چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
در یک نشست عمومی در انگلستان مطرح شد؛

گفت وگوی دانشجویان از خاطراتشان درباره اسلام هراسی

يکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 194907
جمعي از دانشجويان و فعالان مدني انگليسي پنجشنبه شب در يك نشست عمومي كه در محل دانشگاه لندن برگزار شد، خواستار پايان دادن به اسلام هراسي بويژه در دانشگاه هاي اين كشور شدند.

به گزارش جهان سخنرانان اين نشست كه اكثرا دانشجو بودند در سخنان خود اسلام هراسي را معادل نژادپرستي و حتي بدتر از آن توصيف كردند و برخي از تجربيات شخصي خود را از مواجهه با پديده رو به گسترش اسلام هراسي در دانشگاه هاي مختلف اين كشور بيان نمودند.

كريس ناينهام از دانشجويان دوره دكترا در دانشگاه وست مينستر و از مديران ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگليس در اين جلسه گفت: اسلام هراسي نوع حادي از نژادپرستي است و در واقع تداوم حمله به اقليتهاي نژادي و رنگين پوستان در انگليس به شمار مي رود.

وي اظهارداشت: در حالي كه اعمال و حرفهاي نژادپرستانه عليه اقليتهاي قومي و نژادي معمولا با واكنش منفي حاكميت و رسانه ها مواجه مي شود ولي متاسفانه در مورد اسلام هراسي چنين واكنش منفي اي صورت نمي گيرد و به همين دليل بسياري از افراد و گروه ها براحتي و آزادانه اقدام به نفرت افكني عليه مسلمانان مي كنند.

وي افزود: متاسفانه پديده اسلام هراسي توسط حاكميت و نهادها و سازمانهاي وابسته به آن از جمله رسانه ها و احزاب ترويج مي شود در حالي كه قبلا چنين اعمالي به اين راحتي تبليغ نمي شدند.

اين روزها به مناسبتهاي مختلف مسلمانان را بدون هيچ گونه دليل و مدركي به افراط گرايي و تروريسم متهم مي كنند و محدوديتهايي را در بخشهاي مختلف جامعه و از جمله دانشگاه ها عليه آنان اعمال مي كنند كه جاي بسي شرمساري دارد.

اين فعال مدني تاكيد كرد: دامن زدن به پديده اسلام هراسي در حال حاضر فقط اختصاص به گروههاي نژاد پرست و افراطي نظير ليگ دفاعي انگليس ندارد، بلكه به نوعي به سياست رسمي حاكميت تبديل شده است.

وقتي چنين اتفاقي در جامعه روي مي دهد، طبيعي است كه مسلمانان در بخشهاي مختلف و از جمله دانشگاه ها و مراكز علمي تحت فشار قرار مي گيرند.آقاي ناينهام ادعاهاي مقامات دولت انگليس را در دفاع از آزادي بيان و حقوق بشر رياكارانه خواند و گفت: دولتهاي غربي از جمله انگليس از يك سو با شعار آزادي به كشورهاي مسلمان حمله مي كنند و از سوي ديگر مسلمانان را در داخل انگليس به بهانه مبارزه با تروريسم و افراط گرايي تحت انواع فشارها و تبعيضات قرار مي دهند.

وي با اشاره به تشكيل ائتلافي از گروهها و سازمانهاي مختلف براي مقابله با اسلام هراسي تحت عنوان" ائتلاف اسلام هراسي كافي است "، افزود: همه تشكل هاي مخالف نژادپرستي بايد بطور مستقيم و يكپارچه در مقابل پديده مذموم اسلام هراسي بايستند و هركسي را كه به اين موضوع دامن مي زند به عنوان فردي نژادپرست و افراطي به همه معرفي كنند.

وي اظهارداشت: هدف از تشكيل اين ائتلاف جديد نيز بسيج همه نيروهاي مخالف اسلام هراسي و خروج از حالت تدافعي و انفعالي و مبارزه فعال با نژادپرستان است.

خانم آلا السامرايي معاون فدراسيون دانشجويان مسلمان انگليس ديگر سخنران اين نشست عمومي بود كه در سخنان خود گفت: دانشجويان مسلمان در دانشگاه ها و دانشکده های انگليس هدف انواع حملات لفظي و بعضا فيزيكي قرار مي گيرند كه نشانگر اوج اسلام هراسي در مراكز علمي اين كشور است.

وي افزود: فشارهاي رواني عليه دانشجويان مسلمان به ويژه دختران محجبه بسيار شديد است و متاسفانه مقامات دانشگاه نيز اقدام عملي خاصي براي جلوگيري از اين گونه فشارها و بدرفتاري ها انجام نمي دهند.

وي اظهارداشت: ما در سالهاي اخير گزارشهايي از حمله فيزيكي و حتي با چاقو به دانشجويان مسلمان در محوطه برخي از دانشگاه ها داشته ايم كه مقامات كاملا از آن اطلاع دارند.

خانم السامرايي گفت: مقامات دانشگاه و حتي ماموران پليس و سازمانهاي امنيتي بطور گسترده عليه دانشجويان مسلمان و تشكلهاي اسلامي در دانشگاه ها جاسوسي مي كنند و بطور غيرقانوني اطلاعات كاملا خصوصي اين دانشجويان جمع آوري مي شود و در اختيار سازمانهاي امنيتي قرار مي گيرد.

وي افزود: مقامات دولتي و دانشگاه ها مدعي هستند كه براي مقابله با افراط گرايي و خطر تروريسم دست به چنين اقداماتي مي زنند در حالي كه دانشجويان مسلمان فقط به دليل مسلمان بودن هدف اين گونه اقدامات غيرقانوني قرار مي گيرند.

وي تاكيد كرد: اسلام هراسي يك پديده بسيار خطرناك و رو به گسترش در دانشگاه هاي انگليس است و ضرورت دارد كه دانشجويان مسلمان و ديگر فعالان مدني بدون هراس ، در مقابل اين پديده ايستادگي كنند چون اسلام با تروريسم و افراط گرايي در همه اشكال آن مخالف است.

صنوم غفور وبلاگ نويس و از فعالان دانشجويي نيز در سخنان خود به نقش رسانه ها در دامن زدن به اسلام هراسي پرداخت و نمونه هايي از اخبار و گزارشهاي جهت دار و ضداسلامي رسانه ها ي انگليس نظير بي بي سي و اسكاي نيوز را ارائه كرد.

وي به نحوه پوشش خبري حملات تروريستي تابستان امسال در نروژ اشاره كرد و گفت: بلافاصله پس از انجام اين حملات جريان اصلي رسانه اي غرب از جمله در انگليس بدون هيچ گونه سند و مدركي انگشت اتهام را به سمت مسلمانان نشانه گرفتند.

وي افزود: در حالي كه تا قبل از شناسايي عامل اين حملات، رسانه هاي انگليس از آن به عنوان يك حادثه تروريستي با برنامه ريزي دقيق ياد مي كردند، پس از اينكه روشن شد اين حملات توسط فردي نژادپرست، سفيد پوست و مسيحي انجام شده است، اين رسانه ها تلاش كردند از وسعت و عمق آن بكاهند.

رسانه هاي انگليس حتي عامل اين حملات را فردي ديوانه خطاب كردند در حالي كه وي با برنامه ريزي قبلي اين كار را انجام داده بود و حتي ارتباطات نزديكي با گروههاي نژادپرست و ضداسلامي انگليس نيز داشت و از آنها درس هاي نظري و عملي گرفته بود.

خانم غفور گفت: اين حادثه نشان داد كه رسانه هاي غربي فقط به دنبال بهانه اي براي حمله به مسلمانان هستند و در هر حادثه اي بلافاصله و بدون هيچ گونه سند و مدركي اسلام و مسلمانان را متهم مي كنند.

هشام يزا دانشجوي مسلمان الجزايري ديگر سخنران اين نشست دانشجويي بود كه گفت: متاسفانه در حال حاضر با دانشجويان مسلمان در اكثر دانشگاه هاي انگليس از همان ابتدا به عنوان مظنون و افراط گرا برخورد مي شود.

وي كه در سال ۲۰۰۸ ميلادي به دليل مشاركت در يك تحقيق علمي درباره تروريسم و القاعده در دانشگاه ناتينگهام بازداشت شد، با مرور آنچه كه طي دو سال و نيم گذشته بر وي و يكي از دوستانش گذشته است، خود را يكي از قربانيان اسلام هراسي در انگليس خواند.

وي اظهارداشت: من به دليل اينكه در رايانه ام مطالبي درباره القاعده داشتم به تروريسم و افراط گرايي متهم شدم و مدتي را نيز در بازداشت به سر بردم، در حالي كه اين مطالب براي يك تحقيق علمي و از سايتهاي متعلق به دولت آمريكا دانلود شده بود و هيچ گونه ارزش ديگري نداشت.

آقاي يزا افزود: من به اين علت متهم و سپس بازداشت شدم كه مسلمان بودم و مطمئنم اگر يك سفيد پوست غيرمسلمان چنين مطالبي را در رايانه خود داشت نه تنها كسي اعتراض و احساس خطر نمي كرد، بلكه مقامات دانشگاه نيز در صورت داشتن هرگونه ترديدي ، به جاي اينكه پليس ضدتروريسم را خبر كنند از خود فرد مي پرسيدند كه موضوع چيست و از توضيحات وي نيز قانع مي شدند.

اما در مورد من چون مسلمان بودم، بلافاصله پليس و نيروهاي امنيتي وارد ماجرا شدند و بدون اينكه حرفم را بشنوند، مرا زنداني كردند.

اين دانشجوي مسلمان اظهارداشت: نيروهاي امنيتي با كمك مقامات دانشگاه اقدام به جاسوسي و خبرچيني عليه دانشجويان مسلمان مي كنند و هرگونه فعاليت اسلامي بويژه در موضوع فلسطين براي آنها بسيار حساسيت برانگيز است.وي با استقبال از تشكيل" ائتلاف اسلام هراسي كافي است "تاكيد كرد: دانشجويان مسلمان و ديگر فعالان مدني و مدافعان حقوق بشر بايد با پديده خطرناك اسلام هراسي مقابله كنند و با معرفي افراد نژادپرستي كه به اسلام هراسي دامن مي زنند، هزينه اين كار را براي آنها بالا ببرند.وي گفت: دانشگاه هاي انگليس سالانه ميليونها پوند از دانشجويان مسلمان به ويژه دانشجويان خارجي درآمد كسب مي كنند، ولي حقوق انساني و فردي آنان را محترم نمي شمارند.آقاي يزا تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي بايد دانشگاه هايي كه اسلام هراسي را ترويج مي كنند، تحريم نمايند و دانشجويان خود را به اين گونه دانشگاه ها اعزام نكنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *