سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
صفار هرندی در جشن یک سالگی"دکتر سلام"

طنزفاخر از تکرار اتفاقات‌بد جلوگیری می‌کند

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب: 356709
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های طنز فاخر در برابر هجو گفت: طنز فاخر با مخاطب قرار دادن جامعه از تکرار اتفاقات بد جلوگیری می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم جشن یک سالگی طنز "دکتر سلام" که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالی خود را از نشاط و هیجان حاکم در این جلسه اعلام می‌کنم. من آرزوی روزی را داشتم که در فضای سیاسی که فضای خشک و خشنی هست، چنین لطافتی احساس شود.

وی در واکنش به اظهارات دانشجویان به سخنان صادق زیباکلام گفت: امیدوارم آقای زیباکلام از این مسائل و طنز و سخنان دانشجویان دلگیر نشوند. البته اگر ایشان امروز چنین فضایی را دیدند، ما هشت ماه است که از سوی دانشجویانی که نام خود را سبز گذاشته بودند، در دانشگاه‌ها با چنین مسائلی مواجه هستیم. البته من به جوانمردی و فتوت این جمع اقرار می‌کنم که اجازه دادند شما سخنانتان را کامل بیان کنید و حرفتان را قطع نکردند. این ماجرا فقط برای روزهای به قول مسلمانان فتنه نبود و طی چند روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر در سخنرانی آقای عباسی و جلیلی نیز رخ داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود خطاب به حاضران جلسه گفت: خطاب به دوستان حاضر می‌گویم اگر اتفاقی که در گذشته‌ها رخ داده است، زشت بوده است و ما آن را تقبیح می‌کنیم، ما نیز کمک به تکرار آن نکنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه طنز چیزی از جنس شعر است و با پرورش خیال و پرواز خیال ارتباط دارد، گفت: پرواز خیال در طنز هم جدی‌ترین مسئله است و طنز فاخر آن چیزی است که ما در آن به چیزهایی بپردازیم که خود ما در آن اثرگذاریم و در غیر این صورت منجر به هجو می‌شود.

صفارهرندی تأکید کرد: وقتی کار طنز و مطایبه به جایی می‌رسد که یک سری حریم‌ها شکسته می‌شود، در این صورت طعنه‌های آزاردهنده مثل کینه به وجود می‌آید که نام آن هجو است.

وی با اشاره به اینکه در صد سال اخیر شاهد هجویه‌هایی هستیم که عمدتا علیه اعتقادات دینی بوده است، گفت: متأسفانه در ادبیات و فرهنگ پنجاه ساله گذشته شاهد چنین مسائلی هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طنز دکتر سلام گفت: شاید استقبال شما از این طنز برای این است که برای اولین بار احساس کردید چیزی متعلق به فرهنگ خودتان را می‌بینید و من احساس می‌کنم این روند نیز در حال افزایش است و این طنز مسیرهایی را طی می‌کند.

وی با تأکید براینکه در گذشته طنز و هجو میدانی برای کینه جویی‌های شخصی بوده است، یادآور شد: این مسئله اصل اجتماعی نداشت و طنز زمانی موثر است که برای اصلاح و سالم سازی جامعه به کار گرفته شود که طنز دکتر سلام نیز با ادبیات فاخرتری که در آن دیده می‌شود و با استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژی و استفاده از مضامینی مانند تصاویر در آن می‌تواند به این جایگاه برسد.

صفارهرندی گفت: طنز آنجایی به کار می‌رود که چیزی خارج از قائده در جای دیگری قرار گیرد و یک عدم تناسبی را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد روزنامه‌ها در شرایط حاضر گفت: این حالت عدم تناسب در برخی از روزنامه‌ها و نشریات به خصوص در حوزه تیتر‌ها و گرایشات دیده می‌شود. به عنوان مثال آنهایی که دم از ملی گرایی می‌زنند، از عناوین ضد ملیت استفاده می‌کنند و دیگری که خارج از کشور برای انهدام همه ارکان نظام ما و برای سرکوب مردم ما برنامه ریزی کرده است به عنوان چهره‌ای دلسوز در کشور نشان داده می‌شود. این‌‌ همان طنز است و خود این اتفاق طنز به شمار می‌رود.

وی افزود: با نگاه به موقعیت‌های اطراف می‌بینیم خنده دار‌ترین طنز ما یک سری واقعیت‌هایی هستند که ظاهرا رخ داده‌اند اما حقیقت ندارند. مثل اینکه یک آقای معاون یا مشاور که وظایفی دارد و دوباره به او مسئولیت می‌دهند و همچنان برای مسئولیت از خود اشتیاق نشان می‌دهد این نیز در واقع یک نوع طنز است.

صفارهرندی در پایان گفت: البته اگر در قالب طنز به این چیز‌ها پرداخت می‌شود، برای این است که طنز یک مقصد رو به تعالی و پیشرفت دارد و قرار است با تحریک اجتماعی از یک اتفاق بد جلوگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *