پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

قانون درباره حق پخش مسابقات چه می‌گوید

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب: 387408
بسیاری از مردم روز گذشته رو در روی تلویزیون‌های خود نشسته بودند تا بازی پرسپولیس و سایپا را تماشا کنند، اما بازی پخش نشد. مدتی است مباحثی میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما درباره پخش بازی‌های فوتبال داخلی به وجود آمده است.
به گزارش جهان به نقل از جام جم آنلاین، سرانجام فدراسیون فوتبال به خاطر مطالبه غیر قانونی حق پخش بازی ها به این نتیجه رسید که از ورود دوربین های رسانه ملی به ورزشگاه آزادی جلوگیری کند. اما این اقدام فدراسیون و آقای کفاشیان مغایر قانون است.

جام جم با بررسی هایی که انجام داد به اسناد و مدارکی رسید که نشان می دهد قانون با پرداخت حق پخش مخالفت کرده است.در مصوبه جلسه ۲۶/۵/۸۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام که در همین زمینه است آمده است:
مجمع تشخیص مصلحت نظام با بررسی مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی و استماع اظهارات نماینده دولت (رئیس سازمان تربیت بدنی) و دفاعیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگان ارائه دهنده طرح و پس از اظهارات موافقان و مخالفان به این نتیجه رسید که این مصوبه ضمن ایجاد اختلال در ضبط و پخش مسابقات ورزشی، به روابط جاری و تفاهم باشگاه ها و صدا و سیما آسیب خواهد زد و صدا و سیما را به سمت برنامه ورزشی خاص و محدود سوق خواهد داد که نتیجه نهایی آن تقلیل برنامه های ورزشی صدا و سیما، تضعیف مسابقات ورزشی و در نهایت تنزل ورزش کشور خواهد بود.

ضمن این که اختلاف نظر دولت و مجلس شورای اسلامی در نحوه تقسیم وجوه حاصله از این مصوبه، اجرای آن را مشکل خواهد کرد و باعث اختلافات جدیدی بین باشگاه ها، فدراسیون ها و دولت خواهد شد. با عنایت به مراتب فوق و فقدان مصلحت ملزمه برای عدول از قانون اساسی، مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تائید قرار نگرفت.

همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تأکید بر اهمیت ورزش و ضرورت ارتقای سطح ورزش کشور و تقویت و توسعه باشگاه های ورزشی و با توجه به این که صدا و سیما از بابت پخش مسابقات ورزشی درآمدی کسب نمی کند و هرگونه پرداخت به فدراسیون ها ضرورتاً از محل بودجه های دولتی تأمین خواهد شد، توصیه می نماید دولت سهم مناسبی از بودجه کشور را به ورزش اختصاص دهد و با عنایت به اهمیت برنامه های صدا و سیما در گسترش ورزش و با در نظر گرفتن تفاهم موجود بین باشگاه ها و صدا و سیما، توصیه می شود برای ترغیب باشگاه های ورزشی به مشارکت فعال و گسترده در برنامه های ورزشی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری و مساعدت بیشتری به عمل آورد.

مصوبه فوق در اجرای اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی و در جلسه مورخ ۲۶/۵/۱۳۸۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *