جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

توصیه‌های انسانی قاتل یمنی ها به ایران!

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 442604
در حالی که عربستان سعودی چندین ماه است که به کشور یمن و علیه مردم بیگناه این کشور حمله نظامی کرده است، وزیر خارجه عربستان مدعی شد که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در حال دست‌اندازی به کشورهای همسایه بوده است.

printنسخه قابل چاپ

به گزارش جهان، تسنیم به نقل از الحدث خبر داد، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی خبری درباره دیدار رئیس جمهور آمریکا و شاه سعودی گفت: من می خواهم امروز درباره دیدار تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز و رئیس جمهور اوباما در کاخ سفید با شما صحبت کنم.این دیدار یک دیدار خیلی مثبت،سازنده و پرثمر بود.این دیدار سه ساعت به طول انجامید.در ابتدا شاهد یک دیدار جمعی کوتاه بین مقامات دو کشور بودیم.

وی افزود: در این دیدار رهبران دو کشور مسائل مختلفی را بررسی کردند که برای تقویت روابط بین دو کشور و حیطه های مختلف همکاری بین ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.در این دیدار دو رهبر بر تقویت بیش از پیش روابط تاریخی و راهبردی تاکید کردند.دو طرف بر حفظ امنیت،ثبات در منطقه تاکید کردند. رئیس جمهور اوباما در این دیدار بر نقش عربستان در جهان عرب و اسلام تاکید کرد و دو طرف بر حفظ صلح و ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند.

الجبیر گفت: آنها همچنین به طور ویژه درباره روشهایی برای مقابله با اقدامات منفی ایران در منطقه گفتگو کردند.ملک سلمان و رئیس جمهور اوباما درباره توافق اتمی بین ایران و گروه پنج به علاوه یک با هم گفتگو کردند.رئیس جمهور اوباما تاکید کرد که این توافق از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری می کند و از یک رژیم بازرسی قوی و غیرمنتظره برخوردار است که بازرسی از تمامی مراکز و از جمله مراکز نظامی و مشکوک را در بر می گیرد و شرط بازگشت تحریمها در صورت نقض مفاد توافق از طرف ایران در آن لحاظ شده است.ملک سلمان پس از دو ماه رایزنی با هم پیمانانمان در اروپا و دیگر کشورها اطمینان یافته است که این توافق به امنیت و ثبات در منطقه با توجه به اینکه از دستیابی ایران به توانایی اتمی جلوگیری می کند،کمک می کند.

وی افزود: امیدواریم که ایرانی ها از این فرصت برای باز کردن درهای کشورشان به روی جهانیان و به کار بردن درآمد حاصله برای پیشرفت داخلی به جای استفاده از آن در فعالیت های دیگر در منطقه استفاده کنند.

وزیر خارجه عربستان افزود: رهبران دو کشور همچنین موضوع همکاریهای نظامی بین دو کشور را هم بررسی کردند.آنها همچنین راههای ارتقاء موثر آن و انتقال سریع فن آوریهای نظامی و تسلیحاتی به عربستان سعودی را بررسی کردند.آنها همچنین درباره همکاریها در حیطه های امنیت سایبری و دفاع موشک های بالستیک،امنیت دریانوری و مقابله با تروریسم و حیطه های دیگر با هم گفتگو کردند.

وی در ادامه گفت: رهبران دو کشور همچنین درباره اهمیت مقابله با تروریسم ،افراط گرایی و تامین مالی تروریسم که هر دو کشور با آنها روبرو هستند،گفتگو کردند.زمانی که موضوع مقابله با تروریسم مطرح می شود ما از روابط قدرتمندی با هم برخورداریم.هر دو کشور هدف اقدامات تروریستی بوده اند.هر دو کشور منابع قابل توجهی را برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در نظر گرفته اند.رهبران دو کشور بر روی این موضوع هم نظرند برای اینکه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی موثر باشد لازم است که ائتلاف بین المللی بر ضد تروریسم و افراط گرایی گسترش پیدا کند و شمار کشورهایی که در این ائتلاف حضور دارند ،افزایش یابد.

الجبیر گفت: رهبران دو کشور مسائل منطقه را هم بررسی کردند.آنها اوضاع یمن را بررسی کردند و براهمیت رسیدن به راه حلی سیاسی بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و راه حل ابتکاری شورای همکاری خلیج (فارس)و نتایج گفتگوی ملی در یمن تا کید کردند. آنها همچنین مراتب نگرانی خود را درباره اوضاع انسانی در یمن و تلاش برای کاهش اثرات انسانی اعلام کردند.ملک سلمان بر تعهد عربستان برای فراهم کردن کمک های انسانی برای یمن تاکید کرد و اعلام کرد که کشور ما بنادر لازم را در ساحل دریای سرخ برای ارسال کمک به یمن تحت نظارت سازمان ملل در اختیار داریم.

وزیر خارجه عربستان گفت:رهبران دو کشور همچنین موضوع مناقشه اسرائیلی -فلسطینی را بررسی کردند و بر ضرورت راه حل عربی سال ۲۰۰۲ برای حل این مناقشه و نیاز به حرکت به طرف راه حل دو کشور که دو کشور با صلح و امنیت در کنار هم وجود داشته باشند،تاکید کردند. آنها همچنین بر روی این موضوع که هر دو طرف گام هایی را در جهت این موضوع که راه حل دو کشور عملی و ممکن شود، بردارند،تاکید کردند.

وی افزود:آنها همچنین درباره سوریه و یافتن راه حلی سیاسی برای درگیریها در سوریه بر اساس اصول کنفرانس ژنو یک گفتگو کردند.بر اساس این راه حل یک شورای انتقالی وجود خواهد داشت که قدرت اجرایی برخوردار است و بشار اسد استعفا خواهد کرد زیرا وی تمامی مشروعیت خود را از دست داده است و او نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.

الجبیر در ادامه گفت: تمرکز گفتگوها همچنین بر روی مبارزه با داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در عراق و سوریه بود.آنها همچنین بر روی اجرای اصلاحات سیاسی که تابستان گذشته در عراق بر روی آن توافق شد،تاکید کردند.این موضوع منجر به تشکیل دولتی در عراق شد که تمامی گروههای قومی و مذهبی این کشور را دربرمی گیرد.معتقدیم که این موضوع نقش مهمی در تقویت وحدت ملی و تلاش های عراق برای مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی این کشور دارد.

وی افزود: دو طرف همچنین حمایت خودرا از لبنان و اهمیت تلاش جناح های این کشور برای انتخاب رئیس جمهور ماورای تعصبات جناحی و برای مقابله با بحران کنونی اعلام کردند.

وزیر خارجه عربستان گفت: رهبران دو کشور همچنین اوضاع اقتصادی جهان را هم بررسی کردند.هر دو کشور عضو گروه بیست و دو هستند.هر کشور از اعضای بزرگ این گروه هستند.هر دو کشور سرمایه گذاری های زیادی در سراسر جهان دارند.آنها همچنین موضوع تغییرات آب و هوایی و تلاش برای تضمین یک جهان سالمتر در جهان را بررسی کردند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت:ملک سلمان همچنین به شاهزاده محمد بن سلمان دستور داد که نظرات ما را درباره همکاری راهبردی به رئیس جمهور اوباما اعلام کند.رئیس جمهور و ملک سلمان به مقامات دو کشور دستور دادند تا در تعاملی ساعیانه چارچوب لازم برای این همکاری راهبردی تعیین کنند.معتقدیم که این دیدار ،دیداری بسیار مهم در حیطه روابط دو جانبه بین دو کشور است.

الجبیر درباره نشست اوباما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفت:در نشست کمپ دیوید بر روی تقویت روابط امنیتی و نظامی بین دو طرف توافق شد.در این نشست بر روی راههای تقویت امنیت دریایی ،امنیت سایبری و ایجاد یک سیستم دفاع موشکی بالستیک در منطقه و ایجاد نیروهای ویژه توافق شد.در این نشست همچنین براهمیت مقابله با اثرگذاری منفی ایران در منطقه تاکید شد.

وی افزود:در رابطه با توافق با ایران ،این توافق توافقی است که ما از آن حمایت می کنیم.ما از هر توافقی که از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی جلوگیری کند،ساز و کار نظارتی قدرتمند داشته باشد،بازرسی از تمامی سایت ها و از جمله سایت های نظامی را در بر گیرد و از شرط بازگشت تحریمها در صورت نقض مفاد توافق از طرف ایران برخوردار باشد، حمایت می کنیم.رئیس جمهور در کمپ دیوید این اطمینان را به ما داد که این توافق اینگونه است.ما همچنین در این رابطه با همپیمانانمان در اروپا مشورت کرده ایم.ما همچنین جزئیات این توافق را دیده ایم و در حقیقت این توافق این اجازه را نمی دهد که ایران به تسلیحات اتمی برسد و از بازرسی های غیرمنتظره و قدرتمند برخوردار است و از توانایی بازگشت تحریمها در صورت نقض توافق از طرف ایران برخوردار است.

الجبیر گفت:معتقدیم که این توافق از اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات در منطقه برخوردار است.حالا ما یک مشکل و چالش کمتر در رابطه با مقابله با ایران داریم و ما حالا می توانیم با تمرکز بیشتری به بررسی دیگر فعالیت های ایران در منطقه بپردازیم.ما می توانیم بر روی تقویت همکاریها تمرکز کنیم تا مطمئن شویم که ایران از دخالت های منفی در امور دیگر کشورها خودداری کند.امیدواریم که ایران از مزیت های این توافق که سبب رفع انزوای این کشور و سبب تبدیل این کشور به عنوان عضوی مسئولیت پذیر در جامعه بین المللی و همسایه ای مسئوولیت پذیر در منطقه می شود، بهره برداری لازم را ببرد.هدف ما چیزی جز داشتن بهترین روابط با ایران نیست.این در حقیقت ایرانی ها هستند که از زمان انقلاب ایران در سال هزار نهصد و هفتاد و نه تاکنون بر ضد ما و همسایگان ما تهاجم می کنند.امیدوایم که این توافق به منزله نقطه عطفی در تاریخ ایران باشد و این کشور به عنوان همسایه ای مسئوولیت پذیر بدل شود و به اصول دخالت نکردن در امور دیگران پایبند باشد.حمایت از تروریسم و خشونت فرقه ای را متوقف سازد.اگر آنها این کار را بکنند دست ما به طرف آن بیش از هر زمان دیگری از زمان انقلاب درازتر خواهد شد.ما هیچ تمایلی به تقابل با ایران نداریم.ما به هیچ چیز به جز روابط همسایگی خوب با ایران نمی اندیشیم.بارها گفته ام که توپ در زمین ایران است و آنها باید بگویند که آماده باز گردن برگی جدید از روابط با ما هستند و ما درباره ایران بر اساس اعمال و نه سخنانش قضاوت خواهیم کرد.

وی درباره یمن گفت:ما همیشه درباره اوضاع انسانی در یمن نگران بوده ایم.مردم یمن همسایگان ما هستند.روابط زیادی بین یمنی ها و سعودی ها وجود دارد.پیوند های قبیله ای زیادی بین دو طرف وجود دارد.اگر مشکلاتی در یمن باشد این موضوع بر کشور ما تاثیرگذار خواهد بود.در حدود چهار میلیون یمنی در عربستان زندگی می کنند.هدف ما وجود یک یمن امن و کامیاب است.ما نمی خواهیم که هیچ یمنی آسیب ببیند.ما محموله های امدادی را به طور مستمر برای یمن ارسال کرده ایم.ما به تعامل خود با سازمان های امدادرسان برای تحقق این موضوع ادامه می دهیم.ما باید درباره اینکه کمک های امدادی به دست حوثی ها و نیروهای صالح نیفتد دقیق باشیم.
وی افزود:ما باید توجه کنیم که سوخت به دست نیروهای حوثی و صالح که آنها از آن برای استفاده در ماشین جنگی خود از آن استفاده می کنند، نیفتد. اوضاع انسانی در مناطق تحت کنترل دولت مشروع و قانونی و نیروهای ائتلاف نسبت به مناطق تحت کنترل حوثی ها و صالح بسیار بهتر است.نیروهای حوثی و صالح با بد نشان دادن اوضاع انسانی در مناطق تحت کنترل خود قصد مظلوم نمایی دارند. رفتار آنها سبب ایجاد اوضاع انسانی وخیم در این مناطق شده است.ما بندر عدن را با همکاری هم پیمانان اماراتی خود بازگشایی کردیم. ما فرودگاه عدن را بازگشایی کردیم.

الجبیر گفت:ما خواهان ارسال تسلیحات به یمن نیستیم.ما یک هواپیمای ایرانی را که نمی دانیم که بار آن چه بود بازگرداندیم.ما به این موضوع مشکوک بودیم که بار این هواپیما تسلیحات است و قرار بود در فرودگاه صنعاء فرود آید. نیروی دریایی آمریکا ناوگانی از کشتی های ایرانی را در ماه دسامبر بازگرداند. ما بازرسی می کنیم زیرا نمی خواهیم که تسلیحات برای حوثی ها ارسال شود.ما مکانیسم بازرسی ها را با همکاری سازمان ملل و دیگر کشورها انجام می دهیم و تلاش می کنیم که این مکانیسم موثر باشد.

وی درباره سوریه گفت: آنچه که در سوریه می گذرد یک فاجعه است و مسئوولیت آن تماما متوجه بشار اسد و هم پیمانان وی است. معتقدیم که به زودی تغییر را می توانیم در سوریه ایجاد کنیم. معتقدیم که می توانیم به زودی به طرف بازسازی سوریه حرکت کنیم. عربستان سعودی از جمعیت قابل توجه سوری برخوردار است. عربستان سعودی کمک های قابل توجهی به پناهندگان سوری که در اردن و لبنان و دیگر کشورها هستند، کرده است.

الجبیر گفت: ما پیگیر یک راه حل سیاسی بر اساس کنفرانس ژنو یک هستیم. ما مذاکراتی در این رابطه با روسیه ،آمریکا و هم پیمانانمان در اروپا داشته ایم. مشکل به بشار اسد باز می گردد. هرگونه راه حل سیاسی باید کناره گیری وی از قدرت را شامل شود. ما شاهد این موضوع نبوده ایم. به نظر می رسد که او توجهی به وضعیت و رفاه مردم کشورش ندارد. ما به تلاش خود برای اینکه مردم سوریه به آزادی برسند، ادامه می دهیم.

الجبیر در پاسخ به اظهارنظر خبرنگاری که پرسید «تحرکات روسیه در حمایت از سوریه افزایش یافته است»، گفت: عربستان بخشی از ائتلاف بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در سوریه است.هواپیماهای ما درکنار دیگر هواپیماهای ائتلاف پرواز می کنند و ما یکی از نخستین کشورهایی بودیم که وارد این ائتلاف شدیم و در آن مشارکت کردیم و ما مصمیم که تمام تلاش خود را برای شکست داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) به کار گیریم.ما به راههای افزایش این همکاری و افزایش اثرگذاری آن می نگریم.ما همچنین به راههای افزایش حمایت ها از مخالفان دولت سوریه و افزایش اثرگذاری اقدامات آنها می نگریم.

وی افزود:در رابطه با گزارشهای مربوط به حمایت مستقیم نظامی روسیه از بشار اسد من این گزارشها را در رسانه ها دیده ام اما باید به صحت این گزارشها توجه لازم شود.اگر این موضوع صحت داشته باشد این می تواند نشان دهنده افزایش تنش و بسیار خطرناک باشد.

الجبیر در پاسخ به این سوال که عربستان چه اقداماتی برای جلوگیری از ارسال منابع مالی از طرف برخی افراد در عربستان برای گروههای مخالف دولت سوریه از جمله جبهه النصره انجام داده است،گفت:موضوع حمایت عربستان سعودی از گروههای تروریستی بسیار اغراق آمیز جلوه داده شده است. عربستان سعودی در صف مقدم کشورهایی قرار دارد که با تروریسم مبارزه می کنند ،قرار دارد و این موضوع به خوبی از طرف مقامات کشور آمریکا بررسی و تایید شده است.در رابطه با حمایت شخصی افراد از گروههای تروریستی ما این موضوع را به عنوان یک جرم مطرح کرده ایم. افراد زیادی در این رابطه بازداشت و به زندان رفته اند .ما به تعقیب این افراد ادامه خواهیم داد.ما گروههای تروریستی را معرفی کرده ایم و هرگونه همکاری و ارسال مبالغ برای آنها را اقدامات مجرمانه می دانیم.

بر اساس گزارش العربیه، عادل الجبیر در بخشی از این کنفرانس گفت ایران از سال ۱۹۷۹ به سوی همسایگانش دست اندازی می کند.

وی با بیان اینکه تهران باید از حمایت از تروریسم و دامن زدن به اختلافات طایفه ای دست بکشد، گفت: ما خواهان روابط بهتر با ایران هستیم اما اکنون توپ در زمین ایران است و باید به اثبات برساند که واقعا خواستار بازگشایی صفحه جدیدی در روابط است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *