جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲

پیامک‌ جوان‌بیکار برای رئیس‌کمیسیون‌بودجه

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 372701
در نشست برنامه‌ر‌یزی کارآفرینان گچسارانی، موضوعات جالی از جمله پیامک‌بازی جالب جوان بیکار گچسارانی با رئیس کمیسیون بودجه مجلس مطرح شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همواره در نشست‌ها و همایش‌های اداری و غیر اداری حاشیه‌هایی وجود دارد که بیان آن‌ها برای خواننده بیش از متن جالب به نظر می‌رسد.

یکی از این نشست‌ها به جلسه ظهر امروز برنامه‌ریزی کارآفرینان پیرامون مشکلات اشتغال گچساران بر می‌گردد که موضوعات جالبی در آن رد و بدل شد.

دستور جلسه توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ارائه راهکارهای مناسب در بررسی مشکلات کارآفرینان و اشتغال مطرح شد.

عبدالرحیم رحیمی در این نشست با اشاره به بیکاری به عنوان یکی از مشکلات و معضلات اساسی در گچساران، اظهار کرد: در روزهای یکشنبه که دیدار عمومی با مردم در فرمانداری برگزار می‌شود این هفته ۱۶۳ ارباب رجوع داشتم که مطمئنا اگر آن‌ها تاکنون پاسخ نگرفته بودند روز به روز درخواست‌ها بیشتر نمی‌شد که البته اکثر این درخواست‌ها بحث بیکاری جوانان بود که باید برای برطرف شدن این معضل همه دست به کار شده و تلاش کنند.

وی آمار ارباب رجوع‌های بحث بیکاری در فرمانداری گچساران را ۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: آمار بیکاری در شهرستان ما بسیار بالا بوده و این آمار بالا دردآور است.

نصرالله خادمی پیمانکار معروف گچسارانی در این نشست با اشاره به فرهنگ‌سازی در بحث اشتغال، اظهار کرد: در گذشته کارگران ساختمانی از جمله سفیدکاران، کاشی‌کاران و... در استان ما همه همدانی و اراکی بودند که امروز کارگران ساختمانی دهدشت به طور فوق‌العاده‌ای جایگزین آن‌ها شده‌اند.

وی افزود: هم‌اکنون دهدشت روزانه ۲ اتوبوس کارگر ساختمانی به عسلویه می‌فرستد که این یعنی به زودی دهدشت به عنوان یکی از قطب‌های کارگران صنعتی به کل کشور نیرو خواهد فرستاد.

پیمانکار پروژه‌های عظیم گچساران گفت: من خودم گچسارانی هستم و دلسوز مردم و حاضرم که هرگونه سرمایه‌گذاری در ارتباط با پروژه‌های عمرانی گچساران انجام دهم.

عادل امینی، مدیرعامل کارخانه آرد گچساران از دیگر کارآفرینان معترض به شرایط گذشته تا حال گچساران با بیان روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه ستمگر را با شمشیر ادب کنید، خطاب به نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: سخنان شما درد و دل همه کارآفرینان گچسارانی است اما باید به جای این همه حرف و ایده‌هایی که سال‌ها داده شده باید به منصه عمل و ظهور برسانیم.

وی افزود: تا کی باید در این جلسات حضور پیدا کنیم و مشکلات را تکرار کنیم، آیا نباید روزی برسد که در راستای برطرف کردن مشکلات گامی به جلو برداریم.

امینی با بیان اینکه ما در گچساران خلاء داریم و اگر حرفی و اعتراضی کردیم آن را به سیاست ارتباط می‌دهند، بیان کرد: آموزش کجا هست و باید کجا به دنبال کسب آموزش باشیم، کار مرد، دولت مرد و مردم باید برگردند روی زمین‌هایشان و به کشاورزی بپردازند.

امینی از نبود آموزش و کارگر در گچساران صحبت کرد و گفت: من باید تا مشکین‌شهر بروم و التماس کنم تا کارگر به گچساران بیاورم این مسئله کجا باید حل شود، آیا آقای شهردار نمی‌بیند خیابان‌های شهر گچساران پر شده از زنان تخم مرغ فروش، گیاهان دارویی و.. که چهره شهر را کدر و زشت کرده، مشکل ما فقط بحث تولید و اشتغال نیست بلکه همه دستگاه‌های ما به نوعی در انجام وظایف سهل‌انگاری می‌کنند.

وی نبود اتحادیه در خصوص بحث مرکبات را عامل دیگر بغض خود از وضعیت گچساران عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۸۰۰ باغ‌دار در گچساران وجود دارد آن‌وقت من باید برای فروش مرکباتم کارگر بی‌مزد و مواجب خوزستانی‌ها بشوم تا ببینم آیا با زدن درصد خرابی و... مرکبات من را خریداری می‌کنند یا نه؟

غلامی مدیر منابع انسانی شرکت نفت گچساران نیز از دیگر گویندگان این جلسه شد و بیان کرد: گچساران با توجه به صنعت نفتی که در دست دارد بی‌عرضه‌ترین شهرستان کشور است.

وی افزود: وقتی ما فردی همچون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در گچساران داریم چرا فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و از این شانس بالا استفاده نمی‌کنیم.

غلامی داشتن شرایط اقلیمی مناسب در استان را عامل دیگری در پیشرفت گچساران و استان در اجرای طرح‌های تولیدی خواند و گفت: باید با ایجاد خوشه‌های شغلی این معضلات را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس در بین صحبت‌ها و درد و دل‌های کارآفرینان و مسئولان با اشاره به اینکه متاسفانه جوانان ما به دنبال حرفه و مهارت نمی‌روند و با این وجود خواهان اشتغال هم هستند با قرائت پیامک تلفنی از جانب فردی جهت درخواست کار با این مضمون که: سلام دکتر. من هیچ شغلی ندارم و امشب من و خانواده‌ام با شکم گرسنه به رختخواب همراه با گریه فرزندان رفتیم، گفت: من پاسخ این پیامک را با یک جمله که آیا کار در خوزستان را می‌خواهی؟ دادم.

تاجگردون با بیان اینکه آیا به نظر شما پاسخ آن جوان به پیامک چه بود، اظهار کرد: آری متاسفانه جوانان ما راحت‎طلبی را می‌خواهند، آن جوان دیپلمه متاهل به من این‌گونه پاسخ داد: سلام شرایط کار چیست؟ پیمانکاری است یا ثابت؟ در ماه چند روز است؟ مرخصی دارد یا نه؟ شب برمی‌گردم خانه یا نه؟ آری متاسفانه توقعات آنقدر بالاست که ۱۰ کیلومتر خارج از گچساران حاضر نیستند با این شرایط کار کنند.

وی گفت: من در پاسخ به آن فرد فقط توانستم بگویم آیا کسی که بیکار است و نان شب ندارد با ایجاد یک فرصت شغلی این سؤالات را می‌پرسد؟

صالحی مسئول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی گچساران با بیان اینکه باید فرصت‌های شغلی برای بانوان ایجاد شود، اظهار کرد: ما در روستای سربیشه گچساران توانستیم با اجرای طرح‌های تولیدی صنایع دستی بیکاری را تا حدودی در این روستا کاهش دهیم.

وی افزود: اگر کارگران ما در هر حیطه‌ای کارت مهارت داشته باشند باعث نوعی هویت و احترام برای آن‌ها خواهد بود.

رضازاده رئیس اداره تعاون روستایی گچساران که سعی داشت با سخنی امیدوار کننده فضای جلسه را به سمت دیگری سوق دهد که از این حس و حال بیرون بیاید، بیان کرد: همه از نداشته‌ها صحبت کردیم آیا کسی هست بگوید انجام دادم و نشد؟ یا بگوید می‌خواهم و می‌توانم انجام دهم.

وی ادامه داد: من در طول یک هفته‌ای که مدیریت تعاون روستایی گچساران را بدست گرفته‌ام قول داده‌ام که در راستای مشکلات بیکاری تا قبل از پاییز امسال ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کنم و این شعار نیست زیرا که کار خاصی نمی‌خواهم انجام دهم بلکه به حول قوه الهی فقط شرکت‎ها و تعاونی‎های راکد و بسته شده را دوباره راه‌اندازی خواهم کرد.

مهدی‌پور، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران که از اعتراضات مسئولان نسبت به به کار گرفتن نیروی بومی و غیر بومی دل پری داشت، بیان کرد: بحث بومی و غیربومی بودن همکاری مدیران را می‌طلبد و تنها راه آن وجود مدیریت بومی در شهرستان است.

وی افزود: وقتی بحث بیکاری می‎شود همه نگاه‎ها به سمت اداره کار می‌رود در صورتی که عمده وظایف متعلق به ادارات است.

مهدی‌پور که فرصت را مناسب دید با اشاره به اینکه بحث بیکاری در میان است، گفت: مشکل عمده اداره کار گچساران کمبود پرسنل است که هم ‌اکنون ۸ پرسنل اداره ما وظایف محوله به ۳۲ پرسنل موظفی را انجام می‎دهند، آنوقت مردم و مسئولان انتظار معجزه از این اداره را دارند.

اما در ادامه سخنان مهدی‌پور و همچنین از اواسط جلسه رفت و آمدن‌ها و به نوعی بی‌قراری همراه با عصبانیت سیما کمایی سرمربی تیم هاکی بانوان و کارآفرین گچسارانی توجه همه به ویژه خبرنگاران را به خود جلب کرده بود تا اینکه با بلند کردن دست اجازه وقتی برای صحبت کرد و خطاب به نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: جناب تاجگردون نشست مدیران شما فقط نشست قدرت‌نمایی است.

وی ادامه داد: این‎ها فقط یاد گرفته‎اند شیک صحبت کنند و ایده بدهند اما از عمل خبری نیست.

کمایی بیان کرد: من یک سال بود که دیدم نسبت به نماینده گچساران و باشت عوض شده و دید مثبتی نداشتم امام امروز پشیمانم و متوجه شدم تاجگردون مشکلی ندارد و مشکل از مدیران است که حتی امروز متوجه دستور جلسه نشدند و بازهم به قدرت‌نمایی پرداختند.

سرمربی تیم هاکی بانوان با بیان اینکه آقایان مدیر بدانند مهم بودن مهم نیست، مفید بودن مهم است، گفت: چرا شما مسئولان فقط منتظرید که تاجگردون بیاید و آنوقت ابراز وجود کنید، به جای این همه صحبت، خواهشاً کار انجام دهید.

اینجا بود که یکی از کارآفرینان با در دست داشتن پرونده‍‌‌ای مبنی بر درخواست ۲۰ میلیون وام از بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه من هیچ‌گونه بدهی ندارم اما برای گرفتن این وام از ۱۲ اسفند هر روز به دنبال کاری پاس داده می‌شوم، اظهار کرد: کجای قانون بانک‌ها نوشته من برای گرفتن این وام سوء پیشینه سال ۱۳۵۶ را باید ارائه دهم.

نماینده مردم گچساران و باشت در پایان جلسه ضمن اینکه با صبر و حوصله تمام سخنان اعضا را شنید، اظهار کرد: متاسفانه فکر می‌کنم در تفهیم بیاناتم مشکل دارم زیرا که بازخوردی که من از صحبت‌های شما کردم ۵ درصد فکر من بود و اینکه دور هم بشینیم و حرف بزنیم هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

تاجگردون ادامه داد: در این جلسه همه ‌چیز گفته شد جز بحث موضوع جلسه و آن هم احتمالا مشکل از بیان من بوده و یا اینکه برداشت شما از من فقط تشکیل جلسه بود.

وی با بیان اینکه آقایان رئیس مشکل بودجه و نبود پرسنل شما به من ربطی ندارد، عنوان کرد: احتمالا در گچساران جای نماینده با رئیس اداره عوض شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اعتراض به مسئولان با بیان اینکه هم‌نشینی در یک جلسه در گچساران هیچ‌وقت به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این جلسه مطرح کردن یک بحث و چاره‌اندیشی درمورد آن بود.

تاجگردون خاطرنشان کرد: تنها مسئله امیدوار کننده این جلسه قول مساعد رئیس اداره تعاون روستایی مبنی بر ایجاد ۱۰ فرصت شغلی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
آقا من میام اگه کار سراغ داری بگو بیام.
میلاد
پس چی!!! چون گرفتار، باید ازش سو استفاده بشه، خواسته بدون حقوقش چیه، مرخصیش چیه، حق زیادیه، چون نداره باید سوارش شد بعدم هرچی خواستیم بندازیم کف دسش..اگه راست میگین فقط حق ایرانی بودنش و سهمش از منابع کشورش بهش بدین، مطمین باشین تو روی شمام نگاه نمی کنه چه برسه پیامک بده