جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سخت گیرترین جانور در انتخاب همسر

پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 122906
خرچنگ‌هاي كاليفرنيايي «كمانچه‌زن» ماده كه سخت گير ترين جانور در در انتخاب جفت است پيش از جفت گيري بيش از 106 خرچنگ نر را زير ذره بين خود قرار داده و آنها را مورد بررسي قرار مي دهند.
خبرگزاری شهر:
بيشتر جانوران، قبل از تشكيل زندگي و انتخاب همسر آينده خود تنها با تعداد معدودي جفت بالقوه ارتباط برقرار كرده و از ميان اين تعداد معدود جفت دلخواه خود را انتخاب مي كنند. اما اين مسئله در مورد تمامي جانوران صادق نيست.

دانشمندان دريافته اند كه نوع ويژه اي از خرچنگ هاي كاليفرنيايي پيش از جفت گيري و انتخاب جفت بيش از 106 خرچنگ نر را زير ذره بين خود قرار داده و آنها را مورد بررسي قرار مي دهند. اين تحقيق نشان مي دهد كه خرچنگ هاي كمانچه زن ماده (Uca crenulata) سخت گيرترين و مشكل پسندترين جانوران روي زمين هستند.

«كاترين دريورا» كه سرپرستي اين گروه تحقيقاتي را به عهده داشته است مي گويد: «تا آنجا كه به خاطر دارم هيچ گونه اي همانند خرچنگ كمانچه زن ماده اقدام به انتخاب جفت از ميان تعداد زيادي از نرهاي خواهان خود نمي كند.»

«دريورا» كه استاد زيست شناسي دانشگاه كاليفرنيا در سن ديه گو مي گويد: «اغلب بي مهرگان، تعدادي از پستانداران، دوزيستان و خزندگان معمولاً با نرهاي همسايه خود يا با اولين نري كه توجهشان را جلب كند يا حداقل با اولين نري كه رفتار معاشقه مناسبي را از خود به نمايش بگذارد، جفت گيري مي كنند. اما مسئله در مورد خرچنگ هاي كمانچه زن ماده كاملاً فرق مي كند. اين ماده ها به آساني تحت تاثير هر خرچنگ نري قرار نمي گيرند.»

«دريورا» و هم تيمي هاي او جمعيتي از خرچنگ هاي كمانچه زن ساكن يك ناحيه جزر و مدي واقع در رودخانه «سوئيت واتر» كاليفرنيا را مورد مشاهده و بررسي قرار دادند.

خرچنگ هاي نر پيش از جفت گيري اقدام به حفر سوراخ هاي جفت گيري كرده و در ادامه اين سوراخ ها را با شاخ و برگ پوشانده و مرتب مي كنند. در ادامه اين نرها در كنار سوراخ هاي خود ايستاده و به كمك چنگال هاي بزرگ خود از ماده ها دعوت مي كنند كه وارد حفره آماده شده توسط آنها شوند.

ماده ها در هنگام عبور از كنار نري كه توجه آنها را به خود جلب كرده نيم نگاهي نيز به حفره جفت گيري او مي كنند، براي خرچنگ ماده تنها يك نگاه گذرا به داخل حفره كافي است كه تصميم بگيرد كه داخل حفره شود يا اينكه بهتر است راهش را كج كرده و به سراغ نر ديگري برود.خرچنگ ماده قبل از يافتن خانه مناسب خود ممكن است بيش از 100 حفره را مورد بررسي قرار بدهد تا بتواند خانه مناسب خود كه متناسب با اندازه بدنش است را بيابد.

«مطالعه دريورا به خوبي نشان مي دهد كه چگونه جانوراني با مغزهاي ساده و ابتدايي داراي قواعد برآورد و ارزيابي بوده و مي توانند انتخاب هاي سازشي پيچيده اي داشته باشند.
https://jahannews.com/vdchvinz-23niwd.tft2.html
jahannews.com/vdchvinz-23niwd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *