جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۶

تعیین کارمزد برای تراکنش‌ها و انحراف افکار عمومی از تخلفات

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 381602
چند وقتیست بانکها با توسل به اهرمهایی نظیر تعیین کارمزد برای تراکنشهای بانکی از طریق دستگاههای پوز (POS) در صدد مشغول کردن ذهن جامعه و مسوولان و انحراف افکار عمومی از مسایل جدی و تخلفات سنگین بانکی از جمله "بنگاهداری بانکی" هستند.
تعیین کارمزد برای تراکنش‌ها و انحراف افکار عمومی از تخلفات
سرویس اقتصادی جهان نيوز - در حالی‌که در یکسال گذشته بانکها بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد تومان خلق پول و اعتبار کرده اند و به نوعی گوی سبقت را از دولت و بانک مرکزی در چاپ پول و اسکناس ربوده اند، چند وقتیست با توسل به اهرمهایی نظیر تعیین کارمزد برای تراکنشهای بانکی از طریق دستگاههای پوز (POS) در صدد مشغول کردن ذهن جامعه و مسوولان و انحراف افکار عمومی از مسایل جدی و تخلفات سنگین بانکی از جمله "بنگاهداری بانکی" هستند.

طبق آمار رسمی بانک مرکزی طی یکسال گذشته و در دولت یازدهم - که یکی از جدی ترین ایرادات خود را به دولت گذشته افزایش نقدینگی می داند- ضریب فزاینده از ۵/۱ به ۵/۵ افزایش یافته است؛ این بدان معناست که با توجه به پایه پولی موجود، بانکها به میزان ۱۲۷ هزار میلیارد تومان پول خلق کرده و در قالب تسهیلات و خرید تجهیزات و ... به جامعه تزریق کرده اند!

یکی از بهانه های تعیین کارمزد برای تراکنشهای بانکی، نوسازی دستگاههای پایانه فروش و ... است؛ در حال حاضر حدود ۳۵۰۰۰ پوز در کشور وجود دارد که با احتساب نوسازی تمام پوزهای موجود (بازای هر پوز ۵۰۰ هزار تومان) در نهایت مبلغ مزبور ۱۷ میلیارد تومان براورد می شود؛ این در حالیست که قرار است بازای هر تراکنش مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان باشد.

مبلغ فوق با احتساب تعداد تراکنشهای بالای پایانه های فروش مبلغ قابل ملاحظه ای خواهد بود که جای تامل بیشتری را در این خصوص دارد.

آنچه در دنیا برای کارمزد تراکنشهای بانکی اعمال می شود بسیار ناچیز و در حد ارائه خدمات و نگهداری سیستم است که در ایران این رقم در حدود ۱ تا ۲ تومان بازای هر تراکنش براورد می شود.

به نظر می رسد بانکها به جای ایجاد جوّهای کاذب و آدرس غلط دادن در سیستم بانکی باید به صورت جدی به فکر تغییرات بنیادی در نحوه واسطه گری علمی مالی باشند.

گزارش کوتاه صوتی در خصوص ابهامات تعیین کارمزد و مقاومتهای مردمی در این باره را بشنوید:

منبع:مسیرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حاجی
سلام اصل خبر قابل قبول است، لیکن برای ارتقاء اعتبار این رسانه وزین لطفا آمار را مجدد بررسی و اصلاح فرمایید. امضا محفوظ بماند
آمار مربوط به تعداد دستگاه پوز حداقل 50 یرابر بیشتر از این تعداد است آمار نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار دستگاه است که در صورت جایگزینی حداقل 20 درصد آنها با دستگاههای نو و هریک به قیمت 500 هزار تومان، هزینه مستقیم معادل 180 میلیارد تومان خواهد داشت،
باشه حاجی بین خودمون میمونه لطف کردی گفتی
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
آقا ما قبل از صدور کارت بانکی ، کل حقوق رو همون اول ماه از بانک برداشت میکردیم.
ولی الان این اتفاق طی ماه میافته
میخوام بگم وجود میلیاردها تومن پولی که تو حسابهای جاری بانکها میمونه،بهره اش و کارمزدش،جوابگوی هزینه تعمیرونگهداری وسرویس و...نیست که حالا میگن باید از صاحبان کارت خوانها پول بگیرن و...دوباره مردم رو به جون همدیگه بندازن؟؟؟؟؟هیشکی تو این مملکت به کارها نظارت نباید بکنه تا سروصدا دربیاد؟؟؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
سلام
من یک کاسب هستم .
نکته قابل تامل اینکه خود بانک التماس میکردن که ما دستگاه کارت خوان انها را بذاریم .حالا قرار کارمزد بگیرن .
ما روزی حداقل 100مورد تراکنش داریم .
(از 200تک تومانی بگیر تا نهایت 40،50تومن)با یه حساب سرانگشتی حداقل سالی 7میلیون تومن کارمزد بدیم .در حالی که این دستگاه ها هیچ مزایایی برای ما نداره پول ما راهم تازه 24ساعت بعد میدن .بعد ما باید بریم بانک تا پول را از حساب برداریم
کجایی این بانکداری اسلامی ؟
بانک ها این همه درامد دارن ولی ......
رضا
نتیجه این کار مهمه، نتیجه این کار میشه جمع شدن دستگاه های کارت خوان از روی پیشخوان مغازه ها و طلب کردن پول نقد از مشتریان توسط مغازه داران که یکی از هزینه های استهلاک اسکناسه، هزینه چاپ اسکناس رو چه کسی میده؟
مردم!
سود رو چه کسی می بره؟
بانکها!
بانکها هم از توبره میخورن هم از آخور.
فروشنده
من به عنوان فروشنده خدمتی دریافت نمیکنم که کارمزدش را بپردازم. خدمت را کسی دریافت میکند که بجای حمل پول نقد و تحویل اسکناس به فروشنده از کارت بانکی متعلق به خودش استفاده میکند . مسئولین چرا همیشه مسائل را معکوس جلوه میدهند و توپ را در زمین گروه اقلیت ذینفع می اندازند؟فروشنده از پول نقد بدش نمی آید و آیا تا بحال شده برای خرید بروید و پول نقد بدهید و فروشنده پول را پس بزند و پیشنهاد کندکه کارت بکشید ؟

دوما : من با استفاده از دستگاه پز سپرده در بانک میگذارم ومنافعش نصیب بانک میشود حال باید دستمزد هم بپردازیم برای پولی که دربانک میگذاریم و گناهمان این است که از حجم مراجعه به بانک و کاغذبازی هاو مشغله کارمند بانک و ترافیک و مشکلات حمل پول نقد توسط مشتری کاسته ایم !
این است مشتری مداری و نتیجه تبلیغات شبانه روزی استفاده از خدمات دولت الکترونیک!