جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

از ویزیت دکتر تا زمین خواری + تصاویر

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 437097
زمین خواری موقعیت و طبقه اجتماعی نمی شناسد و در نبود تعاریف و خلا قانونی افرادی سودجو سبز می شوند که سعی در تامین اهداف خود دارند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، زمین خواری که هر چند وقت یکبار نقل محافل اجتماعی می شود و یا تیتر یک رسانه های کشور را به خود اختصاص می دهد موقعیت اجتماعی نمی شناسد. در میان این زمین خواران از شهرند عادی گرفته تا سازنده ملک؛ از دکتر تا مهندس همه جوره دیده می شوند.

شاید ناکافی بودن قوانین بازدارنده راهی است برای این که متخلفان به راحتی اراضی ، زمین ها و دارایی های ملی را تغییر کاربری دهند و از این راه سودهای کلانی را به جیب بزنند.


در این زمینه اگر بخواهیم یک تعریف کلی وجهان شمول بدهیم، باید گفت، تصرف اراضی اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجع که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلأ های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی اقدام به زمین خواری می کنند مصداق بارز این پدیده به شمار می رود.

مدت هاست که بر لزوم مبارزه با زمین خواری تأکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه ها محل تأسیس برج های چند طبقه می شود. حتی از پارک های ملی و حیات وحش هم نمی گذرند و زمین ها را تکه تکه و در آن ویلا وساختمان می سازند.


نواحی کوهپایه ای شمال، غرب و شرق تهران این روزها دیگر از روند این ساخت و سازها بی نصیب نمانده است و هر روز که می گذرد بر مساحت این کلان شهر افزوده می شود و یا بافت های روستایی اطراف آن که با رشد ویلاهای لوکس و سفره خانه ها و رستوران ها پاتوقی شده است برای گردشگران دیگر آن حال و هوای سابق را ندارد.


در میان پرونده هایی که در خصوص زمین خواری وجود دارد یک پرونده بیش از پیش توجه ما را به خود جلب کرد. آقای دکتری که برای کار تحقیقاتی و آموزشی خود زمین هایی را در سولقان تهران از سازمان های مربوطه گرفته بود ولی با قطعه قطعه کردن آن به ۱۷۷ قطعه زمین آن را به خلق الله فروخته بود. موسسه ای تحقیقاتی و آموزشی که نام بین المللی هم یدک کشیده بود ولی فقط از آن یک اسمی بود روی تابلویی در کنار جاده.

 


*بخشی ازساخت و سازها رابطه ای است!

در این زمینه مهدی حق بدری مدیر حریم شهری منطقه ۵ شهرداری تهران برخورد جدی با این زمین خواران که مثل قارچ رشد کرده اند را از توجهات جدی اداره تحت امر خود دانست و در مورد این پرونده هم این طور می گوید : پس از سپردن این مسئولیت به بنده ۷۰ ویلا در محدوده این زمین ها ساخته شده بود و تعداد قابل توجهی از خریداران هم دیوار کشی کرده بودند که بلافاصله با دستورقضایی از ادامه کار آنها جلوگیری و بسیاری از این واحدها تخریب شد و الان هم به شدت با هر گونه ساخت وساز جدید به جد برخورد قانونی صورت می گیرد.

او معتقد است: این ساخت و سازها و تخریب های اراضی که در خلأ تعاریف قانونی و با رابطه، دور زدن قانون و راه های دیگر انجام می شود، نیازمند پیگیری و توجه مسئولان را بیش از پیش دارد.

روند برخوردها با تعداد حداقل حریم بانان در این گستردگی منطقه کار بسیار سختی است ولی با این وجود تمام تلاش خود را می کنیم تا این سوء استفاده ها به حداقل برسد.

*هدف وسیله را توجیه می کند

به فاصله چند ده متر پایین تر از محدوده این زمین ها وجود تابلویی مخدوش شده با این عنوان که هر گونه خرید و فروش و ساخت و ساز در اراضی ملی و در حریم قانونی شهر ممنوع است، نشان می دهد که افراد برای دور زدن قانون و قانونی جلوه دادن کار خود به هر چیزی متوسل می شوند تا منافع خود را دنبال کنند و حتی با تهدید، ارعاب و رشوه دادن سعی دارند تا ماموران دولت و حافظان حریم شهری را با مقاصد خود همراه کنند.

همانطور که در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آمده است " زمين‌خواري، جرم پيچيده‌اي است که دست‌هاي زيادي در پس آن ديده مي‌شود، برخورد قاطع قضايي مي‌تواند اين دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي دولتي بايد در واگذاري‌ها دقت کنند تا زمين‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمين‌خواران رها نشود."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *