جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۰

مراقب باشیم که روزی رجوی، برای‌مان پیام تسلیت نفرستد

حسین وزارتی
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب: 85177
آیت‌الله حسینعلی منتظری درگذشت. دو روز پیش، این خبری بود که در رسانه‌های جمعی منتشر شد و با واکنش‌های متفاوتی از سوی مردم، مراجع عظام تقلید، سیاسیون و... مواجه شد. اگر نگاهی به خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها، محافل سیاسی و... در چند روز اخیر بیاندازیم، پُر است از اخبار مرتبط با درگذشت آن مرحوم. از چگونگی فوت و تشییع جنازه گرفته تا پیام‌های تسلیت شخصیت‌های حقیقی و حقوقی. البته واضح است که نحوه‌ی انعکاس اخبار و حتی محتوای پیام‌ها، متأثر از پارادایم سیاسی و فکری آن‌ها و نیز فضای سیاسی این روزهای کشور بوده است. در این بین اما چند نکته قابل تأمل است که به نظر نگارنده کدهای رفتاری مهمی را برای مخاطب نمایان می‌سازد. 

1. بی‌تردید مهم‌ترین خبری که درباره‌ی درگذشت آقای منتظری منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای نیز به همراه داشت، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این مناسبت بود. این پیام درحالی صادر شد که بسیاری از مردم و به‌خصوص کسانی‌که سیاست در ایران را دنبال می‌کنند، از مواضع آقای منتظری نسبت به رهبر انقلاب و نیز نظام جمهوری اسلامی مطلع بودند. اشتباهات، تحلیل‌ها و عملکرد نادرست آقای منتظری در زمان حیات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی که منجر به عزل ایشان- آن هم با تندترین عبارات- توسط امام از سمت قائم‌مقامی رهبری شد؛ هرچند امام از ابتدا نیز مخالف این امر بود. موضع‌گیری شدید و اهانت‌آمیز ایشان در سال 76 که با برخورد قاطع مردم، جریان‌های سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی مواجه شد؛ مواضع پس از رفع حصر ایشان که به‌ کرات موجب سوءاستفاده‌ی ضدانقلاب، دشمنان نظام و اپوزوسیون داخل و خارج کشور شد و... بر کسی پوشیده نیست. 

اما اولین نکته‌ای که می‌تواند و باید سرلوحه‌ی کار ما قرار گیرد، رعایت انصاف و قضاوت بر مبنای آن است. رهبر انقلاب علی‌رغم مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، با توصیف زحمات و مبارزات ایشان در فرایند شکل‌گیری انقلاب و نیز مراتب بالای علمی ایشان، نشان دادند که نباید به دلیل اظهارات و تغییر مشی افراد، از گذشته و عملکرد مثبت افراد چشم‌پوشی کرد: "ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم‌الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند." در فضای سیاسی کنونی کشور، “انصاف” گمگشته‌ی این روزهای تحلیل‌ها و عملکرد برخی از خواص به‌نظر می رسد. پیام رهبر انقلاب برای شخصی که خون به دل امام کرده بود، بیانگر همین نکته است که برای تحلیل رفتار و عملکرد دیگران، هرگز نباید از مدار انصاف خارج شد. 

دومین نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی پیام رهبری این است که ایشان با صدور این پیام، از وقوع اتفاقات تلخ دیگری در فضای سیاسی کنونی کشور جلوگیری کردند. گرچه باز هم جنجال‌آفرینان در چند ماه اخیر، سعی داشتند که از این اتفاق سوءاستفاده کرده و راه تازه‌ای برای قانون‌گریزی خود ایجاد کنند؛ چراکه به دلیل حساسیت موضوع، اگر قرار به ایجاد تشنج و ناآرامی به بهانه‌ی درگذشت آقای منتظری بود، قطعاً با برخورد محکم مردم- که هنوز خون دل‌های امام امت خویش را به یاد دارند- و نیز نیروهای امنیتی مواجه می‌شدند. گرچه باز هم شاهد ناآرامی‌هایی در اطراف حسینیه‌ی آقای منتظری بودیم، اما پیام رهبر انقلاب به اذعان بسیاری از سیاسیون، اصلی‌ترین عامل آرامش عمومی و عدم سوءاستفاده‌ از این اتفاق بود. 

2. اما دومین نکته‌ای که جای بسی تأمل و تأسف دارد، پیام تسلیت مریم رجوی است که به مناسبت درگذشت آقای منتظری در برخی سایت‌ها منتشر شد. این پیام بدون هیچ اغراقی بهت‌آور است. اگر برگ‌های تاریخ انقلاب را ورق بزنیم، یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ این مرز و بوم، انفجار در دفتر حزب جمهوری در تاریخ هفتم تیرماه 1360 توسط منافقین است. در آن روز این خبر مردم ایران را شگفت‌زده کرد. شاید برخی ندانند که یکی از آن 72 نفری که منافقین او را به شهادت رساندند، فرزند آقای منتظری بود؛ محمد منتظری. آن روزها همه برای آقای منتظری پیام تسلیت می‌فرستادند و او را برای تقدیم یک شهید به اسلام، تحسین می‌کردند، اما امروز قاتل همان پسر، برای مرگ پدر شهید، اشک می‌ریزد و مرثیه می‌خواند! اما چرا این‌گونه شد و چه شد که امروز رجوی و رجوی‌ها برای شاگرد امام، فقیه متأله و حاصل عمر امام پیام تسلیت می‌فرستند؟ چرا بی‌بی‌سی فارسی و دیگر شبکه‌های ضدانقلاب، خبر درگذشت ایشان و حواشی آن را با این گستردگی پوشش داده‌اند؟ کجای کار می‌لنگد؟ 

جواب این سؤال‌ها را باید در مواضع و عملکرد بیست و چندساله‌ی آیت‌الله منتظری جست‌وجو کرد. ما در این مجال قصد واکاوی مواضع و عملکرد ایشان را نداریم - که تاریخ بهترین گواه برای تحلیل این موضوع است- اما شاید رنج‌نامه‌ی سیداحمد خمینی بتواند بخشی از این سؤال‌ها را پاسخ گوید. پس از ارتحال امام امت اما عملکرد ایشان، خود حکایت دیگری دارد. 

اکنون سرنوشت آیت‌الله منتظری پیش روی چشم ماست درحالی‌که این داستان غم‌انگیز، گریبان‌گیر برخی از خواص نظام و یاران انقلاب نیز شده است. افرادی که دیروز ریختن خون جوانان این وطن برای‌شان مایه‌ی مباهات بود، دشمنانی که از هیچ کوششی برای به گل نشستن کشتی انقلاب دریغ نکردند، امروز برای این خواص دست به دعا شده‌اند. و دیدیم که چگونه روزی او را عزادار پسرش کردند و امروز برای رفتنش مرثیه می‌خوانند و برای ضربه زدن به انقلاب و نظام، به پیکر آن مرحوم نیز رحم نمی‌کنند، جا دارد که به خود بیاییم و ببینیم در کدام دسته سینه می‌زنیم. او که رفت اما ما مراقب باشیم که روزی رجوی، برای‌مان پیام تسلیت نفرستد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این قدر مطلب سخیف است که نیاز به پاسخ ندارد لاکن همین قدر بس که مثل نویسنده مثل قومی است که وقت اذان خود را با بنگسگ روستا تنظیم می نماین ومثل مریم رجوی نیز مثل شهرت طلبی برادر حاتم طایی است که با الوده کردن اب زمزم قصد شهرت طلبی داشت والا قله رفیع صراحت صداقت وشجاعت ودر یای بیکران فقیه ال محمد رفیع تر وعمیق تر از ان است در نگاه سفله نگران جیره خوار اید
United Kingdom
متاسفانه مطالب تلخی است ولی حقیقت دارد. به پیام تبریک مریم رجوی , پیام تسلیت کاخ سفید را هم اضافه نمائید.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز من که مثل مریم رجوی را شهرت طلبی برادر حاتم طائیی دانسته ای لطف کن بگو اوباما و رضا پهلوی و نوری زاده و شیرین عبادی و سازاگارا هم از باب شهرت طلبی با منتظری هم دردی میکردند و برای وی تسلیت گفته اند بی بی سی هم همینطور ؟؟؟ راستی اگر معاویه مثلا برای یکی از یاران حضرت امیر پیام تسلیت می فرستاد به نظر شما معنای آن چه بود؟؟ شهرت طلبی و اگر این رویه تواتر پیدا می کرد چه؟؟ بهتر است معنای تولی و تبری را در فروع دین مطالعه کنید و ببینید چه سنخیتی با شیوه ی منتظری داشته که همه ی افرادی که اصلا نگران نگاه دینی نیستند با وی همذات پنداری می کرده اند
Iran, Islamic Republic of
خوشا به سعادت خمینی که روز پر کشیدنش منافقین و آمریکایی ها و امثالهم در پوست خودشون نمی گنجیدند
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبري به درستي مصلحت انديشي كردندولي پيام هاي محبت آميزمراجع عظام ،اين همه انقلابيون باسابقه ، بيت امام راحل (باوجودبرخودامام راحل با آن مرحوم)و...تشييع جنازه با حضورحداقل نيم ميليون نفرراچگونه ارزيابي مي كنيد؟آيت الله منتظري اگراشكالاتي داشت ولي قطعاسوء نيت نداشت وهرچه به نظرشان درست مي رسيدابرازمي كردندولي آنهايي كه سعي كردندايشان را- به خيال بچه گانه خود- ازمرجعيت ساقط ! كنند ضايع شدندوجالب - البته متاسفانه - همين رويه غلط رادرباره آيت الله صانعي درپيش گرفته اند... اگرنظام رادوست داريد برايش اپوزيسيون مذهبي خلق نكنيد!
Iran, Islamic Republic of
در خصوص برادری که در پاسخ به فرصت طلبی مریم رجوی به به پیام سایر فراریان استناد کرده ومثال از نامه نگاری معاویه با یکی از یاران حضرت امیر اورده بودند اتفاقا در زمان خود حضرت امیر معاویه به ادعای روابط خانوادگی دوران جاهلیت وادعای برادری نامه ای را به یکی از استانداران امیر امومنین می فرستد که امیرالمومنین در مقابل با دلجویی از استاندار خود در این زمینه حتی به تکذیب ادعای معاویه می پردازد واین است سیاست جذب حداکثری علوی نه اینکه در لوای وحدت درخواست تسلیم وانقیاد مطلق معترضان انتخاباتی را داشته باشیم واقعا اگر چنین مکاتبه ای امروز با کوچکترین عضو یک حزب از طرف بیگانگان شود ایا ما عرض وناموس وخون اورا حلال نمی نماییم این تذهبون
Iran, Islamic Republic of
شخصیت های تراز اول صدر اسلام که در جبهه باطل قرار گرفتند و خیانت های بزرگی مرتکب شدند، از آیت الله منتظری کمتر نبودند.
اسلام را بزرگان اسلام خانه نشین کردند نه مشرکین و کفار.
Iran, Islamic Republic of
اون دوستی که امثال آقایان را «اپوزیسیون مذهبی» نامیده اند دقت کنند که اتفاقاً این افراد اگر واقعاً مذهبی بودند در مقابل نظام نمی ایستادند، مخالفتهای اینها در حقیقت نشان دهنده اینست که اینها از ابتدا هم دیندار و مذهبی نبوده اند بلکه منافق بوده اند. خود حضرت امام بارها فرمودند از این «افعی های خوش خط و خال» که در حوزه های علمیه ـ تحت عناوین گوناگون آیت الله و آیت الله العظمی ـ حضور دارند باید حذر کرد. دوستان! کمی به خود بیایید؛ این شخص نه «فخر جهان تشیع!»است و نه «پناه مستضعفان عالم!» بلکه شخصی است که امام از دست کارهایش آرزوی «مرگ» کرد.
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستی که گفتند که نیم میلیون نفر در مراسم آیت الله منتظری شرکت کردند لازمه بگم که مردم به جهت احترامی که برای مرجعیت و روجانیت قائل هستند در ایم مراسم شرکت کردند و نه به لحاظ مسائل سیاسی و حزبی گری. بنده هم قبول دارم که آیت الله منتظری علی الرغم اشکالاتی که داشت، در مجموع دلسوز نظام بود، ولی متاسفانه به راحتی از جانب نزدیکان و اطرافیانش تحریک میشد. به هر حال حضور مردم در اینگونه مراسم ها، بیان کننده اعتقاد و احترام مردم به روحانیت است و اتفاقا این خودپاسخی دیگر از جانب مردم به کسانیست که سعی در جدایی مردم از روحانیت دارند.
Iran, Islamic Republic of
چرا کاخ سفید و رجوی برای آیت الله بهجت پیغام تسلیت نفرستادند؟! این سوال را مدام از خودتان بپرسید.