسطه ای مانند برق، سیمان، شیشه، آهن و ...، راهبردهایی هستند که باید به سرعت پیگیری شوند. تنها در این صورت است که نفت به ابزار ایران برای ضربه زدن به دشمنان و شکل دادن اقتصاد مقاومتی تبدیل می شود.
*کارشناس انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط پوست کارگر جماعت کنده میشه میبینید که همه چیز چهار برابر قیمت پارسال شده ولی حقوق کارگر همون چهار صد تومان مونده و این یعنی وضعیت بد برای کارگران
Germany
مسئولان ما از اون مسئول کشور اسیایی یاد بگیرند که گفته بود داره از روی نسخه اقتصاد مقاومتی آقا کپی برداری میکنه و روی فرمایشات ایشون کار کرده.