پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بی‌توجهی مسئولان نسخه جدید تحریم‌نفتی

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 403670
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت:کاهش قیمت نفت نوعی تحریم جدید علیه ایران است اما متأسفانه مسئولان وزارت نفت هیچ توجهی به آن نمی‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نزدیک به ۴ ماه است که قیمت نفت در بازار جهانی از از قیمت ۱۰۰ دلار خداحافظی کرده و به قیمت های کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران به محض شروع روند کاهشی اعلام کردند این روند ادامه دار نخواهد بود و بعد از مدتی دوباره شاهد افزایش قیمت هستیم و حتی این افزایش قیمت را بعد از جلسه اخیر اوپک موکول کردند ولی با برگزای جلسه اوپک نیز قیمت نفت افزایش پیدا نکرد و به روند نزولی خود ادامه داد.

اقتصاددانان و تحلیلگران انرژی مدعی هستند این کاهش قیمت از دلایل اقتصادی و سیاسی نشات می گیرد ولی هیچ دلیل مشخصی برای این کاهش قیمت تا کنون ارائه نشده است.

فارس به منظور علت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و دیپلماسی انرژی وزارت نفت پس از آغاز روند نزولی قیمت به سراغ سید حامد واحدی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران رفت تا در مورد این موضوع و موضوعات اقتصادی دیگر با وی گفت‌وگو کند.

در ادامه بخش اول این مصاحبه را که با موضوع علت کاهش قیمت نفت و شرایط اقتصاد ایران پس از کاهش قیمت نفت منتشر شده است را ملاحظه می کنید.

* قبل از آغاز مصاحبه از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید تشکر می کنم اما برای سوال نخست ، نزدیک به ۴ ماه است که شاهد کاهش قیمت نفت در بازار جهانی هستیم برخی می‌گویند این کاهش قیمت نفت ار مسائل سیاسی نشأت گرفته و برخی می‌گویند مسائل اقتصادی موجب کاهش قیمت نفت شده است به نظر شما علت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی چیست؟

واحدی: از اواخر سال گذشته میلادی موسسه بین‌المللی انرژی پیش‌بنی کاهش قیمت انرژی که منظور همان نفت خام و فرآورده‌های نفتی است را داشت و از سوی دیگر با افزودن ۲ تا ۳ میلیون بشکه به ظرفیت عرضه نفت از نفت‌های شیل و همچنین کاهش تقاضا و مواردی از این قبیل موجب شد تا قیمت نفت روند نزولی به خود بگیرد و برخی از کشورها از جمله آمریکا و عربستان به این زمینه نیز دامن زدند تا فشارهای اقتصادی را به دیگر کشورها یعنی ایران و روسیه وارد کنند. بنابراین کشورهای کویت و عربستان با محوریت آمریکا موجب شده‌اند تا قیمت نفت از حالت واقعی نیز بیشتر کاهش یابد.

* به نظر شما با این شرایط که گفتید قیمت نفت تا چه حدی کاهش می‌یابد؟

واحدی: اگر روال باز نگردد و توافقات جهانی رخ ندهد و شرایط اقتصادی نشانه‌ای بهبود را از خود بروز ندهد قیمت نفت در ۲ یا ۳ ماه آینده پایین‌تر خواهد آمر زیرا تقاضا در فصل تابستان نیز به کمترین میزان خود می‌رسد و به نظر می‌رسد حتی به کانال ۳۰ دلار نیز برسد. اما قبل از فصل گرما قاعدتاً رنج قیمت در حد همین ۴۰ تا ۵۰ دلار است.

* آمریکا و عربستان تا چه زمانی می‌توانند این رنج قیمت را تحمل کنند؟

واحدی: با توجه به اختلافاتی که وجود دارد بین آمریکا و روسیه و کشورهای اروپایی و همچنین اختلافاتی که بین عربستان و ایران و هم‌پیمانان ایران وجود دارد مشخص نیست عربستان و آمریکا تا چه زمانی می‌توانند این شرایط را تحمل کنند.

* به نظر شما ایران تا چه قیمتی را می‌تواند تحمل کند؟

واحدی: وزیر نفت تا قیمت‌های ۲۵ دلار را نیز اعلام کرده‌اند.

* وزیر نفت از نظر سیاسی چنین ارقامی را مطرح می‌کنند نظر شما ار لحاظ اقتصادی چیست؟

واحدی: اگر نگاهی به بودجه بیاندازیم در جلسات کمیسیون انرژی اتاق تهران اعلام کردیم بسیاری از منابعی که در بودجه دیده شده است غیر قابل دسترسی است و این منابع غیر واقعی است ما حتماً در سال ۹۴ با این لایحه بودجه کسری بودجه سنگینی خواهیم داشت و برخی دیگر از اعضای کمیسیون مدعی هستند ما حتی در این لایحه دارای کسری بودجه پنهان خواهیم بود. متأسفانه دولت هنوز روی نفت ۷۲ دلار تکیه کرده است و این نفت ۷۲ دلار غیرواقعی است ما اعتقاد داریم با توجه به عرضه ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون بشکه عرضه مازاد نفت حتی اعضای اوپک و غیر اوپک حاضر نخواهند شد تا عرضه را کاهش دهند تا قیمت نفت بالا رود چون همه به پول نفت نیاز دارند. نباید از یاد برد که اکثر کشورهای نفتی دولت نفتی دارند و این نفت و درآمدهای نفتی تنها چالش کشور ما نیست. عربستان توانسته با ۷۳۰ میلیارد دلاری که ذخیره ارزی دارد تا حدودی خودش را سرپا نگه دارد.

* اگر برگردیم به سوال قبل با این شرایط عربستان از کاهش قیمت نفت در دراز مدت متضرر خواهد شد.

واحدی: قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد و تضعیف عربستان نیز مد نظر آمریکا است به نظر می‌رسد تنها هدف آمریکا ایران و روسیه نیست و حتی آمریکا بازیگرانش را نیز مدنظر قرار داده است و این کشورها یعنی کویت و عربستان اصلاً به این موضوع توجه نمی‌کنند بنابراین اگر این شرایط ادامه یابد قطعاً عربستان دیگر نمی‌تواند از پشتوانه مالی خود استفاده کند بنابراین بهار عربی در عربستان و کویت و دیگر کشورهای بازیگر آمریکا رخ خواهد داد.

* نکته مهمی که به نظر می‌رسد این است شرکت‌های پیمانکاری بزرگی مانند شل و BP اعلام کرده‌اند ما تولید نفت را کاهش دادیم آیا این موضوع موجب افزایش قیمت نفت نخواهد شد؟

واحدی : در سال ۲۰۱۵ موسسه بین‌المللی انرژی کاهش تقاضا را پیش بینی کرده است اما در دراز مدت نیز کشورهای صاحب تکنولوژی به دنبال انرژی‌های تجدید پذیر هستند و حتی مراکز مطالعاتی اعلام کرده‌اند ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین خواهند کرد. بنابراین به نظر می‌رسد خیلی زود برگشت قیمت نفت در چند ماه آینده صورت نخواهد گرفت مگر آنکه یک اتفاق خاصی رخ می‌دهد.

* برخی از کارشناسان معتقد هستند این کاهش قیمت نفت که بخشی از آن سیاسی است و شما در فرمایشاتتان بود نوع تحریم جدید علیه ایران است؟

واحدی: بله، همانطور که گفتم آمریکا با بازیگری کویت و عربستان ۲ جا را مورد هدف قرار داده‌اند که یکی ایران و روسیه است.ماه‌ها است که در این خصوص صحبت می‌کنیم که کاهش قیمت نفت نوعی تحریم جدید علیه ایران است اما متأسفانه مسئولان وزارت نفت هیچ توجهی به آن نمی‌کنند و این بی‌توجهی و ضعف دیپلماسی مورد انتقاد ما است.

باید گفت ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری تنها راه نجات است من بارها در کمیسیون انرژی این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌ام.

این بیست و چند بند درد و دل‌های بخش خصوصی است ولی متأسفانه اراده بالایی در وزارت نفت نسبت به این موضوع نمی‌بینیم که خود را از وابستگی به دلار نفتی نجات دهیم و تا روزی که وابستگی نفتی داریم همین آش و همین کاسه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *