سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱

مدارس خشت و گلی جان هزاران دانش‌آموز سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند+تصاویر

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 381576
از وضعیت مدارس فرسوده استان/ رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان: ۸۰۰ مدرسه خشت و گلی در سطح استان وجود دارد/ برخی از این مدارس حدود ۵۰ سال قدمت دارند و قابل بازسازی نیستند
 به گزارش جهان به نقل از نسیم، در شرایط کنونی هنوز همه مدارس سیستان و بلوچستان ایمن نیستند. همچنان در تعدادی از مدارس استان بیم وقوع حوادث ناگوار وجود دارد. وجود مدارس خشتی و گلی یکی از نگرانی‌های مسئولان استانی است که همواره تلاش‌هایی برای نوسازی آنها وجود داشته؛ ولی تاکنون موفقیت در این زمینه کامل نبوده است.


علاوه بر اینها مدارس کپری هم در سطح استان و به ویژه جنوب استان عرض اندام می‌کنند. به گفته علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش پرورش سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۵۰ مدرسه کپری در این استان وجود دارد. وی هچنین گفته که نمی‌توان به بهانه کمبود امکانات، رشد فرهنگی و علمی کودکان و نوجوانان را نادیده گرفت.

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان نیز که گلایه‌های زیادی از وضعیت فیزیکی مدارس استان به ویژه در مناطق روستایی دارد؛ که در این‌باره در گفتگو با خبرنگار «نسیم» گفت: اکنون ۸۰۰ مدرسه خشت و گلی در سطح استان فعال است که جان هزاران دانش‌آموز را نیز تهدید می‌کند.


به گفته عبدالعزیز بلوچ‌زهی علاوه بر این برخی از این مدارس قدمتی ۵۰ ساله دارند و قابل بازسازی هم نیستند. علاوه بر اینها تعداد زیادی مدرسه در استان وجود دارد که در سال‌های گذشته حتی تعمیر هم نشده‌اند. وضعیت این مدارس به نحوی است که انتظار وقوع حوادث ناگوار در زمستان امسال در آنها وجود دارد.

در ادامه متن گفتگوی تفضیلی خبرنگار «نسیم» با عبدالعزیز بلوچ‌زهی، رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت مدارس مناطق دورافتاده استان آمده است:

«نسیم»: فضای آموزشی مناسب یکی از مولفه‌های مهم در یادگیری دانش‌آموزان است. متأسفانه در سال‌های گذشته وضعیت فیزیکی مدارس در برخی مناطق سیستان و بلوچستان مناسب و استاندارد نبوده است. شما وضعیت فعلی مدارس استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در حال حاضر مدارس غیراستاندارد هم در استان وجود دارد؟


بلوچ‌زهی: بله خیلی زیاد هستند. مدارس غیراستاندارد از مدارس خشت و گلی گرفته تا مدارس کپری در بخش‌های مختلف استان وجود دارند. من به صورت ویژه اطلاع دارم که اکنون در شهرستان‌های کنارک و نیکشهر مدارس کپری موجود هستند. مدارس خشتی و گلی نیز در این مناطق وجود دارند که موجب نگرانی شده‌اند. ما نگران هستیم که سقف این مدارس با بارش بارن فرو بریزد. وضعیت این مدارس نگران کننده است و پیگیری بازسازی و بهبود شرایط فیزیکی آنها ضروری است.

«نسیم»: یعنی ما هنوز مدارس کپری در استان داریم! یادمان هست که در گذشته جشن حذف مدارس کپری در استان برگزار شد و چند باری هم مسئولان ارشد آموزش و پرورش اظهار داشتند که دیگر مدرسه کپری در کشور وجود ندارند. ارزیابی شما چیست؟


بلوچ‌زهی: با برگزاری جشن کپرزدایی در گذشته، تقریباً ۹۰ این مدارس حذف شدند؛ ولی مدارس استجاری و خشت و گلی در این طرح از قلم افتاد و فراموش شد. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مدارس خشت و گلی به دلیل عدم برخورداری از استاندارد و ایمنی‌های لازم جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. این شرایط باعث شده در برخی مواقع دانش‌آموزان از گرما و سرما رنج ببرند. اکنون نزدیک به ۸۰۰ مدرسه خشت و گلی و استیجاری در استان وجود دارد که باید نوسازی شوند. علاوه بر اینها برخی مدارس قدیمی هستند که قدمتی بالای ۵۰ سال دارند و همچنین مدارس قدیمی زیادی نیز وجود دارد که در سال‌های گذشته حتی تعمیرهم نشده‌اند و باید یک فکر اساسی برای آنها انجام شود.

«نسیم»: اردیبهشت‌ماه امسال اعضای کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از مدارس سطح استان بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت این مدارس قرار گرفتند. آیا این سفر تاکنون نتیجه مثبتی به دنبال داشته؟

بلوچ‌زهی: تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. ممکن است این عزیزان برنامه دراز مدتی را دنبال کنند ولی تا حالا اتفاق خاصی رخ نداده و ما هم چیزی مشاهده نکردیم. به نظرم رویکرد اصلاح وضعیت مدارس استان باید در سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام شود. در بازه کوتاه مدت باید مدارسی که نیاز به تعمیرات جزئی هستند باید اولویت باشد؛ در بازه میان مدت به مدارسی که نیمه‌تمام مانده‌اند رسیدگی شود و در نهایت در باره بلند مدت برنامه ساخت مدارس جدید مطرح شود. طی سال‌های اخیر در بحث احداث مدارس توسط خیران مدرسه‌ساز اتفاقات خوبی در استان افتاده ولی باز هم با توجه به نیاز استان مدارس کمی ساخته شده است.


«نسیم»: کمی برگردیم به عقب، آیا تا به حال به دلیل ایمنی نامطلوب مدارس، اتفاقات ناگواری برای دانش‌آموزان و معلمین استان رخ داده است؟

بلوچ‌زهی: معمولاً حوداث در دو مورد اتفاق می‌افتد؛ یکی بر اثر زلزله و دیگری به دلیل بارندگی‌های طولانی و طوفان‌های شدید که به لطف خدا مدتی است استان ما از گزند زلزله و بارندگی‌های خطرناک در امان است اما بارندگی‌های معمول و طوفان داشته‌ایم. با این وجود تا به حال تلفات دانش‌آموزی در مدارس غیراستاندارد و غیرایمن مشاهده نشده است. امیدواریم با هوشیاری مسئولان مربوطه هیچ وقت شاهد چنین حوادثی نباشیم.

«نسیم»: در مورد فضاهای آموزشی استان بحث‌های زیادی وجود دارد؛ نکته‌ای که از نظر شما بهتر است در این بازه زمانی در این رابطه مطرح شود؛ چیست؟

بلوچ‌زهی: توصیه می‌کنم مراکز شبانه‌روزی سطح استان توجه ویژه‌ای به بحث تغذیه دانش‌آموزان داشته باشند. باید فاصله خالی انرژی دانش‌آموزانی که از روستاها یا فاصله‌های دور به این مراکز می‌روند تأمین شود. در مجموع باید از نظر وضعیت غذایی در مدارس استان یک حرکتی انجام شود؛ یعنی فقط پنیر و چای و کره و مربا به دانش‌آموز ندهند. در واقع نگاه مسئولان آموزش و پرورش در زمینه رسیدگی به وضعیت مدارس شبانه‌روزی به ویژه در شهرستان‌های کم‌برخوردار استان باید دقیق و تعیین کننده باشد.

«نسیم»: آیا در این خصوص طی سال گذشته کمبودهایی وجود داشته که شما اکنون پیشنهاد رفع آنها را دارید؟

بلوچ‌زهی: مدیرکل آموزش و پرورش استان اخیراً اعلام کرده که مبلغ کلانی اعتبار را به عنوان سرانه مدارس توزیع کرده‌ایم. امیدوار هستم که اتفاقات بهتری رخ دهد؛ البته باتوجه به رویکری فعلی استاندار و برنامه‌هایی که دنبال می‌کند؛ انتظار می‌رود این مشکلات رفته رفته کمتر و در نهایت نیز برطرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به جای این همه پول که به بعضی از فوتبالیست های مفت خور و اسراف کاری بعضی از مسئولان بی فکر تخصیص داده می شود به فکر دادن پول برای ساخت مدرسه شیک برای این کودکان معصوم باشید.آیا دوست دارید بچه های شما هم اینطوری مدرسه برن؟