پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

انتقاد علی خمینی از رویکرد بحرین به شیعیان

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 425793
یادگار امام‌خمینی(ره) گفت:‌ ایران پشتوانه شیعیان بحرین است و نسبت به رویکرد دولت بحرین در قبال شیعیان این کشور منتقد است٬ ولی به خود اجازه نداده مسائل بحرین را با اسلحه حل کند٬ اگر نه ارسال اسلحه از نظر فنی کار سختی نیست.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس امام‌خمینی، حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی صبح امروز در نهمین همایش امام خمینی و سیاست خارجی با موضوع نفی خشونت و افراطی‌گری در دیدگاه امام خمینی، گفت: اساسا نمی‌توان انقلاب مردم ایران را تفسیر کرد٬ اما از چند نکته غفلت داشت؛ مسئله اول، فضای موجود در جامعه جهانی پیش از انقلاب ایران است. همه تحلیلگران سیاسی واقف هستند در دوران پیش از انقلاب، جهان دو قطبی بود و هیچ نهضتی شکل نمی‌گرفت٬ مگر آنکه رنگ غرب می‌گرفت یا رنگ کمونیسم؛ حتی نهضت‌هایی مانند نهضت ملت فلسطین پیش از آنکه رنگ اسلامی داشته باشند، رنگ پان‌عربیسم داشتند.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران هم در شعار و هم در عمل منادی نه شرقی نه غربی بود، اظهار داشت: اگر شما میان ایرانیان سوال کنید٬ همه متفق القول می‌گویند انقلاب ایران یکی از خصوصیاتش نه شرقی و نه غربی بودن و استقلال آن بود. پس از انقلاب ما نهضت‌های بسیاری شکل گرفت که می‌خواست با این خصلت، تغییر را ایجاد کند و دیگر لازم نبود در دامن شرق یا غرب باشند.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی دومین خصوصیت مهم حرکت امام و انقلاب اسلامی را نفی خشونت و صلح‌طلبی و نرم بودن دانست و ادامه داد: قبل از انقلاب و هنگامی که امام علم مبارزه را برداشتند اقدامات مسلحانه و کارهای چریکی در اوج بود و اسلحه بیشتر تولید می‌شد٬ اما شما یافت نمی‌کنید امام اجازه استفاده از اسلحه برای انقلاب را داده باشند. حتی کسانی هم بودند که از یاران امام بودند و از نزدیک با ایشان نزدیکی بسیاری داشتند و با گروه‌های مسلحانه ارتباط داشتند و نزد امام می‌آمدند و بیان می‌کردند شما از این گروه‌ها حمایت کنید٬ اما حتی یک مورد امام از آنها حمایت نکرد.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با یادآوری اینکه امام در انقلاب بر روی آگاهی مردم تاکید داشت تا بر اسلحه، تصریح کرد: ایشان با منطق افکار و ذهن‌های مردم را نشانه می‌گرفت؛ متاسفانه جهان اسلام درگیر خشونت شده است. ما در منطقه‌ای قرار داریم که اخبار ناخوشایندی به ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است راه حل بحران‌های منطقه اسلحه نیست، خاطرنشان کرد: اگر در فلسطین و یمن کمکی کرده‌ایم٬ درجهت دفاع از مظلومان در برابر ظالمان بوده لذا مقاومت همه پشتیبان مذاکرات آنها است و اگر ایران حمایت کرده به خاطر این بوده تا آنها در مذاکرات موفق باشند.

وی با اشاره به خشونت‌های روزافزون در عراق و سوریه ابراز داشت: باید همه اندیشمندان سیاسی و همه گروه‌ها و کشورها بدانند راه حل مسائل جهانی و بحران‌های منطقه‌ای از اسلحه نمی‌گذرد. کسانی که در سوریه و لیبی خواستند حکومت‌ها را تغییر دهند٬ اقدامشان را با اسلحه انجام دادند که این بدعت را غرب گذاشت. وقتی با بهانه‌های واهی گروه‌هایی را تجهیز کردند٬ یا آنکه در لیبی دخالت مستقیم کرده و آنجا را بمباران کردند٬ ما حامی دیکتاتوری لیبی نبودیم٬ ولی نباید بدعت و بنیان را بر این گذاشت که می‌توان با اسلحه شرایط را تغییر داد.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی با تاکید براینکه راه حل بحران‌های منطقه‌ای مذاکرات برد-برد است یادآور شد: اسلحه نمی‌تواند مشکلی را حل کند٬ متاسفانه همه گمان می‌کنند باید تفوق نظامی پیدا کنند٬ تا مسائل منطقه‌ای حل شود٬ ولی هیچ کس با تفوق پیروز نمی‌شود و البته کسی هم تفوق نظامی در منطقه پیدا نمی‌کند. تمامی کشورهای منطقه باید توجه کنند که راه‌حلی جز گفت‌وگو نیست.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه از شرایط موجود اسرائیل و دشمنان اسلام خوشحال هستند٬ عنوان کرد: اسرائیلی‌ها در بلندی‌های جولان به نظاره نشسته‌اند و می‌بینند گروه‌های مسلمان به جای آنکه ید واحده در برابر ظلم باشند،‌ به مسلمان‌کشی می‌پردازند و متاسفانه بسیاری گمان می‌کنند باید با مبارزه وضعیت منطقه‌ای تعیین و تکلیف شود.

وی افزود: تا وقتی روی به مذاکره نیاوریم و کشورهای بزرگ منطقه به مذاکره برد-برد ننشینند و درخصوص نفی خشونت و افراط گام بر نداریم هیچ‌گاه روی صلح و آرامش را نخواهیم دید.

نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت شیعیان بحرین بیان کرد: ایران پشتوانه شیعیان بحرین است و نسبت به رویکرد دولت بحرین در قبال شیعیان این کشور منتقد است٬ ولی به خود اجازه نداده مسائل بحرین را با اسلحه حل کند٬ اگر نه ارسال اسلحه از نظر فنی کار سختی نیست.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه گفتمان امام مبتنی و متمرکز بر اندیشه‌هاست، تاکید کرد: امام همواره انتقاد خود را به نظم جهانی اعلام کرده‌اند٬ اما دستورشان در تعامل سازنده با دنیا بود. ما خواستار تغییر نظام دنیا هستیم٬ ولی نه با خشونت و اسلحه بلکه با منطق چراکه منطق زبان گیرایی است.

یادگار امام با یادآوری اینکه نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد اسرائیل مبتنی بر دموکراسی است٬ گفت: راه حل رهبری مبتنی بر اصول عقلایی عالم است و آن اینکه هر فلسطینی چه مسلمان و چه یهودی و میسحی و چه مرد و زن بیایند در رفراندومی شرکت کرده و نظر خود را بیان کنند و بی‌تردید با این روش اسرائیل نابود خواهد شد که این از مسیر صلح‌طلبی است.

وی با تاکید بر اینکه شاید اولین نهضت نرم در دوران مدرن همین انقلاب امام است که تماما با گفت‌وگو و آگاهی بخشی است، اظهار داشت: معتقدیم نظم جهانی، نظمی معیوب است اما راه حل آن را در قهر و مبارزه و خشنونت نمی‌بینیم. ایران برای مدیریت دنیا حرف دارد ولی با قهر و فریاد و شعار زدگی می‌داند که این مسائل عقب راندن خود و دنیا است و مسیر باید مسیر آگاهی و تعقل باشد.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی اضافه کرد: وقتی صدام آمد و مرزها را شکست یکی از بحث‌های ما این بود که ما هم می‌توانیم از جاهایی وارد شویم، اما امام می‌گفت با مردم آنجا چه خواهید کرد و این نشان دهنده صلح‌طلبی ماست.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه ما نتوانستیم به درستی هویت اصلی خود را بیان کنیم، تصریح کرد: ما این انتقاد را می پذیریم٬ ولی انقلاب ما مبتنی بر صلح، نفی خشونت و بر پایه اعتدال است. ما پیرو همان پیامبری هستیم که تبلیغ دین را همسنگ با مدارا قلمداد کرده بود٬ اما چه شده که زبان‌ها را در کام گرفته‌ایم وشمشیرها را از نیام بیرون آورده‌ایم و می‌خواهیم با اسلحه به اسلام برسیم؛ در حالی که اسلام فقط با منطق بدست می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *