پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴

به مناسبت ١٢ فروردین و روز جمهوری اسلامی

شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 215499
دوازده فروردین، روز جمهوری اسلامی، و سرآغاز حکومت الله در دوران معاصر و در عصر جاهلیت ثانی بشریت است. جمهوری اسلامی انفجار نور و آغاز حرکت آخرالزمانی بشر به سوی آماده شدن برای نجات و رهایی نهایی از قید وبندهایی شیطانی است که قرنها بر دست و پای جوامع سنگینی کرده است.

دوازده فروردین، روز جمهوری اسلامی، و سرآغاز حکومت الله در دوران معاصر و در عصر جاهلیت ثانی بشریت است. جمهوری اسلامی انفجار نور و آغاز حرکت آخرالزمانی بشر به سوی آماده شدن برای نجات و رهایی نهایی از قید وبندهایی شیطانی است که قرنها بر دست و پای جوامع سنگینی کرده است. جمهوری اسلامی که حاصل قیام امت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه است، بروز ذخیره الهی در حضیض انحطاط بشری، و آغاز حرکت به سمت نور و امید است.

اکنون که بیش از سه دهه از آغاز این حرکت مبارک می‌گذرد، جمهوری اسلامی نه تنها کند و تضعیف نشده است، بلکه طوفنده و پرتوان به حرکت خویش در جهت فتح قله‌های جهان حرکت می‌کند و روح خودباوری و اعتماد به نفسی که روح خدا در این مردم دمید اکنون اثر خویش را در جای جای منطقه و جهان نیز بروز داده است. در چهارمین دهه انقلاب اسلامی، شاهد انقلاب‌های منطقه و بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی هستیم که خود نشانی از موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف است. در چنین احوالی دشمنان نظام اسلامی تلاش خویش را بر دو هدف متمرکز کرده‌اند که این دو هدف دشمن عبارتند از: 1. خسته کردن مردم و 2. سست کردن اراده مسوولان. در چنین فضایی مسؤولیت اصلی همه علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی آن است که در برابر این برنامه‌های دشمن ایستادگی کنند و بکوشند تا دشمن را در این برنامه نیز ناامید سازند.

  «صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت ا... است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره های قصر 2500 ساله حکومت طاغوتی فرود ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید .» بخشی از پیام امام خمینی 12/1/58

دوازده فروردین، روز جمهوری اسلامی، و سرآغاز حکومت الله در دوران معاصر و در عصر جاهلیت ثانی بشریت است. جمهوری اسلامی انفجار نور و آغاز حرکت آخرالزمانی بشر به سوی آماده شدن برای نجات و رهایی نهایی از قید وبندهایی شیطانی است که قرنها بر دست و پای جوامع سنگینی کرده است. جمهوری اسلامی که حاصل قیام امت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه است، بروز ذخیره الهی در حضیض انحطاط بشری، و آغاز حرکت به سمت نور و امید است.

در دهم و یازدهم فروردین سال ١٣٥٨ ملت ایران پس از انقلاب بزرگ اسلامی خود در بهمن ٥٧ به پای صندوق‌های رأی رفتند و به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند. این آری ملت، پشتوانه‌ای برای ایجاد نهالی بود که رهبر انقلاب ایران حضرت آیت الله العظمی خمینی بیش از ١٥ سال برای ایجاد آن مبارزه کرده و به حصر و زندان و تبعید رفته بودند و بسیاری از یاران ایشان نیز عمر و جان خویش را بر سر این راه فدا کرده بودند. آری ملت ایران که در ١٢ فروردین نتایج شکوهمند آن اعلام گردید، مهر تایید و سند حمایت ملت ایران از نظامی بود که با خون هزاران نفر از بهترین‌های ملت به دست آمده بود. نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل آن مبارزات و نتیجه این آری بزرگ و محکم ملت بود. اکنون که بیش از سه دهه از آغاز این حرکت مبارک می‌گذرد، جمهوری اسلامی نه تنها کند و تضعیف نشده است، بلکه طوفنده و پرتوان به حرکت خویش در جهت فتح قله‌های جهان حرکت می‌کند.

ملت ایران که در فروردین ٥٨ به جمهوری اسلامی ایران آری گفت، برای حمایت از این رأی خویش سالهای سال ایستادگی کرد. این ایستادگی برای ملت ایران کم هزینه و ساده نبوده است، اما از ملتی که چنان قیامی تاریخی را ایجاد کرد و نظام ٢٥٠٠ ساله شاهنشاهی را سرنگون کرده و به حکومت الله، آری گفته بود، جز این انتظار نمی‌رفت که در برابر همه ناملایمات و سختی‌ها بایستند و با ایستادگی خود به الگویی برای همه آزادی‌خواهان عالم تبدیل شود.

 

خودباوری و اعتماد به نفس، هدیه جمهوری اسلامی

از آن سو جمهوری اسلامی که همان حکومت بر مبنای ارزش‌های الهی و با پشتوانه مردمی است، با خود مزایا و مواهب فراوانی به همراه داشته است. مبارزه و تلاش ملت ایران در طول سالیان گذشته کم فایده و کم بهره نبوده است. از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برای ملت ایران روح خودباوری و اعتماد به نفسی است که روح خدا، خمینی کبیر و ذخیره آخرالزمانی اسلام، در این مردم دمید. معجزه زنده روح خدا در ملت ایران هنوز آشکار و بارز است. امام راحل عظیم الشان ملت ایران چنان با نفس عیسوی خود در این مردم دمید که اکنون اثر بیداری و زنده شدن را در جای جای منطقه و جهان مشاهده می‌کنیم.

یکی از مهمترین درس‌های روح خدا برای ملت ایران، شعار ما می‌توانیم بود. این شعار بود که ملت ایران هویت داد و احساس پوچی و ذلتی را که خودکامگان و طواغیت وابسته به غرب در ملت ایران ایجاد کرده بودند از میان برد. انقلاب اسلامی به ملت ایران هویت داد. ملت را در عزم و اراده خویش پولادین کرد. عزت نفس و خودباوری را جایگزین ذلت و وادادگی نمود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان همین نکته و ذکر هویت و احساس اعتماد به نفسی که انقلاب اسلامی به ملت ایران داده است چندی پیش، در جمع دانشمندان هسته‌ای کشور بیان داشتند: «من فقط یک جمله عرض بکنم. البته کار شماها خیلى ابعاد مختلفى دارد؛ یک بعدش این است که احساس عزت ملى را به این ملت و به این کشور داد؛ این چیزِ خیلى مهمى است. ملتها آن وقتى گرفتار میشوند که عزت نفس خودشان را از دست بدهند؛ آن وقتى به‌رایگان نوکرى دیگران را قبول میکنند که ارزش خودشان را فراموش کنند. عزت نفس این است. یک ملت مظلوم آن وقتى به پا میخیزد - مثل همین ملتهاى شمال آفریقا و بعضى کشورهاى دیگر - که احساس کند عزتى دارد که در طول زمان پایمال شده؛ آن وقت دیگر برمیخیزد و هیچ نیروئى نمیتواند او را بنشاند؛ که دارید مشاهده میکنید؛ این اتفاق افتاده. عزت نفس این است. انقلاب به ملت ما، به کشور ما عزت نفس داد. بارها و بارها سعى کردند توى سر فکر و روحیه‌ى این ملت بزنند، بگویند شماها نمیتوانید؛ بله، انقلاب کردید، اما نمیتوانید خودتان را اداره کنید؛ نمیتوانید پیش بروید؛ نمیتوانید پا به پاى دنیا حرکت کنید. هر پیشرفت علمى‌اى، یک حرکت بزرگ و یک بشارت بزرگ به این ملت است که میتواند؛ و این کار شماها - مسئله‌ى هسته‌اى - توانست به این ملت عزت نفس بدهد. این یکى از ابعاد اهمیت کار شماست.»

آری اگر تنها دستاورد جمهوری اسلامی ایران‌، که روز ١٢ فروردین روز جشن آن است، برای ملت ایران همین عزت نفس بود، می‌شد ادعا کرد که انقلاب اسلامی خدمت بزرگی کرده است که به همه مجاهدت‌ها و سختی‌هایی که برای آن متحمل شده‌ایم می‌ارزد. تا چه رسد به این که جمهوری اسلامی هزاران خدمت و دستاورد دیگر نیز داشته است که گاه این دستاورد بزرگ در میان آنها نادیده گرفته می‌شود و به آن کم  توجهی می‌شود. در بیان همین نکته مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود در جمع مردم آذربایجان بیان داشتند: ««عزیزان من! ما ملت ایران در دوران رژیم پادشاهى تحقیرشده بودیم، ذلیل‌شده بودیم. ما را تحقیر میکردند، حق ما را میخوردند، نفت ما را میبردند، استعداد ما را در جوانهاى ما خفه میکردند، در علم عقب ماندیم، در فناورى عقب ماندیم، در سیاست‌ورزى بین‌المللى عقب ماندیم، در تأثیرگذارى بر روى ملتهاى جهان عقب ماندیم؛ ملت ایران را در بند و زنجیر کردند. ملت حرکت کرد، راه را عوض کرد. آنچه را که امروز ملت ایران داعیه دارد، عبارت است از مبارزه‌ى با ظلم جهانى، مبارزه‌ى با استکبار جهانى؛ البته این براى خود ملت برکات دارد. وقتى که یک ملت مى‌ایستد، از شبکه‌ى پرهیمنه‌ى پرهیاهوى دشمن واهمه نمیکند، علمش هم پیش میرود، اقتصادش هم پیش میرود، مسائل اجتماعى‌اش هم پیش میرود، جوانش هم آگاه میشود؛ بر روى ملتهاى دیگر هم اثر میگذارد؛ فکرش، دینش، شعارش، دنیا را فرا میگیرد. شعارهائى که ما یک روز مظلومانه در اینجا سر میدادیم، ملت ایران تنها بود، امروز شعارهاى تقریباً همه‌جائى در دنیاى اسلام شده. یک ملت میتواند اثرگذار باشد و میتواند خودش را مستحکم کند. این استحکام ادامه پیدا خواهد کرد. ما ان‌شاءاللَّه در علم پیشرفت میکنیم، در اقتصاد پیشرفت میکنیم، در سازندگى پیشرفت میکنیم. این ملت، این جوانان، این همتها، این استقامتها، کشور را مثل دسته‌ى گل خواهد ساخت و ان‌شاءاللَّه الگوئى خواهد شد براى دنیاى اسلام. آنچه که ما لازم است دنبال بکنیم همین است که خط صحیح، صراط مستقیم، صراط اللَّه، راه خدا، راه اسلام، راه دیانت، راه شریعت را دنبال کنیم؛ هوشیار باشیم، بیدار باشیم، به وظائفمان عمل کنیم.»

آری نظام جمهوری اسلامی نظامی عادی و معمولی نبوده است. متفکران و صاحب نظران بارها و بارها متذکر شده‌اند که «این حکومت دینی که اکنون چهارمین دهه از دوران طلایی و پر ابهت خویش را می‌گذراند، نظامی مانند سایر حکومت‌های عالم که در گوشه‌ای از دنیا به کار خود مشغول باشد و حداکثر رابطه‌ای معمولی و گاه تاثیرگذار با دیگر کشورهای عالم داشته باشد، نیست. نظام جمهوری اسلامی نظامی است که از آغاز به وجود آمدن خود اعجاز گونه بوده است. از همان ابتدای شکل‌گیری این نظام بر اثر یک انقلاب اعجاز گونه که به دست روح خدا صورت گرفت ایجاد شد و در برابر نظام سلطه بین‌المللی شکل گرفت و مراحل مختلف را پشت سر گذاشت.


نظام جمهوری اسلامی در طول این دروان طولانی بیش از سه دهه هرگز در زمان و شرایط عادی و معمولی عالم قرار نداشته است. همواره نظامی بوده است که تحت شدیدترین هجمه‌ها و دشمنی‌ها قرار داشته است و همواره دشمنان به ظاهر قدرتمند این نظام که همه مظاهر قدرت مادی این عالم را در خود جمع کرده‌اند با تمام توان و تلاش در پی شکستن این نظام و به زانو درآوردن آن بوده‌اند. این حقیقتی است که گاه در پیچ و خم زندگی روزمره فراموش می‌شود و برخی از دیدن این معجزه حی و زنده ناتوان می‌مانند.» به راستی بقای نظام اسلامی پس از این همه دشمنی و برنامه ریزی و تلاش دشمنان یک امر اعجاز گونه است.


نظام اسلامی در طول سی و سه سال گذشته حتی یک روز هم بدون دشمنی گسترده بین‌المللی و چندجانبه دشمن نگذرانده است. اما در برابر همه این دشمنی‌ها و مخالفت‌ها،‌ نظام جمهوری اسلامی توانسته است راه خود را باز کند،‌اثر خود را بگذارد و خود را به عرصه نظام سلطه و عرصه سلطه گران بین‌المللی تحمیل نماید و در برابر دندان‌های از غیض به هم فشرده شده آنها و در برابر توطئه‌های متراکم آنها بایستد و از راه خود منحرف نشود و به مسیر خویش ادامه دهد. این که اکنون در چهارمین دهه انقلاب اسلامی، شاهد انقلاب‌های منطقه و بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی هستیم، خود نشانی از موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف است.

بیداری اسلامی

چنان که ذکر شد بیداری اسلامی که اکنون بیش از یک سال است که جهان اسلام را دستخوش تغییراتی سهمگین ولی مبارک گردانیده است از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و حاصل مقاومت و ایستادگی ملت ایران است. ایستادگی ملت ایران در برابرتوطئه‌های دشمنان و صبر و استقامت این ملت در چالش‌ها و سختی‌ها و دست برنداشتن این ملت از اهداف و آرمانهایش، اکنون در منطقه و جهان ظهور و بروز یافته است. انقلاب‌های منطقه و موج بیداری اسلامی حاصل از آن اکنون چنان ریشه دوانیده است که حتی مردم دنیای غرب از شیوه‌ها والگوهای اعتراضی مختص بیداری اسلامی برای اعتراضات خویش استفاده می‌کنند و در اروپا و آمریکا شیوه مبارزاتی مردم مسلمان منطقه به عنوان الگو مورد توجه قرار می‌گیرد.  آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که جمهوری اسلامی ایران که منشاء اصلی و الگوی اصلی موج بیداری اسلامی است و در آن بیش از سه دهه پیش چنین موجی به ساحل نجات رسیده است هم اکنون نیز الهام بخش و امیدآفرین برای این کشورهاست.


همه تلاش دشمن

دشمنان نظام اسلامی در طول بیش از سه دهه گذشته انواعی از دشمنی را در پیش گرفته و تلاش کردند تا ملت ایران را به زانو در آورند. جنگ تحمیلی و کودتاهای مختلف و فتنه‌انگیزی‌های مکرر و ... تنها مواردی از این تلاش‌های دشمن بوده است. اما در شرایط کنونی دشمن تلاش خویش را بر دو هدف متمرکز کرده‌ که این دو هدف دشمن عبارتند از: 1. خسته کردن مردم ایران و 2. سست کردن اراده مسوولان. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان این اهداف دشمن خاطر نشان ساخته‌اند: «امروز جبهه‌ى مقابل ما - که سردمدار آن جبهه هم آمریکا و صهیونیستهایند - به تمام طرقى که میتوانسته است متوسل و متشبث بشود، متشبث شده؛ از تمام راه‌ها که میتوانسته براى مقابله‌ى با ملت ایران بهره‌گیرى کند، بهره‌گیرى کرده است، براى اینکه بتواند این دو عامل، یعنى عامل تقویت کننده‌ى نظام، و عامل ایستادگى مردم در صحنه را تضعیف کند و از بین ببرد. خودشان هم همین را تصریح میکنند؛ میگویند این تحریمهائى که ما بر علیه ایران تصویب و اجرا میکنیم - و با عناد کامل دنبال میکنند - براى این است که مردم را خسته کنیم، مردم از صحنه خارج شوند، مردم به نظام اسلامى پشت کنند. یا این کار صورت بگیرد، یا در اراده‌ى مسئولین رخنه به وجود بیاید؛ مسئولین در محاسباتِ خودشان تجدیدنظر کنند. تعبیر آنها این است: میگویند میخواهیم مسئولین جمهورى اسلامى احساس کنند که هزینه‌ى تصمیم‌گیرى‌هاى آنها بالاست. این یعنى رخنه ایجاد کردن در اراده‌ى مسئولین کشور. با همه‌ى توانشان، با همه‌ى ترفندهائى که بلدند، دارند این دو کار را دنبال میکنند. یا در مردم ایجاد تردید کنند و مردم را از نظام جدا کنند، یا در مسئولین ایجاد تردید کنند و مسئولین را وادار کنند که در تصمیمهاى خودشان تجدیدنظر کنند. اشتباه کردند؛ هیچکدام را نمیتوانند انجام دهند.» در چنین فضایی مسؤولیت اصلی همه علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی آن است که در برابر این برنامه‌های دشمن ایستادگی کنند و بکوشند تا دشمن را در این برنامه نیز ناامید سازند.

فارس

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *