جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۶

در مذاکرات به توافقات خوبی رسیده‌ایم/درخواست پوتین‌از ایران

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 386599
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حتی برنامه‌ریزی برای ادامه شرایط تحریم و یا شرایط دشوارتر را داریم و سیاست‌های خوبی اتخاذ شده است.
در مذاکرات به توافقات خوبی رسیده‌ایم/درخواست پوتین‌از ایران
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حتی برنامه‌ریزی برای ادامه شرایط تحریم و یا شرایط دشوارتر را داریم و سیاست‌های خوبی اتخاذ شده است. نسخه قابل چاپ به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه یقینا در این‌گونه مجالس سخنان صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بسیار مفیدتر و راه گشاتر است، گفت: یک سالی از حماسه مردم در خرداد ۹۲ می‌گذرد و دولت تلاش جدی در این مدت کوتاه در اعتماد به نظرات کارشناسان و نخبگان داشته تا نظام مدیریت در مسیر عقلی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ما در بخش خارجی و هم بخش اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیازمند اعمال سیاست‌های دقیق در تعامل با نهاد‌های مدنی بودیم که این‌گونه شده است، گفت: امروز آرامش خوبی در بخش‌های مختلف حاکم شده و این امید را در همه حوزه‌ها و جلسات مختلف می‌بینیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این اعتبار و امید نتیجه اعتماد مردم به دولت و سیاست‌گذاران در دولت است که احساس می‌کنند این مدیران قادرند در این مقطع سخت کشور را از شرایط عبور دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهمترین سرمایه، سرمایه اجتماعی است، اظهار داشت: با تدوین سیاست‌های درست شاهد ثبات در نرخ ارز هستیم و بی‌ثباتی گذشته را نداریم.

وی در ادامه گفت: در گذشته اگر مسئولی می‌گفت که نرخ ارز پایین می‌آید مردم بر عکس آن فکر می‌کردند و می‌گفتند بالا می‌رود، اما امروز مردم به سیاست‌گذاران خود اعتماد دارند.

جهانگیری تصریح کرد: حتی یک بار هم از سوی رئیس‌جمهور و یا من به مسئولی دستور داده نشد که به مردم آمار امیدبخش دهید. گفتم فقط آمار درست و صحیح دهید و این دولت، دولت راستگویان است و باید صداقت اصل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما برنامه‌ریزی برای ادامه شرایط تحریم و یا شرایط دشوارتر را داریم و سیاست‌های خوبی را اتخاد کرده‌ایم، تصریح کرد: از روز اول آغاز به کار دولت، تعامل مثبت و سازنده با دنیا را پیش گرفتیم. علیرغم اینکه ما مصمم هستیم، اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، اما الحمدالله در حال رسیدن به توافقات خوبی هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، گفت: با کشورها به توافقات خوبی رسیده‌ایم و مطمئن هستیم دوستان مذاکره‌کننده در تعامل با طرف‌های‌مان هم از مواضع به حق ملت دفاع خواهند کرد و آنها را به اثبات خواهند رساند و هم تحریم‌های ظالمانه را برطرف خواهند کرد و بستر مناسبی برای فعالان اقتصادی فراهم خواهند کرد.

جهانگیری با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به قزاقستان، اظهار داشت: آقای پوتین و روس‌ها به شدت علاقمند به همکاری اقتصادی با ایران هستند و درخواست کرده‌اند فعالان ایرانی در بازار روسیه فعال شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در این سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به دکتر روحانی گفت که شرکت‌های شما این قدر بدهی دارد که رئیس‌جمهور محترم به ایشان گفتند که خوشحال می‌شدم بگویید این قدر بدهی دارید. شما پروژه‌های‌ خود را به فعالان ما دهید تا از این طریق بدهی شما پرداخت شود و رئیس‌جمهور ترکمنستان گفته بود که شرکت‌های ایرانی از موفق‌ترین و فعال‌ترین در ترکمنستان هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت مشوق‌ها و تسهیلات لازم را برای صادرات فراهم کند، گفت: مردم قطعا شرایط دولت را درک می‌کنند، این دولت در ۲ و ۳ سال قبل با ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه با قیمت جهانی ۱۲۰-۱۳۰ دلار بودجه خود را تقویت می‌کردند، اما دولت امروز یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و از این یک میلیون بشکه براساس قوانینی که باید اصلاح شود حدود ۵۰ درصد به حساب صندوق توسعه و جاهای دیگر می‌رود و تنها ۵۰ درصد آن به دولت می‌رسد و ما با ۵۰۰ بشکه نفت در واقع دولت را اداره می‌کنیم اما ما به لطف خدا و توانمندی‌های مسئولان و دانشمندان خود اطمینان داریم.

جهانگیری ادامه داد: ما در حوزه صادرات آنچه را که بشود و اجازه داشته باشیم در جهت تسهیل مقررات قوانینی را وضع خواهیم کرد. به عنوان مثال بنده که به گمرک رفتم با مشکلات آنها آشنا شدم و امروز در حوزه واردات ۲۶ روز به ۳ روز و در حوزه صادرات از ۷ روز به یک روز رسیده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور به لایحه خروج از تورم اشاره و با اظهار امیدواری از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از مصوبات که در اختیار دولت بود را تصویب و ابلاغ کردیم و امیدواریم مواردی که نیاز به تصویب مجلس دارد نیز با همت نمایندگان مجلس به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: یک مجموعه توافقی در دولت انجام گرفته که البته عنوان مصوبه دولت ابلاغ نکردیم اما بنده آن را ابلاغ کردم و البته از اجرای آن جزء اختیارات دستگاه مربوطه است و ما این کارها را در جهت تسهیل در روند کار انجام داده‌ایم. ما از بانک مرکزی نیز خواسته‌ایم که وظایف خود را به درستی انجام دهد. از وزیر اقتصاد خواسته‌ایم که ماه به ماه راجع به پیشرفت این مصوبات به ما گزارشی بدهند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی دولت منطبق با واقعیت است گفت: من به برخی از دوستان که در این آمار تردید دارند عرض می‌کنم که امسال در ۶ ماهه اول ۷ درصد برق مصرفی‌مان نسبت به سال گذشته رشد داشته و در بخش صنعت نیز میزان عرضه گاز ۱۴.۷ رشد داشته است و این اتفاق یعنی تولید بیشتر.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حوزه خودرو حدود ۸۰ درصد رشد تولید داشته‌ایم، در پتروشیمی ۸ درصد، در فولاد خام ۱۲ درصد و در لوازم خانگی ۲۶ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم و نتیجه این تولیدات همان صادرات غیرنفتی است که در ۶ ماهه اول ما را به ۲۰ درصد رشد رسانده است که البته از نظر وزنی ارزش آن بیش از اینهاست.

وی حضور و فعالیت بخش خصوصی در حوزه صادرات را از ملزومات پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی باید مدار توسعه کشور باشد و یکی از جهت‌گیری‌های اصلی در بسته خروج از رکود موضوع صادرات غیرنفتی است که نیازمند حضور فعال بخش خصوصی هستیم که البته این جهت‌گیری‌ها در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک بند مهم از ۲۴ بند آمده تلقی می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های اصلی ما به عنوان نیاز امروز و فردای کشور توسعه صادرات غیرنفتی است، گفت: عملکرد ۶ ماهه اول نشان می‌دهد که در بخش کالا و خدمات حدود ۲۸ میلیارد دلار صادرات و در بخش واردات حدود ۲۶ میلیارد دلار انجام گرفته که در این بین واردات ما ۳۰ درصد رشد داشته و این آمارها در شرایط تحریم‌های ظالمانه رخ داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حضرات دولت راستگویان شب دراز است...
دولت راستگویان ............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
شکوفه
دولت راستگویان! که هر کدومشون یه چیز میگن.یکی میگه توپ تو زمین اونهاست! یکی میگه اونها مشکل روانی تحریم رو حل کنند!یکی میگه به توافقات خوبی رسیدیم!!!!! گفتن جامعه چندصدائی ولی دولت چندصدائی رو نشنیده بودیم!
نیمــــآ
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانگیری، ای کاش کمی هم از ضعف های دولت میگفتی تا باور کردن تعریف و تمجیدت از دولت کار ساده تری باشد. الله اعلم...
احمدخواجوند
اين دولت چندآشپز دارد.هركدام براي خود سخني ميگويند وهركدام باهم تناقض دارند
مصطفی
"در ۶ ماهه اول ۷ درصد برق مصرفی‌مان نسبت به سال گذشته رشد داشته"
آقا جان این یعنی مصرف بیشتر نه تولید بیشتر