جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

سلطان فیلترینگ جهان كدام كشور است؟

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 263603
«اینجا اینترنت فیلتر ندارد!» این جمله وسوسه انگیز یك دروغ بزرگ است كه در هر جای دنیا بشنوید، نباید باور كنید؛ حتی در كشورهایی كه مدعی دموكراسی و آزادی رسانه ها هستند. فیلترینگ و نظارت بر اینترنت یك قاعده جهانی است كه كم و بیش در هر كشوری رعایت می شود. از كانادا و فرانسه گرفته تا امارات و چین و هند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، درست به موازات افزایش دسترسی كاربران دنیا به اینترنت، قوانین نظارتی هم سفت و سخت تر می شوند تا محتوای برخط سایت ها را كنترل كنند. كنترلی كه البته در بعضی از كشورها به فیلترینگ سایت های خلاف اخلاق یا كلاهبرداری محدود می شود و در بعضی دیگر وارد حریم شخصی كاربران شده و هر كلیك آنها را در پرونده شان ثبت می كند.
 
سلطان تحریم ها
 
در حال حاضر شاید بتوان گفت كه هیچ كشوری به اندازه چین برای وضع قوانین سختگیرانه در فضای وب عجله نشان نمی دهد. چینی ها در سه سال اخیر مدام دسترسی كاربران به اینترنت را محدودتر و نظارت بر اطلاعات شخصی را بیشتر كرده اند. این كشور بیشترین كاربران اینترنت را در جهان دارد و هر روز 513 میلیون نفر در چین وارد فضای مجازی می شوند كه گشت و گذارشان را در اینترنت به جای گوگل از "بایدو" شروع می‌كنند. بایدو موتور جستجوی چینی است كه این روزها با محدودیت های گاه و بی گاه كاربران در دسترسی به گوگل بیش از همیشه مورد استفاده قرار می گیرد و در سایت های رتبه بندی در صدر فهرست پربیننده ترین سایت های چین قرار گرفته است.
 
مقامات چینی از سال 2009 شمشیرشان را برای مقابله با كاربران در فضای مجازی بیرون كشیدند و در اولین قدم، برای ثبت سایت های شخصی كاربران سنگ اندازی كردند. آنها از كاربران نه فقط اطلاعات دقیق شخصی و عكس پرسنلی را مطالبه می كردند بلكه مالك هر سایت باید یك مجوز تجاری ارائه می كرد تا می توانست نام دامنه چینی خود را ثبت كنند. نتیجه این سختگیری، مسدود شدن نزدیك به 130 هزار سایت در سال 2010 بود كه مدرك تجاری یا دولتی نداشتند.
 
حالا مقامات چینی حلقه را از این هم تنگ تر كرده اند تا كابران اینترنت را با قوانین سختگیرانه تری كنترل كنند؛ ساخت وبلاگ تنها با اسناد و مدارك هویتی! كاربران چینی از این به بعد حتی برای ساخت یك وبلاگ رایگان در سایت های سرویس دهنده، باید مدارك شناسایی ارائه و هویت واقعی خود را روشن كنند؛ اقدامی كه دولت چین آن را نظارتی موثر برای پیشگیری از اغتشاش در فضای وب و حفظ اطلاعات شخصی می داند اما كاربران چینی را نگران حریم شخصی شان كرده است.
 
با این تصمیم، چین در محدود كردن خدمات اینترنتی برای كاربرانش یك قدم به كره شمالی نزدیك تر شده است. كره شمالی در حال حاضر بدترین وضعیت اینترنت در جهان را دارد. در واقع باید گفت كه در كره شمالی ارتباط با اینترنت و دنیای مجازی قطع است چرا كه در این كشور فقط 4درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند كه آن هم تحت نظارت شدید دولت این كشور است. تمام وبسایت های این كشور تحت كنترل دولت هستند و اضافه شدن هر سایت جدید در دامنه های این كشور نیاز به مجوز و تایید و نظارت دولت كره شمالی دارد.
 
دشمنان اینترنت در جهان
 
سازمان مردمی «گزارشگران بدون مرز» از چند سال قبل وضعیت اینترنت و قوانین حاكم بر آن را در كشورهای دنیا بررسی می كند و بر اساس تازه ترین دسته بندی هایی كه داشته، كشورهای بحرین، بلاروس، برمه، كوبا، كره شمالی، عربستان سعودی، سوریه، تركمنستان، ازبكستان و ویتنام در كنار چین، به عنوان دشمنان اینترنت شناخته می شوند كه كاربرانشان را به شدت در دسترسی به فضای مجازی تحت نظر دارند.
 
بر اساس گزارش این سازمان مردمی، كشورهای استرالیا، مصر، فرانسه، هند، قزاقستان، مالزی، روسیه، كره جنوبی، سریلانكا، تایلند، تونس، تركیه و امارات متحده عربی هم جزو كشورهایی هستند كه در آنها نظارت شدید بر اینترنت وجود دارد.
 
در فرانسه با وجود تاكیدی كه بر آزادی رسانه ها می شود، خبرنگاران و وبلاگ نویسان تحت نظارت دولت هستند و در صورتی كه محتوای منتشر شده شان دارای مضامین خشن یا مغایر با نظم عمومی باشد، مورد پیگرد قرار می گیرند. حفاظت از سلامت عمومی، حفاظت از منافع دفاع ملی و یا حفاظت از جسم، جان و آبروی افراد در این كشور جزو خط قرمزهای نظارت بر اینترنت به حساب می آیند. چیزی كه تحلیل گران امنیتی فرانسه فصل جدیدی در سانسور اینترنت در فضای دمكراتیك جهان می نامند. در فضای سایبری كانادا هم اطلاعاتی مثل اسامی مجرمین جوان یا محاكمات جنایی ممنوعیت انتشار دارند. با این حال این اسامی می توانند در وبسایت هایی با دامنه غیر كانادایی منتشر شوند.
 
كره جنوبی هم با این كه یكی از پیشتازان ارائه خدمات اینترنت و پهنای باند در دنیا به حساب می آید، اما شهروندان این كشور در دسترسی به اینترنت با محدودیت هایی مواجهند. در سال 2007 دولت این كشور شروع به سانسور و پاك كردن برخی از پست های وبلاگ نویسان كرد كه این موضوع اعتراضات گسترده ای را در كره به دنبال داشت.
 
در ازبكستان دسترسی به سایت های مرتبط با جنبش های اسلامی، رسانه های مستقل، سازمان های مردم نهاد و محتوای انتقادی نسبت به دولت غیر ممكن است.
 
ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در یمن هم از سرویس گیرندگان شان تعهد می گیرند كه از ارسال و دریافت هر نوع محتوای آزاردهنده غیر اخلاقی، غیر دینی و سیاسی خودداری كنند. در این كشور دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم كاربران به هر شكل و در هر زمانی كه وزارت ارتباطات این كشور مصلحت می داند، مجاز است. در سوریه هم فعالیت های كاربران اینترنت توسط پلیس سایبری این كشور رصد می شود و تولید محتوای مغایر با اخلاق و مصالح این كشور مورد پیگرد قرار می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Australia
هر روز 513 میلیون نفر در چین وارد فضای مجازی می شوند!!!!!!