چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۳۰

آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو

يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب: 435099
خودروسازان داخلی همیشه بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند؛ فرقی هم نمی‌کند که کشور در چه شرایط اقتصادی باشد؛ دلار ارزان باشد یا گران. در دوران تحریم باشد؛ یا پساتحریم. آنها هنوز هم اطمینان دارند هرگونه خودرویی تولید کنند،‌ مشتری داخلی آن را می‌خرد و البته از روز تحویل هم برای برطرف کردن انواع نقص فنی به نمایندگی‌ مراجعه می‌کند.
آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، با این حال خودروساز از تولیدات بی‌کیفیت خود شرم نمی‌کند و باز هم تولید می‌کند و می‌فروشد و پیوسته تقاضای افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه می‌کند.

بدتر از همه آنکه بر سر شهروند ایرانی منت می‌گذارد که در حال ضرر و زیان است با این حال خودروی تولیدی‌اش را به قیمت مصوب می‌فروشد. در حمایت از بازار بی‌کیفیت خودروی داخلی نیز چندی پیش محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت که خودرو ارزان نمی‌شود.

به‌گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت خودروی داخلی تا زمانی که تورم وجود دارد، امکان‌پذیر نیست و نباید انتظار کاهش قیمت داشت. نعمت‌زاده تصریح کرد: ‌افزایش یا کاهش قیمت خودرو دست ما نیست بلکه تعیین قیمت در بازار مصرف انجام می‌شود و تا زمانی که در کشور تورم وجود دارد، امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد. ما فقط تلاش می‌کنیم تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرده و با افزایش تولید داخلی توانمان را در این عرصه بالا ببریم.

اما رئیس شورای رقابت گفت: در شرایط فعلی درخواست افزایش قیمت خودرو منطقی نیست. رضا شیوا با بیان اینکه علاوه بر نرخ دستمزد دیگر نهاده‌های تولید هم بر قیمت نهایی خودرو تأثیر می‌گذارد، افزود: شورای رقابت براساس همین فاکتورها دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کرده است به‌نحوی که اگر خودروسازان تمایل به افزایش قیمت دارند نخست باید درخواست خود را به شورا ارسال کنند و با بررسی آنها نتایج اعلام می‌شود. شیوا با اشاره به اینکه خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند، اظهار داشت: این روزها صحبت‌هایی مبنی بر درخواست افزایش قیمت خودرو به‌بهانه افزایش نرخ دستمزد مطرح می‌شود که این موضوع قانع‌کننده نیست.

گران می‌کنیم


در همین حال مهدی جمالی، مدیرعامل گروه سایپا گفت: پرداخت سود بالا، افزایش حقوق و دستمزد و تثبیت قیمت خودرو، شرکت سایپا و سهامداران را از کسب سود مناسب و منطقی بی‌بهره کرده است و امیدواریم سازمان‌های نظارتی و مسؤولان ذی‌ربط اجرای صحیح قیمت‌گذاری را مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از احتمال افزایش ۸ تا ۱۰درصدی قیمت خودرو با تأیید شورای رقابت سخن گفته است. البته کارشناسان خودرو نیز معتقدند لغو تحریم‌ها به افزایش کیفیت خودرو خواهد انجامید اما کاهش قیمت را به‌دنبال ندارد.


کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در رویارویی خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. خاکساری تصریح کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید ۲ خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند. اما بشنوید از عضو هیأت مدیره انحمن قطعه‌سازان که گفته است مردم توقع کاهش قیمت خودرو را نداشته باشند.

محمدرضا نجفی‌منش درباره حضور خودروسازان خارجی در ایران اظهار داشت: خودروسازان خارجی به طور مستقل به ایران نمی‌آیند تا فعالیت کنند. آنها می‌آیند تا با خودروسازان داخلی مشارکت ‌کنند، با هم خودرو بسازند، آن را بفروشند و در نهایت
صادر کنند.

پارس‌خودرو به رنو سواری می‌دهد؟


مدیر شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال مذاکره برای خرید کمتر از نصف سهام این شرکت است. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، ناصرآقامحمدی اظهار داشت: شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال مذاکره برای خرید بخش عمده سهام یا واحدهای تولیدی از شریک ایرانی خود است.

با این حال سخنگوی شرکت رنو از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. منابع آگاه پیش‌تر گفته بودند در صورت لغو تحریم‌ها، مدیران رنو سرمایه‌گذاری در شرکت پارس خودرو را بررسی خواهند کرد. گفتنی است شرکت رنو ۵/۵۶۲ میلیون دلار در حساب‌های بانکی‌اش در ایران پس‌انداز دارد که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته آنها را خارج کند.

از سوی‌دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد و به ۹۷۵۰ دستگاه رسید. شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اعلام کرد در ۶ ماهه سال جاری میلادی ۴۱۲۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. رنو در مه ‌۲۰۱۵ بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه و در ژوئن ۲۰۱۴ نیز ۴۵۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.

درخواست خرید سهام پارس‌خودرو توسط فرانسوی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مسؤولان شرکت رنو در زمان تحریم ایران برخلاف توافقات اقتصادی موجب شدند پارس‌خودرو زیان زیادی متحمل شود. همچنین شرکت پژو زیان بسیاری به ایران‌خودرو تحمیل کرد، به همین علت مسؤولان برای تعامل جدید با فرانسوی‌ها باید با استفاده از تجارب گذشته مانع از تکرار این اتفاقات شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نظرم همون بهتر این خودرویازی ها واگذار بشن این ها چون به فکر جیب خودشون هستند نمی تونند برای اینده برنامه درستی بچینند تنها فکرشون تو هر مشکلی گرون کردن خودرو هست نه بهره وری نه رقابت نه ....
علی
Iran, Islamic Republic of
فقط خود مردم با نخریدن خودرو برای مدتی ،می تونند برای همیشه خودروسازان را سر عقل آورده و از رو ببرند.
متاسفانه اینها فقط به فکر جیب خود هستند،و هزینه اشتهای سیری ناپذیری و عدم مدیریت اینها را باید مردم بیچاره بدهند.
لطفا سری به قیمت خودروهای عالی و روز دنیا در کشورهای همسایه بزنید و نه با قیمت دلار هزار تومانی 3-4 سال پیش بلکه با قیمت الان، با خودروهای داخلی مقایسه کنید.
بخدا این کارخودروسازها ظلم است.
مصطفی
چند تا از اقوام و دوستان تو این دو تا شرکت خودرو سازی معظم کار میکنن، حقوق و مزایایی میگیرن که من اطمینان دارم مدیر ما نمیگیره!!!!
البته من کارمند بانکم.
دوشنبه 9 شهریور 1394 - 08:52:12
پرداخت تسهیلات به خودروسازان تکذیب شد
در پی انتشار اخباری مبنی بر تخصیص تسهیلات بانکی به شرکت های خودروساز و تصمیم گیری در بانک مرکزی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت و گو با ایرنا این خبر را تکذیب کرد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
حیف پولی که به این ماشینهای بی کیفیت بدهیم که روز اول ماشین را از نمایندگی تحویل گرفته وسط راه موتور ماشین جام کرده و با جرثقیل به نمایندگی برده شد.موتور گازی سوار شیم بهتراز این ابو قراضه هاست.
Iran, Islamic Republic of
بر این وزیر بی کیفیت و نا کار آمد و بر این خودروهای بی کیفیت و ناکار امد و بر این مدیران بی کیفیت و نا کار امد مرتبط با تولید خودرو هزاران بار شرم باد
کیا
همه چیز آرومه جای صحبت نیست من چقدر خوشحالم که دگر ارزانی نیست .
یادتون رفته تو دوره کی پراید 8 ملیونی شد 20 ملیون؟
میثم
فقط خودرو نخرید همین جوری داره میاد پایین
Iran, Islamic Republic of
برای ادب کردن این سهامداران صنعت ورشکسته خودرو!! تعرفه رو بردارند بقیه کار با مردم سلحشور!!
Iran, Islamic Republic of
تازه اینها تعرفه هیبریدی ها رو که باید 5% می بود کردن 40%
حامد
آخه نه که خودرو های شما کیفیتش بین المملی است روز به روزم قیمت ببرید بالا .راسسسستی عوض قیمت امنیت و...ببرید بالا بعد قیمت راببرید بالا.باتشکرررررر
ساده نباشيم اينا ميخوان مردم رابكشن به سمت خريدخودروي خارجي تاصنعت خودرومون رازمين بزنن يك ٢٠٦صفردارم شش ماه نيست دارم وبه علت خرابي يك ماه توي پاركينگ موندتاقطعش رسيدولي بااين همه بي كيفيتي وگراني به حرف رهبري گوش بديدازتوليدات داخلي استفاده كنيدايناهمش بازيه تادست رانت خوران براي زدوبندهاي تجاري وواردات بازشودخدالعنت كندهمه اونايي راكه براي منافع شخصي ومادي تيشه به ريشه اين اب وخاك ميزنن بصيرت درهمه امورواجب ولازم است
حسینی
همونطور که رهبری فرمودند ازتولید داخلی حمایت کنید به تولید کننده هم فرمودند که کیفیت را ارتقا بدید، جلب رضایت مشتری و ...همه چبز که یکطرفه نمیشه
عمار
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر غاصبان بیت المال
محمدی
United States
زمان تحریم میگفتن به ما قطعه نمیدن،حالا چی دارن میگن،الان که تحریم نیستید دلار هم که ارزان شده پس دردتون چیه،جیب مردم هم که خالیه کیسه برای کی میدوزین!حیا کنید،کی جیبتون پر میشه؟اصلا پر میشه؟
مرتضی
اقای محمدی میشه به پرسم که از کی دلار ارزون شده که خبر نداریم حداقل چهارماه طول میکشه تا تحریم ها برداشته شود بعد اگر دولت محترم اجازه پایین اومدن دلار را بدهد
آقای مرتضی شما سنگ کیو به سینه میزنی
یکی از محتمل ترین دلیل این افزایش قیمت برای شکست دادن کمپین خرید خودرو صفر ممنوع است
میخوان ملت رو هول کنند که هجوم بیارن خودرو بخرند
ولی.....
ولی کارد به استخون رسیده اخوی دیگه نمیبره
(البته بازم میگم این فقط میتونه احتمال باشه).
لعنت بر ظالمانی که فقط به فکر جیبشون هستن
Iran, Islamic Republic of
خدایا یعنی میشه یه روز صبح که از خواب پا میشیم ... فقط یه روز ... خبر گرونی نشنویم !؟!؟ .... نه !؟!؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
انشاالله اینقدر قیمت میره بالا و با همت مردم هیچکس هیچ خودرویی نمیخره و دو شرکتی که جیب مردم رو خالی کردند و به قولی خون مردم رو میخورند ورشکست میشند و در شون تخته میشه...
ایشالا
.....
خرید خودروی صفر خیانت به مردم
نخرید مجبور میشن کاهش بدن
خودمون مقصر هستیم
توفیقی از قزوین
ایکاش ما اصلا صنعت خودرو سازی نداشتیم !!!!!! ؟
راست میگم والله !!
کامران
سزای گران فروش نخریدن است
ای مردم بیاید فقط برای یکسال خودرو نخرید بیشتر سود خواهید کرد قیمت در دستان شماست نه خودرو سازان.
علی
ما اصلا خودروساز نیستم ما از اول مونتاژکار بوده ایم مردم با نخریدن میتوانند جواب بی کیفیتی را بدهند کدام یک از اقایون خودشان از این خودروها سوار میشوند اگر هم سوار شوند فقط جلوی چشم مردم است
با سلام خودروی ایرانی یی کیفیت میباشد و در حد شهروند ایرانی نیست که بعد از یک عمر کار کردن یک206 با هزار راز و نیاز و با این قیمت سنگین که 20سال پیش در فرانسه تونید میشده سوار بشه
هاشم
Iran, Islamic Republic of
تنها راه ،فقط خودرو نخريد تا به قيمت واقعي برگردد.