جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حضور فعال تعاونی ها در کارآفرینی

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 458391
در دو ماهه مهر و آبان در مجموع ۵۷۶ تعاونی جدید در کشور تشکیل شده و این تعاونی ها در مجموع حدود ۸ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،حمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار چندی پیش بیان کرده بود: در حال حاضر۱۰۰هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و پنج درصد تولید ناخالص ملی را این بخش برعهده دارد که با این حساب متوسط اشتغال زایی هر تعاونی ۱۶ شغل است.

همچنین در دومین همایش راهکارهای توسعه صادرات تعاونی‌ها نیز بیان کرده بود:یکی از برنامه‌های ما این است که با ارائه وام‌های ارزان ۱۰۰ میلیونی به ۶۰ تعاونی حدود ۶۰ میلیون شغل ایجاد کنیم که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور برای تشکیل تعاونی‌های مشترک، حضور در فضای مجازی، از ظرفیت‌های بخش استفاده کرده و در بخش توسعه صادراتی پیشرفت‌های چشم‌گیری حاصل شود.

اکنون اظهارات معاون آقای وزیر به زبان آمار تأیید کننده متوسط اشتغال ۱۶نفری در تعاونی‌ها است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در آبان ماه سال ۱۳۹۴ ، تعداد ۳۰۰ تعاونی به منظور انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و به ثبت رسیده اند.

تعداد اعضاء تعاونی‌ها ۴۹۴۰ نفر و تعداد فرصت شغلی ۴۰۳۱ نفر و سرمایه اولیه حدود ۴۰ میلیارد ریال است. متوسط تعداد اعضاء و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی‌ها به ترتیب ۱۶ و ۱۳ نفر است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نیز حاکی از آن است، بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده مربوط به استان‌های فارس و خراسان رضوی با تعداد ۴۳ و ۳۴ تعاونی است . همچنین، در استان قم در این ماه هیچ تعاونی به ثبت نرسیده است.بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده به ترتیب در فعالیت‌های "کشاورزی" و "صنعت" با ۹۵ و ۷۸ واحد است.

تعاونی‌های " مستغلات اجاره و فعالیت های کسب و کار " با ۱۴۶۱ ، "صنعت" با ۱۲۶۸ و " کشاورزی" با ۸۸۹ نفر دارای بیشترین اعضا هستند. همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های "صنعت" و "کشاورزی" با ۱۵۲۹ و ۹۲۹ نفر است.

به گزارش تسنیم، آمار توسعه تعاونی‌ها در آبان ماه در حالی است که مطابق آمار مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر ماه سال جاری حدود ۲۷۶ تعاونی و ۱ اتحادیه تشکیل و حدود ۳۹۵۸ فرصت شغلی ایجاد شد که متوسط تعداد اعضاء و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی ها به ترتیب ۱۵ و ۱۴ نفربود.

بر این اساس در دو ماهه مهر و آبان در مجموع ۵۷۶ تعاونی جدید در کشور تشکیل شده و این تعاونی ها در مجموع ۷۹۸۹ فرصد شغلی را ایجاد کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *