جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نگرانی ایران از تخریب میراث‎ جهانی‎ سوریه

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 423902
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌های جداگانه به دبیر کل یونسکو و دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی نسبت به آسیب دیدن میراث جهانی در "پالمیرا"ی سوریه ابراز نگرانی کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسناف مسعود سلطانی‌فر با ارسال دو نامه جداگانه به ایرینا بوکووا، مدیر کل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد(یونسکو) و ایاد امین مدنی دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) نگرانی عمیق خود را نسبت به آسیب دیدن میراث جهانی در شهر "پالمیرا" (تدمیر) سوریه اعلام کرد و از این سازمان‌ها خواست تمام تلاش خود را در جهت حفاظت و حراست از این شهر باستانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده به کار ببندند.

وی در این نامه‌ها همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیرمنقول کشورهای عراق و سوریه را اعلام و تاکید کرد: خشونت‌های اخیر که از نسل کشی بشریت به نسل کشی فرهنگی شدت یافته است در حال تخریب میراث کشورهای عراق و سوریه است، میراثی که در واقع متعلق به کلیه ملت‌ها، اعصار و باورها است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نامه‌ها ضمن تاکید بر مسئولیت ایران نسبت به حفاظت از این میراث ارزشمند بشری اظهار امیدواری کرده است که با حمایت نهادها و سازمان‌های بین المللی، میراث فرهنگی جهانی در معرض خطر در کشور سوریه حفظ و احیا شود.

وی با اظهار نگرانی و اندوه قلبی نسبت به اقدامات خشونت آمیز گروه های افراطی در سوریه، نگرانی عمیق خود را نسبت به تخریب احتمالی میراث فرهنگی و تاریخی شهر باستانی پالمیرا اعلام کرده است.

گروه داعش در ماههای گذشته نیز ویدیوهایی منتشر کرد که نشان می‌داد افراد وابسته به این گروه در حال تخریب میراث فرهنگی و آثار باستانی موجود در موزه موصل عراق و شهر نمرود هستند.

سلطانی فر در این نامه تاکید کرده است: آنچه در عراق و سوریه امروز رخ می‌دهد، نسل‌کشی و تخریب آثار و میراث فرهنگی است که گروهی افراطی متاسفانه به نام حکومت اسلامی آن را انجام می‌دهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دشمنی داعش با آثار تاریخی این بار نیز خود را در تخریب آثار باستانی گرانبهای پالمیرا نشان داده است. تروریست‌ها در حال حاضر در حال تخریب آثار باستانی هستند و با پتک و خمپاره به جان میراث گرانبهای بشری پرداخته‌اند.

شهر باستانی - تاریخی چند هزار ساله "پالمیرا" یا "تدمر" پایتخت پادشاهی به همین نام است که همزمان با امپراتوری رم باستان وجود داشت. هم اکنون در این شهر تاریخی علاوه بر وجود بناهای تاریخی، تعداد زیادی از آثار باستانی در موزه های این منطقه جای داده شده‌اند.

شهر تاریخی "پالمیرا" در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است و تا چهار سال قبل و پیش از بحران سوریه، میزبان شمار زیادی از گردشگران خارجی بود. این شهر تاریخی در ۲۱۵ کیلومتری شمال شرقی دمشق قرار دارد.

"پالمیرا" در گذشته یکی از شهرهای بسیار مهم در مرکز سوریه بوده‌ است. منطقه باستانی شهر "پالمیرا" از سوی یونسکو به عنوان "ایستاده بر چهارراه چند تمدن" توصیف می‌شود.