جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

جبهه گیری رسانه ای در مقابل لایحه حمایت از خانواده

سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب: 131203
روزنامه های اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي را مجلس مردان می نامند و از طرفی زنان نماینده مجلس را نماینده جامعه زنان نمی دانند این نوع نگرش جنسیتی تاثیر زیادی بر نوع انتقادات آنها و روشن کردن علل رویه خبری شان دارد درحالی که کارشناسان معتقدند این گونه نگاه جزمی به مسائل زنان، هرگز راه گشا نخواهد بود.
جبهه گیری رسانه ای در مقابل لایحه حمایت از خانواده


به گزارش سرویس زنان جهان؛ شواهد حاکی از آنست که از زمان ورود لایحه حمایت از خانواده به صحن علنی مجلس ، فارغ از توضیحات مکرر مطرح کنندگان لایحه و کارشناسان حوزه زنان برخی فمنیست ها و همچنین برخی زنان فعال گروههای سیاسی با همراهی روزنامه های اصلاح طلب به سیاه نمایی و غوغا سالاری علیه این لایحه پرداختند.

از آغاز هفته فعالیت برخی سایت های خبری و جراید همزمان با بررسي لايحه خانواده در مجلس شروع شده است و متاسفانه این رسانه های خبری به جای ارائه پیشنهاد اصلاحی برای بند های لایحه حمایت از خانواده با ایجاد جنجال سیاسی سعی در تحریک حساسيت جامعه زنان برای مخالفت علیه کلیت این لایحه را دارند.

غرض ورزی این فعالان به جایی رسیده که حتی افرادی را که با کلیت لایحه موافق اند و فقط بر برخی از بند های لایحه نقد دارند در صف مخالفان قرار داده و با تیترهای مغرضانه و منفی سعی در تشویش اذهان عمومی را دارند.

به طور مثال؛ به تحریف سخنان عشرت شايق، نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي پرداخته و وی را مخالف این لایحه معرفی کرده اند در حالی که وی در مورد لایحه معتقد است كه اين لايحه سياسي شده است زیرا اصلاح طلبان از رد كنوانسيون تبعيض علیه زنان در مجلس ششم ناراحت هستند و سعی در زیر سوال بردن لايحه حمايت از خانواده دارند و اين جريان را سياسي كردند. در حالي كه اين لايحه كارشناسي شده و مي‌تواند تضمين كننده بقاي خانواده باشد.

شایق در حمايت از لایحه خانواده می گوید: این لايحه قوي و ماندگار است.

وی در مورد ماده 23 می گوید: من با كليت اين لايحه موافقم ولي بايد بگويم كه ماده 23 مي‌گويد اختيار همسر دائم بعدي منوط به اجازه دادگاه است که من نقد دارم زیرا عدالت مفهومي عام است و چگونه مي‌توان مشخص كرد كه اين مرد كه زن دوم گرفته عدالت را برقرار كرده است. عدالت در تفريح؟ عدالت در سرگرمي؟ دادگاه طبق چه معياري مي‌تواند تعيين كند كه اين مرد عدالت را مي‌تواند برقرار كند؟ در جنجال‌هاي سياسي حق و ناحق مخلوط مي‌شود اما نبايد اين مسئله را فراموش كرد كه دادگاه نمي‌تواند در اين مورد قضاوت كند.

نظر یکی از زنان اصلاح طلب در مورد لایحه
شهين دخت مولاوردي ،دبير كل جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان یکی از زنان اصلاح طلب در مورد این لایحه می گوید: مخالف لايحه نيستم ولي مخالف مواردي هستم كه دولت به لايحه‌ قوه‌قضائيه در مورد حمايت خانواده اضافه كرده است.شخصا معتقدم لايحه‌اي كه قوه‌قضائيه تنظيم كرده بود به‌طور كلي آيين دادرسي خانوده بوده و موجب می شود مقررات شكلي مربوط به دعاوي خانوادگي در يك مجموعه منسجم و يكپارچه جمع آوري شود.

وی با انتقاد از ماده 23 لایحه حمایت از خانواده در ادامه می گوید: يكي از خبرهاي خوبي كه از مجلس به ما رسيد اين بود كه كميسيون حقوق قضايي مستشار قضايي زن را براي دادگاه‌ها به تصويب رسانده يعني از اين به بعد در دادگاه‌هاي خانواده يكي از سه قاضي بايد زن باشد كه حق راي دارد.

زنان مجلس با لایحه حمایت از خانواده موافقند
لاله افتخاری در مورد رویکرد فراکسیون زنان مجلس به تغییرات لایحه حمایت از خانواده گفت: اکثریت زنان فراکسیون زنان با این لایحه موافقند. تصویب این لایحه ضرورت دارد زیرا نیاز جامعه است چرا که خلا هایی در این زمینه در جامعه وجود دارد و قوانین ما مربوط به چند دهه قبل و پیش از انقلاب است و در رسیدگی به دعاوی خانوادگی نیز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

افتخاری تصریح کرد: ما در مجلس هفتم هم به دادگاه خانواده مراجعه و با طرفین دعاوی صحبت کردیم. اطاله دادرسی، مشکلات ملاقات مادران با فرزندان در زمانی که اختلاف با همسر دارند از بیشترین مسائلی بود که احساس کردیم تصویب چنین لایحه ای نیاز است و می تواند برای زنان ما گره گشا باشد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در واکنش به اعتراض فعالان حقوق زن به لایحه حمایت از خانواده گفت: ما نباید آنچه را که مجامع بین المللی می خواهند بگوییم زیرا بر اساس حکم خدا و شرع مقدس هیچ شرطی مبنی بر الزام رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد نیامده است.

لاله افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پیش بینی برخی معترضان لایحه خانواده مبنی بر حذف 10 شرط ازدواج مجدد توسط شورای نگهبان گفت: در شرع مقدس شروطی برای ازدواج مجدد مردان نیامده و به طور قطع نمایندگان متعهد و مسلمان مجلس که بسیاری از آنها از علما و آگاه به دین هستند این شروط را قبل از اینکه لایحه به شورای نگهبان ارسال شود حذف می کنند.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقد بودند گنجاندن ماده هایی به این لایحه در دولت و مجلس که به شکل ماهوی به ازدواج مجدد، موقت و مهریه پرداخته اند، این قانون را از هدف اولیه که اصلاح آیین دادرسی بوده دور و تصویب آن را نیز طولانی کرده است گفت: این لایحه سنگین بود به همین دلیل هم بررسی آن طولانی شد.

مدافعان حقوق زنان که به مجلس آمده اند حتی لایحه را ندیده اند
وی ادامه داد: خانمهایی که به نمایندگی از زنان به مجلس آمده بودند تا از حقوق آنها در این لایحه دفاع کنند حتی این لایحه را ندیده بودند. ما لایحه را برای مطالعه به آنها دادیم. اسمش این بود که این زنان به نمایندگی از بقیه آمدند ولی اطلاعی از لایحه نداشتند.

لایحه حمایت از خانواده؛ لایحه حمایت از حقوق زنان
زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مخالفان لایحه می گوید: برخی افراد با سیاه نمایی علیه نظام در عرصه بین الملل قصد دارند محافل خارجی را علیه نظام تحریک کنند. گروهی از افراد غیر مطلع و بعضا مطلع با مقاصد خاص سیاسی با مشوش کردن افکار عمومی سعی دارند لایحه را به نام لایحه چند همسری مطرح کنند که این نشان از اوج بی انصافی آنها و همچنین عدم توجه این افراد به تاثیرات مثبت این لایحه دارد.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس گفت: به تصور این افراد در صورتی که قانون جامعی چون، لایحه حمایت از خانواده وجود نداشته باشد نظام مجبور است با فشار های بین المللی به سوی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان برود اما با تدوین این گونه قوانین مترقی(لایحه حمایت از خانواده) نظام اسلامی می تواند در مجامع بین المللی بر اساس قوانین داخلی کشور به دفاع از حقوق زنان بپردازد.

با حذف ماده 23 از لایحه حمایت از خانواده کشور شاهد هرج و مرج می شود
الهیان اظهار داشت: افرادی که این لایحه را لایحه چند همسری نامیده اند از محتوای این لایحه مطلع نیستند و نگاه کارشناسی به موضوع ندارند .در صورت حذف ماده 23 نوعی هرج و مرج در ازدواج مجدد و نیز بالارفتن آمار طلاق ناشی از عدم شفافیت را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

در حالی که روزنامه های اصلاح طلب اصرار بروجود مالیات بر مهریه در لایحه حمایت از خانواده دارند. الهیان در مورد لحاظ شدن بحث مهریه در لایحه حمایت از خانواده می گوید: مساله مهریه بسیار مهم است زیرا موضوعی است که خانواده ها با آن درگیر هستند و درجامعه شاهد رشد فزاینده مهریه های نامتعارف هستیم به طوری که ازدواج را تبدیل به یک معامله کرده است و معیار قرار گرفتن مسائل مادی در ازدواج، آفتی برای خانواده هاست که در لایحه این مساله لحاظ شده است به طوری که رئیس قوه قضائیه سه سال یکبار مهریه متعارف را اعلام می کند و ملاک همان مهریه متعارف است و نیز دولت از طریق دستگاهها و رسانه های عمومی باید به ترویج فرهنگ ازدواج و رعایت مهریه متعارف بپردازد.

وی در مورد مالیات بر مهریه گفت: مالیات بر مهریه از لایحه حذف شده است و به جای آن مهریه متعارف لحاظ شده است تا بتوان از رشد مهریه های نامتعارف جلوگیری کرد.

کارشناسان تنظیم کننده این لایحه را در کاهش مشکلات زنان موثر می دانند و برخی از موارد این لایحه الزامی شدن حضور قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده ؛ الزام وجود مراکز مشاوره خانواده در دادگاه خانواده،در صورت عدم توانایی مالی دادگاه وکیل معاضدتی به فرد می دهد ،اقامه دعوا در محل زندگی زن و کنترل بر رشد فزاینده مهریه ،ثبت هویت فرزندان ناشی از عقد موقت و ... است.

در حالی که جامعه با مشکلات متعددی از قبیل ازدواج پنهانی مردان بدون اطلاع همسر اول ؛ و حتی اغفال همسر اول برای از دواج مجدد و وضعیت نابسامان فرزندان ناشی از ازدواج موقت و بالا رفتن طلاق ناشی از مادی شدن معیارهای زندگی مواجه است.
برخی افراد سعی دارند به جای ارائه پیشنهاد برای اصلاح و کیفیت بخشی به لایحه حمایت از خانواده کل لایحه را زیر سوال برند.

برخی منتقدین لایحه معتقدند برخی مواد مثل ماده 23 دارای ابهاماتی است که قانون آن را روشن نکرده و لازم است این ابهامات در لایحه به بهترین شکل بر طرف شود تا ضمانت اجرایی قانونی مناسبی برای استیفای حقوق خانواده فراهم شود.

روزنامه های اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي را مجلس مردان می نامند و از طرفی زنان نماینده مجلس را نماینده جامعه زنان نمی دانند این در حالیست که نماینده های مجلس مکرر گفته اند که نماینده همه مردم ایران هستند که شامل عموم جامعه می شود لذا این نوع نگرش جنسیتی تاثیر زیادی بر نوع انتقادات این روزنامه ها و روشن کردن علل رویه خبری آنها دارد.

در عین حال کارشناسان معتقدند اینگونه نگاه جزمی داشتن به مسائل زنان هرگز راه گشا نخواهد بود و لازم است نوعی اعتدال در نگاه وجود داشته باشد و به دور از جنجالهای سیاسی و غرض ورزی مشکلات زنان مورد بررسی قرار گیرد موضوعی که به دلیل برخی حرکتهای غیر منطقی زمینه کند شدن حرکت اصلاحی قوانین را به نفع زنان فراهم کرده است. 

طولانی شدن روند تصویب لایحه حمایت از خانواده در خانه ملت بر اثر این جار و جنجالها البته به نفع زنان جامعه نخواهد بود و این را هر ذهن بیدار و دلسوزی در می یابد. موضوعی که برخی فغالان حوزه زنان چندان توجهی به آن ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چند درصد از زنان جامعه بيمارند يا در زندان بسر مي برندويا نابارورند كه مجلس به فكر راه حلي براي رفع مشكل مردان آنان است؟ مگر كم بودند تاكنون زناني كه سالها در كنار هوو و فرزندان هوو زندگي كرده اند فقط به خاطر نازا بودن؟ چرا مجلس به فكر زناني كه مردان معتاد ، بيكار و بيمار دارند نيست زناني كه هم عصاكش كوري مردانند هم كار ميكنند هم مادرند و هم به واقع پدر.
آيا حمايت از خانواده يعني حمايت از مردان بالهوس و بيمار؟؟!!!