جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تصویب منشور مدارس محیط زیستی

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 442703
مدیرکل دفترآموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تدوین شیوه‌نامه و منشور مدارس جامع محیط زیستی گفت: نادرایتی‌ها دشت میناب را نابود کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد درویش پیش از ظهر امروز در نشستی مرتبط با بحران آب به برگزاری دومین همایش نجات میناب که با حضور جمع مسئولان و فعالان محیط زیست برپا شد، اظهار داشت: مردم میناب با تلاش‌های گسترده خود در حوزه حمایت از محیط زیست نشان می‌دهند که حفظ ملاحظات محیط زیستی و پایداری اکولوژیکی برای آنها مهم است.

وی در ادامه ضمن اشاره به سخنان امام جمعه میناب پیرامون اهمیت صیانت از طبیعت، افزود: بیانات امام جمعه میناب نشان می‌دهد که وی به ژرفای دانش اکولوژیک پایبند و معتقد است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: وجود روحیه محیط زیستی در مسئولان میناب موجب می‌شود تا مشکلات مردم این منطقه خیلی سریع‌تر از سایر نقاط کشور حل شود.

درویش بیان کرد: وجود چنین رهبر مذهبی در میناب بیانگر وجود نگاه دقیق و سنجیده به محیط زیست است.

عضو هئیت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این مطلب که بشر هر کجا متضرر شده ناشی از فقدان علم و نگاه علمی بوده است، افزود: در گزینش‌ها باید به تخصص بیشتر دقت و توجه شود.

وی با تشریح شرایط فعلی و چشم‌اندازی که ایران با آن مواجه است، اظهار داشت: محیط زیست و ارزش‌های محیط زیستی بستر توسعه است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این محقق افزود: در زمینه حفظ محیط زیست باید نگرش‌ها تغییر کرده و اقدام علمی و عملی را سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد.

این مسئول در ادامه به تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و وضع نامناسب محیط زیست در برخی نقاط کشور پرداخت و گفت: استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان و فارس همه دچار مشکلات زیست محیطی هستند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست مسئله بحران آب در کشور را مورد بحث قرار داد و اضافه کرد: همواره انگشت اتهام به سمت آسمان بردن سزاوار نیست.

درویش با بیان این مطلب که بحران محیط زیستی می‌تواند تنش‌های اجتماعی زیادی ایجاد کند و امنیت را به خطر اندازد، افزود: بیش از ۲۷ سال است تلاش می‌کنم مسئولان را متقاعد کنم که نوع نگاه خود را به توسعه تغییر دهند، چراکه اگر نگاه‌ها در این راستا تغییر نکند با بحران‌های جان‌فرسایی مواجه خواهیم بود.

درویش بیان کرد: محیط زیست و ارزش‌های محیط زیستی بستر توسعه است و این در حالی است که نادرایتی و فقدان نگاه علمی دشت‌های کشور و میناب را نابود کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید به سمت توسعه پایدار حرکت کرد، اظهار داشت: میناب یکی از گونه‌های ارزشمند آبزی در تالاب رود شور شیرین دارد ولی کمتر مورد توجه بوده است.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار داشت: جنگل‌های مانگرو از ظرفیت‌های میناب است، همچنین در میناب قابلیت راه‌اندازی سایت‌های استحصال انرژی‌های نو وجود دارد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان داشت: محیط زیست یک مسئله فانتزی نیست، چراکه نگاه به طبیعت باید مثل نگاه به پدر و مادر باشد و تا زمانی که هست و و جود دارد باید برایش خدمت کرد.

وی گفت: ما باید به سطحی برسیم که اجازه ندهیم هیچ مصلحتی بالاتر از ملاحظات اکولوژیکی در چیدمان اولویت‌های راهبردی کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور یادآور شد: امروز جامعه‌ای خردمند و دست یافته به بیو دموکراسی است که به تمام موجودات، جانداران و گیاهان که دارای جان هستند فرصت زیست مناسب دهد.

وی افزود: همه مشکلات، مصیبت‌ها و غم‌ها در جای جای کشور ناشی از این است که ما به خاطر ملاحظات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محیط زیست را رها کرده‌ایم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه افزود: محیط زیست مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ آن لازمه حیات اجتماعی رو به رشد مردم است.

وی به سخنان رهبر انقلاب در اسفند سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود این که مقام معظم رهبری فرمودند، «محیط زیست مسئله این جناح و آن جناح و این دولت و آن دولت نیست بلکه مسئله ملی است»، ولی همچنان نمودهای عینی محیط زیست نادیده گرفته می‌شود و بحران‌ها در حال تکرار شدن است.

درویش در ادامه از هرمزگان به عنوان یکی از با پتانسیل‌ترین استان‌های کشور نام برد و با بیان اینکه ظرفیت‌های این استان بی‌نظیر است، افزود: نگاه‌ها باید در چیدمان توسعه هرمزگان تغییر کند.

وضعیت بحرانی آب در هرمزگان از دیگر مواردی بود که دوریش به آن اشاره کرد و اظهار داشت: سال‌های سال است که من فریاد می‌زنم در مناطقی که در کنار دریا به عنوان منبع عظیم آب قرار گرفته‌اند باید اولویت تامین آب مورد نیاز، استفاده از آب‌شیرین‌کن باشد.

وی گفت: چرا با وجود امکان بهره‌مندی از تکنیک‌های روز و بهره‌گیری از انرژی‌های خورشیدی برای راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌ها، ولی همچنان تلاش‌ها بر برداشت از منابع زیر‌زمینی است.

درویش اظهار داشت: بحران آب در میناب و بندرعباس که در کنار دریا هستند به گونه‌ای تعجب‌آور است.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: اگر دولت به سمت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برود موظف می‌شود کیفیت آب دریاها را بهتر از گذشته مورد کنترل و بررسی قرار دهد در نتیجه مقدار سخت‌گیری بیشتری برای پساب‌ها و فاضلاب‌هایی که به دریا ریخته می‌شود اعمال می‌شود که حاصل آن افزایش کیفیت تنوع زیستی دریا و در نتیجه افزایش تخم‌ریزی ماهی‌ها و در نهایت افزایش درآمد صیادی در منطقه است.

وی گفت: اگر مزیت‌ها و محیط زیست نادیده گرفته شود سیلی سختی خواهیم خورد.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: هیچ کس نظری بر تعطیلی بخش کشاورزی ندارد بلکه کشاورزی باید بخردانه باقی بماند محصولاتی باید در کشاورزی کشت شود که مزیت نسبی داشته باشد یعنی به نسبت آبی که صرف آن می‌شود ارزش اقتصادی درخور داشته باشد.

* نگهبانان جلگه میناب، تشکیلاتی قوی است

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل و راه‌اندازی NGO نگاهبانان جلگه میناب را اقدامی موثر در راستای حفظ محیط زیست در میناب دانست و گفت: مشارکت جوامع محلی در مدیریت پایدار منابع آب و خاک بسیار ضروری است.

وی همچنین NGO نگاهبانان جلگه میناب را تشکلی قدرتمند و با پشتکار بالا معرفی کرد و اظهار داشت: این NGO باید اطلاعات دقیق منطقه را دست داشته باشد و اعضای آن به تمام اطلاعات مورد نیاز پیرامون محیط زیست منطقه مسلط باشند.

درویش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تمام تلاش مجموعه محیط زیست رفتن به سمت تأسیس و را‌ه‌اندازی مدارس جامع محیط زیستی در کشور است.

وی اظهار داشت: آموزش مفاهیم زیست‌ محیطی به دانش‌آموزان از مسائلی است که تاکنون در ایران به طور نظام‌مند و سراسری انجام نشده است.

عضو هئیت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان این که احترام به طبیعت و استفاده صحیح از منابع طبیعی را در نظام آموزشی می‌توان با شیوه‌های گوناگون آموزش داد، افزود: همه توصیه‌های محیط زیستی در سفارش بزرگان دینی و چهره‌های علمی و ادبی ایران آمده است چرا این موارد در کتب درسی وجود نداشته باشد.

* تدوین و تأیید منشور مدارس محیط زیستی

این مسئول بیان کرد: با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت محیط زیست در کشور، با تلاش سازمان حفاظت از محیط زیست منشور مدارس محیط زیستی به تأیید وزارت آموزش و پرورش رسیده است و در آینده نزدیک فعالیت آنها در کشور آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تدوین شیوه‌نامه مدارس جامع محیط زیستی، اظهار داشت: اکنون که مدیران میناب این گونه به ملاحظات محیط زیستی توجه دارند و با فعالان این حوزه همراه هستند، میناب می‌تواند در را‌ه‌اندازی و تأسیس مدارس محیط زیستی در کشور پیشگام باشد.

وی گفت: اگر می‌خواهید نسلی در میناب پرورش پیدا کند که دنیا به وجود آن افتخار کند باید به سمت راه‌اندازی مدارس محیط زیستی حرکت کنید و با روحیه‌ای که در مینابی‌ها وجود دارد این اتفاق دور از دسترس نیست.

درویش افزود: ما باید نسلی تربیت کنیم که در پیشگاهش هیچ گیاهی علف هرز و هیچ جانداری جاندار زیان کار تلقی نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *