جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷

جودو مدیرانی لایق و نترس می‌خواهد

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۳۵
کد مطلب: 386508
رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون جودو مدعی شد: مسئولان فدراسیون جودو در طول چند سال اخیر به دلیل ترس از دست دادن پست خود به تعداد محدودی از ورزشکاران مطرح اجازه عرض اندام دادند و از میدان دادن به جوانان خودداری کرده اند.
به گزارش جهان ، حجت مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تحلیل خود از ناکامی جودوی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون، اظهار کرد: ناکامی جودو مربوط به یکی، دو سال اخیر نیست. این قضیه از ۲۰ سال پیش شروع شده و متاسفانه ما در این طول این سالیان نتوانسته‌ایم برای پیشرفت جودوی ایران به خوبی برنامه‌ریزی کنیم و مدیران مختلف فدراسیون جودو در طول این سال‌ها از ترس این که مدال نیاورند و پست خود را از دست بدهند، پشتوانه سازی در تیم‌های ملی جودو نداشته‌اند و تنها به یکسری از ورزشکاران اجازه حضور در میادین را داده‌اند.

رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون جودو افزود: میران ۲۰ سال عضو تیم ملی جودو بود، اما اگر الان هم بازگردد مطمئن باشید تا پنج سال هیچ حریفی در ایران ندارد. وقتی جودوکار تیم ملی می‌بیند هیچ رقیبی ندارد، تلاش زیادی انجام نمی‌دهد، چرا که مطمئن است به هر شکل ممکن او عازم رقابت‌های بین‌المللی می‌شود. متاسفانه جودوکاران ایران در این چند سال نوسانات زیادی داشته‌اند، به گونه‌ای که در یک تورنمنت موفق بوده‌اند و در تورنمنت بعدی ناکام. در مجموع فدراسیون برنامه‌ریزی منسجمی در خصوص نحوه عملکرد ملی پوشان و برنامه ریزی جهت حضور موفق آنها در میادین بین المللی نداشته است.

وی تصریح کرد: ما باید ببینیم روسای فدراسیون جودو در این چند سال چه کاری کرده‌اند و از گذشته چه اتفاقاتی در جودو افتاده است که کار به اینجا رسیده است. در حال حاضر جودوکاران تیم ملی اجازه عرض اندام به نفرات تازه وارد را نمی‌دهند و به گونه‌ای با آنها برخورد می‌کنند که آنها فراری می‌شوند که ما در این باره مدیریت فدراسیون را مقصر می دانیم، چرا که باید جو تیم ملی تا حدی سالم باشد که همه بتوانند در آن رشد کنند. زمانی که امینی، مدیر تیم‌های ملی جودو بود به او گفتم ورودی تیم ملی از خروجی آن کمتر است که در بیان علت آن گفتم متاسفانه قدیمی های جودو به نیروهای جدید آسیب می رسانند و آنها را فراری می‌دهند. باید بگویم که در تیم ملی بزرگسالان متاسفانه سازماندهی مناسبی نداریم.

کارشناس جودو با اشاره به دوران مدیریت رستگار در سه سال اخیر، گفت: در طی این سه سال همانند گذشته نیز کارها با نقص انجام شده است و من بارها این را در جلسات کارشناسی که در فدراسیون برگزار شد اعلام کرده‌ام. ما در جودو پتانسیل زیادی داریم، اما وقتی مدیران ما ثبات ندارند نگران از دست دادن موقعیت شان هستند و به همین علت به افرادی می چسبند تا موقعیتشان به هر شکل ممکنی حفظ شود. اگر فدراسیون‌های مانند والیبال و بسکتبال امروز در کار خود موفق هستند به این دلیل است که در طول چند سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی داشته‌اند و حاصل یک یا دو سال نیست.

مرادی با بیان این که ایران در ورزش‌های تن به تن مانند جودو در صورت برنامه‌ریزی درست مطمئنا جزو قدرت های جهان خواهد شد، گفت: جودو به مدیری نیازمند است که نگران موقعیت خود نباشد و از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نیز تا پنج سال از او توقع هیچ مقامی نداشته باشند تا بتواند به جوانان میدان دهد و پشتوانه سازی صورت گیرد. به اعتقاد من رییس فعلی فدراسیون باید به وزارت ورزش و جوانان برود و به آنها بگویند ما پنج سال از ما توقع مدال نداشته باشید تا بتوانیم پشتوانه سازی داشته باشیم.

وی در خصوص اظهار نظر برخی از کارشناسان جودو مبنی بر این که راه علاج وضعیت نابسامان این رشته تغییر رییس فدراسیون است، گفت: تغییر مدیریت به نحوی مطلوب خواهد بود که رییس بعدی آزادی عمل داشته باشد و تا چند سال به او زمان بدهند تا بتواند برنامه‌ریزی و پشتوانه سازی خوبی در جودو صورت دهد. جودو به مدیر با دانشی نیازمند است که بتواند به صورت پایه‌ای در این رشته اقدام کند نه این که به فکر نتایج زودگذر باشد.

رییس کمیته‌ آموزش فدراسیون جودو درباره عملکرد کادر فنی تیم ملی نیز تصریح کرد: مقوله قهرمانی با مربیگری بسیار متفاوت است،‌ چرا که یک مربی باید به خوبی این توانایی را داشته باشد که دانش خود را به بازیکنان منتقل کند. کما این که در هیچ کجای دنیا لزوما یک قهرمان، یک مربی خوب نمی‌شود و ممکن است بزرگ‌ترین مربیان دنیا هیچ کارنامه ای در دنیای قهرمانی نداشته باشند.

وی افزود: اگر تک صدایی در کادر فنی جودو ادامه یابد مطمئن باشید کار به همین شکل و حتی بدتر از آن پیش خواهد رفت. اگر ما فکر کنیم کارمان صددرصد درست است شک نکنید که تفکر غلطی است. باید مدیران تیم ملی انتقاد پذیر باشند تا به پیشرفت برسیم.

مرادی در پایان گفت: به عنوان یکی از خانواده اعضای بزرگ جودو شرمنده مردم هستم و به جز شرمندگی حرفی برای گفتن ندارم. جودوی ایران سرمایه بسیاری دارد، اما بلد نیستیم چگونه از آن استفاده کنیم. باید روشمان را در جودو اصلاح و از نیروهایمان به بهترین شکل ممکن بهره ببریم. امیدوارم مسئولان فدراسیون انتقاد دیگران را بپذیرند. ما خوشحال نمی شویم که یک مدیر یا مربی به علت کسب نتایج ضعیف تغییر کند، بلکه فقط به دنبال موفقیت هر چه بیشتر جودو ایران هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *