شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رویاهای مرد موبور مرموز اقتصاد ایران +عکس

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 449175
شماره ۲۵۳ هفته‌نامه پنجره با نگاهی به برگزاری سه جلسه اول دادگاه بابک زنجانی و پرونده‌ای درباره بررسی برجام در مجلس منتشر شد.
به گزارش جهان، هفته گذشته سه جلسه از دادگاه بابک زنجانی، متهم ردیف اول نفتی و دو متهم دیگر این پرونده برگزار شد و طی این سه جلسه فقط کیفرخواست صادره، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی قرائت شد. این موضع بهانه‌ای شد تا پنجره‌ای‌ها پرونده‌ای برای دادگاهی شدن متهم نفتی پرونده‌ای باز کنند که اهمیت موضوع در تصویر جلد ۲۵۳ پنجره قابل مشاهده است.

سرمقاله

فریدالدین حدادعادل، در مقام جانشین مدیرمسئول پنجره با عطف نظر قرار دادن نامه چهار وزیر دولت یازدهم به رئیس‌جمهور سرمقاله این هفته را نگاشته است. وی معتقد است که این نامه محرمانه بوده و به‌صورت ناخواسته به فضای رسانه‌ای کشور درز یافته است. در بخشی از سرمقاله حدادعادل آمده است: «این نوع نامه‎نگاری از اختلاف جدی بر سر یک مسئله حیاتی حکایت دارد. نکته جالب توجه این است: کسانی این نامه را نوشته‎اند که بالای ۸۰ درصد منابع اقتصادی کشور در اختیار آن‌هاست. ایشان به کدام عملکرد و تصمیم اعتراض کرده‎اند که خود متولی آن نیستند؟!»

جرعه آخر بر «جام»

برنامه جامع اقدام مشترک که به برجام معروف شده است، بعد از تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی آن، در جلسه غیرعلنی و علنی یکشنبه هفته پیش، ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴، مورد رسیدگی قرار گرفت. کش و قوس‌های زیادی هم در جلسه مجلس رخ داد. بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه، طرح دوفوریتی بررسی برجام به تصویب نرسید و نمایندگان به یک فوریت این طرح رای دادند و بعد از حواشی خاصی رقم خورد که سیاسی‌نویسان پنجره این موضوع را طی یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی بیشتر مورد تحلیل و واکاوی قرار دادند. البته در کنار این مسئله، حضور نظامی روسیه در سوریه و وقایع دیگر منطقه نیز از دید سیاسی‌نویسان پنجره دور نمانده است.

قارچی به نام بابک

روز شنبه، یازدهم مهرماه بود که خبرگزاری‌ها خبر دادند بابک زنجانی راهی دادگاه انقلاب شد تا به جرائم وی رسیدگی شود. کیفرخواست صادره در ۲۳۷ صفحه و برای سه متهم تنظیم شده بود که طی سه جلسه، این کیفرخواست قرائت شد و به دستور قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی این پرونده، دادگاه بعدی این پرونده به نهم آبان ماه سال جاری موکول شد. اقتصادی‌نویسان پنجره با مد نظر قرار دادن این اتفاق، پرونده‌ای را تدارک دیدند و طی آن با گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی از حواشی دادگاه و دلایل به‌وجود آمدن مفاسد اقتصادی در کشور نوشتند. در این پرونده با محمدعلی پورمختار، مصطفی افضلی‌فرد و حسین آذین از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و هم‌چنین امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوهایی انجام گرفته است.


سایر بخش‌های نشریه

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، رضا داوری اردکانی از ظلم مضاعف به علوم اجتماعی نوشته و کریم مجتهدی، مباحثی را درباره شیخ شهاب‌الدین سهروردی به مخاطبان عرضه داشته است. هم‌چنین در این بخش عبدالحسین خسروپناه و سیدمحمد روحانی هم به قلم‌فرسایی پرداخته‌اند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۵۳ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *